|
|
|
|---|---|
|
I dag började tempmätaren flippa ur på min 520i (E39), det har den aldrig gjort förut. Mätaren åker hastigt upp mot rött (lyser t o m ibland) för att sedan, helt sporadiskt, halka ner till normal igen. Dessa vandringar tar ca 1-4 sek åt vart håll. Inget problem med värmen i bilen. Misstänker luft, då det är omöjligt för vatten att skifta temperatur så fort, såvida det inte sitter en kärnreaktor under huven (hade iofs vart fint med tanke på klent vrid:). Enda tillfälle när någon kan ha fifflat med bilen var för ett par veckor sedan när BMW bytte kamaxelgivare på den. Vet någon om man måste ta bort någon kylarslang för att byta denna? Misstänker att de har gjort detta och sedan "glömt" att lufta. Vill gärna veta lite mer innan jag tar dem i örat. | |
| Antagligen termostaten som gått sönder. Stdfel på E39. Går att se på distest. Be dem kolla. | |
|
finns det nån tempgivare på en e28 535i? min tempmätare står på noll ... _____________________________________________ Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Japp Fredrik.Verkstan har tappat sig!! För ett halvår sedan så hjälpte jag en kille via tangentbordet med exact samma sak.Verkstaden bytt kamaxelgivaren,lossat kylarslangen, men inte luftat systemet,efter några veckor vid en längre körning så började bilens temp bete sig som du säger. Killen "Ralf" mejlade och ville ha råd med att byta vattenpump men innan han började kom hans far på att BMW hade bytt kamaxelgivaren och varit tvungen att lossa slangen ovanför.Det var bara en luftficka som hade flyttat sig till termostathuset och då öppnar inte termostaten när den inte har kontakt med vatten. Länk MVH Hasso Länk |
|
Aha! Tack Hasso! Ser ju ut som om detta är fallet även här... Kanske man borde prata med verkstaden och be dem lufta? Å andra sidan har jag har sett en massa inlägg ang. luftning, så jag antar att man kan klara det själv. Ha en god dag! |
|
| tja fredrikg-du kan ju lufta själv finns nog inge lätare en det.om du öppnar motorhuven så ser du brevid toppen på höger sida vattenpumpen(sitter så på min 535 e 28)och på den sitter luftskruven.börja med att starta motorn och sen så tar du och skruvar lite på skruven och så ser du att det burjar att sipra ut lite vatten..hoppas att du förstår vad jag har skrivit..//danne | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fredrik:I det förra fallet så var det en välkänd BMW verkstad i Solna som hade utfört bytet.Kollade av ett gammalt sparat mejl. MVH Hasso Länk |
|
Jag luftade i går genom att fylla på vätska i till det kom en konstant vattenstråle i luftskruven närmast termostaten. Fick göra detta ett par gånger innan det blev bra (samt bli nedsprutad av kletig frostvätska) - det fräste och kom mycket luft i början, verkade som det inte var vätska i övre slangen mellan termostat och kylare. Har kört 5-6 mil efter detta och tempen är stabil nu, får hoppas det håller sig där... Wendtan, jag kollade kvittot för säkerhets skull och det var VEVAXELGIVAREN som byttes! Snackade med verkstaden men de sa påstod att de inte behövde lossa nån slang. Bullshit tror jag men de kan ju säga vad de vill. Dessutom är de norrmän då jag bor i Fredrikstad. Bytet gick på ca 3000 NOK (800 för diagnos, 500 för delen, och resten arbete). Men vilken skillnad det blev, bilen går mycket friskare, samt att ryckigheten/svårstarten är borta! Heja Norge. |
|
Vevaxelgivaren sitter nog så till att någon kylarslang inte behöver lossas?? Men nån förväxling kanske skett till att börja med. MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.