AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
650

Allt är relativt...

Säg att man har ett bra sprut med en bra mapp med bra spidare osv. Hur mycket tryck kan man ladda på en m20 med o-ringat, rätt kompression, kulpeenade stakar, vardagsrums-balansering, täta ringar och en invändig trassel-polish? Beror ju lite på hur pass stor turbo man har...

Eller är frågan; hur många Hk tål den?
Utan att gå sönder hela tiden...
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Här med Bäckis här på forumet då han använder en m20 i din racebil och där pratar vi några hästar plus ungefär.

Annars så söker du på forumet så finner du många svar där.

"Letar efter en trimmad E28"
Närminne? Var ju inne på hemsidan härom dan å kika på motorn... måste börja äta fisk och ta mina vitaminer...

Men ca 400hk+ borde väl kunna gå att åka driftsäkert på?
Eller kostar det extra? hehe...

Tänkte inte bygga en massor-av-mos-med-extra-allt-motorsom bäckis, men kanske lite mer som bmw-andreas, men med ringar, kulpeenade stakar och o-ringat block.
Typ... Man vet aldrig... Kanske ett autronic...
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
hur mycke du kan ladda är ju "parralelt" med kompen... du kan bygga en supermotor med 2:1 i komp o sedan ladda femtioelva bar med super turbon putte, MEN du kommer inte att få nån tomgång, den kommer att vara hur j*vla slö som helst på låga varv då den inte har laddtryck o s v... allt bygger på hur mycke du e vllig att lägga ut på motorn o vad du ska använda den i för bil

i en gat bil vill man ju ha tomgång o att den inte ska va för jävla slö på kåga varv men en stcc bil har groteska laddtryck o jobbar iprincip bara på höga varv därför kan dom då ha så låg komp o högt lad tryck.

låg komp ger svaga motore på låga varv (om man inte har dubbelturbo) då man måste ha en stor turbo för att "orka me" du slippär även storre delan av turbolaggen med dubbelturbo.

med en stor turbo tar det tid för turbinen att få fart då den är tyngre.

hoppas ni blev klokare o inte bara mer förvirrade.. jag kan ha fel, allt ja säjer är inte lag menja kan lite I.A.F. =)

mvh erik

O==00==O

02 rullar fetast
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
2kilo kan gå,men 1,7 för att stakarna ska hålla någorlunda..
1,5 kan nog vara en driftsäker maskin bara inte toppen spricker...
2kilo har man nog 500-600hk

Låter mer som 1,5 kilo...
Jag gissade på 1,4 kilo och ca 420hk...
Kan det stämma? (har räknat själv.., applåder...)

JaJsEn:

Det är lugnt, jag har koll på kompression och laddtryck som kommer vid höga varv. Dom kallar mig inte Kapten Ketchup för intet:) hehe...
Vadå? Brukar din topp gå åt h-vete varannan torsdag, eller?

Pallar dom inte smisket? Hur många ventiler är det på m20´n då?
st
2.200
stensth
JaJsEn: En liten notis bara, de kör inte med turbo i STCC. De kör med ganska så modifierade sugmotorer.

st
2.200
stensth
På en m20 så är det två ventiler per cylinder, alltså en 12v motor.

hmm... det sög ju... men du trodde (visste) den pallar 1,5 andreas?

stensth: inte så liten notis heller, det var ju för fanken en blinkande neonskylt... :)

och en m50 24v passar ju förstås inte... eller?
m50 topp på m20´n alltså...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

En stcc bil har ca 14 i komp. Lycka till att den ska vara överladdad.

//Johan

dreiachtzehnis

Länk
st
2.200
stensth
Jag tror inte att m50 toppen passar på en m20, det finns däremot 24v toppar till m20 att tillgå. Men de kostar mycket pengar och är ovanligt dessutom, växer inte på träd.

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
12ventils topparna brukar spricka lätt...
men min har då hållt hittils

Verkar hålla för det mesta alltså... Det värmer ju, så här i höstslasket...

Packningen då? Måste man importera nån stålpackning från hemliga fabriker i Dortmund, eller vad håller orginal för?
andreas:

vad menar du med att din topp har hållt hittils?
trodde du körde med 24v topp?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ja jag har 24v motor
Och den har de inte vart nå problem med,men vet andra som har haft problem med 12v topparna

fasiken också...

jag vill ju att toppen ska hålla...
men det är väl bara att bulta på en ny stup i kvarten:)
vad kostar en m20 24v topp då? är det nåt man absolut inte har råd med eller?
hur pass bökigt blir det att hiva i en m50 med tanke på elhärva, transmission och motorfästen?
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ge fan och porta så mycket och använd bra kylare så ska de nog gå bra

st
2.200
stensth
Har för mig att m20 24v toppar kan man få tag på i USA, men jag är inte riktigt säker på den saken. Det har diskuterats förr angående 24v m20 toppar vet jag, men är osäker på vad det var som kom fram. Men jag vet att det var dyrt i alla fall.

så 1,3 kilo plus en bra kylare eller två borde göra tricket... fan då måste ju vikten ned till 1050 annars blir man ju avhängd hela tiden...
eller vad tror ni om att beställa custom-kolvar å låta bli att gröpa ur locket?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.