AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
554

750 tidiga modeller?

svardska
Rätta mig gärna om jag missat något! men borde inte dom tidiga modellerna från 87-88 vara dom intressantaste för bilintresserade pga att dom inte störs av avgaskrav(HC framför allt). Och vad jag förstår så har dom inte kattar heller???
Går dom att reg bes i Sverige?

Satt och tittade på Mobile.de och fick funderingar över detta då dessa modeller borde vara betydligt enklare och billigare att hålla vid liv.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
De nyare modellerna från årsmodell -91 och uppåt är lite stabilare när det gäller elektroniken. Det är dessutom mycket nyare grejer i de nyare modellerna. Det finns massor som är väldigt bra som har kommit med tiden som man fick Juli 1990, alltså årsmodell -91. En fördel med 88:orna är att avgaskraven inte är lika höga.

//Schnitzer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det är väl i så fall 1988 års modell som är intressant eftersom man bara mäter CO på dom, och kattar och lambdasonder osv. inte behöver fungera. Men nog har väl även tysksålda -88:or kat?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Alla har katalysatorer från fabrik såvitt jag vet, alla bilar utrustade med katalysator ska ha den kvar, och det är KRAV på att den ska FUNGERA!

Jeppe
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det finns inget krav på att en katalysator monterad på en bil före 1989 skall fungera rent reningsmässigt. Den bedömms tekniskt som en ljuddämpare vis besiktning. Dock måste den vara monterad om det satt en från fabrik.

Mvh.Patric
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Enda nackdel är väl att dom blir godkända med höga och onormala avgasvärden, dvs att man som ev köpare av 87-88 som är nybes kan få en bil med kass motorstyrning och åker på div rep när bilen också börjar att gå visset.
Jag har en gång sett en 750iL utan kat, men om det var original så eller bortplockat känner jag inte till, den var i alla fall importerad till Tyskland från Saudiarabien!

75
83
750.no
750il -88
745 -85
Min er orginal uten kat. lamda. Ble solgt ny i Paris. det er bare og plugge til lamda hvis man ønsker.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
PJ, den bedöms inte som någon ljuddämpare utan som en katalysator, kraven är precis desamma som för bilar efter -89 bortsett från gränsvärdena vid utsläppskontrollen.

Jeppe
svardska
utan lambda lär den väl inte gå särskilt bra! eller?
men kattarna kan man ju rensa.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Min e´ en 88:a och jag har kattar på min dock så har jag rensat dom från diverse junk (pga. skrammel) och besiktningen bryr sig inte dugg som tidigare är sagt.
Sitter kattarna där original så skall dom sitta där i besiktningen oxå sa besiktningskillen till mig när jag ville ha igenom den utan dom, dock behöver dom inte funka då dom inte mäter hc-värdet på 88:orna.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Svårt det här... Kraven på befintlighet och funktion är samma för ALLA bilar som från fabrik är utrustade med katalysator. Den enda som skiljer är avgasvärden före respektive efter årsmodell 1989.
Hade teknikern kunnat konstatera att katalysatorburkarna var tomma hade det varit en tvåa på det!

Jeppe
svardska
Med risk att få smäll på fingrarna påstår jag följande!
Då är det väl bara att rensa kattarna på vilken modell som helst för dom påverkar ju inte HC och med lite etanol i tanken borde Co halten hamna inom marginalerna!?
Eller är jag ute och cycklar som vanligt?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Går motorn ordentligt och är vettigt justerad så klarar den med största sannolikhet utsläppskontrollen med tom katalysator.
Men det där med vad katalysatorn gör har du helt fått om bakfoten som sagt, katalysatorn påstås minska utsläppen av kolväten (HC) med 80-90%.

Jeppe
ho
432
hombre
750iA 1991
Jag fick byta katalysator för att få ner HC värdet vid förra besiktning. Sjönk från ca 200 till 35.
Har löpande räkning hos nuvarande mekaniker så jag vet inte säkert vad den kostade, men tror han fixade den till 2000 beg.

Varför skall man välja att inte ha katalysator då? Visst kan det bli en del problem när de strular, men det finns ju faktiskt ett ganska bra syfte med dem, nämligen att rena avgaserna. Har man inte råd att laga katalysatorn på sin BMW så kanske man skulle byta till ett billigara bilmärke. Det är så vitt jag vet allmänt kännt att bilar (och mycket annat också för den delen) släpper ut avgaser som påverkar vår lilla värld på ett negativt sätt. Kan inte vi då dra vårt lilla strå till stacken för att minska detta problem?

Jag tycker ärligt talat att det är för jävla egoistiskt att välja bort katalysatorn bara för att bilen skall får några hästar till och kännas en gnutta piggare. Tur att inte alla är lika egotrippade.

Hoppas inte jag trampade någon på foten för hårt. Kan passa på att nämna att jag inte på något sätt håller på Miljöfascist... förlåt, Miljöpartiet. Jag tycker bara att vi skall öppna ögonen och ta vårt ansvar som de vuxna människor vi är.

Hoppla!!!

"Orbes volantes existare"
Parakeet: Dom flesta av oss vet ju hur mycket nya kattar kostar, får ju vem som helst att ramla baklänges. Visst, dom går att laga men inte alla gånger.

E38 4ever /// Lazze

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Parakeet: klockrent:)
Tycker inte man skall avstå från att köpa sin drömbil bara för att man inte har 25' i bakfickan ifall att kattarna skulle gå. eller ?

/// Lazze

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Två beggade kattar hittar man för under 4k på rätt skrot. Trevligare med 21 k i bakfickan och hela kattar:)
PS Lazze du har typ 40 tomma rader efter din signatur, kolla gärna till det.
Mvh
Asken
Ja, vad är det som händer ?
Jag har ingen förskriven signatur.
Få se om det blir likadant igen :(

/// Lazze :)) Maby too much % i glaset
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.