AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
726

Ryker EUROplusen om jag servar på ickeauktoriserad verkstad?

Jag tänkte serva min bil på Bil&Motorteknik i Huddinge och undrar någon vet om min EUROplus garanti ryker då? Jag ringde till BMW och frågade men fick faktiskt inget riktigt svar. Dom(BMW i Solna...) sa att jag skulle kolla på garantivillkoren. Ett annat senario är ju om det upptäcks fel på bilen vid servicen hos Bil&Motorteknik som täcks av EUROplusen, vad gör man då? Åker till BMW och säger att Bil&Motorteknik har upptäckt fel som ni ska laga, eller? Undra om det är bättre att serva hos BMW ändå, fast det är dyrare.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Serva på B&M hittar dom grejer som täcks av europlusen åtgärda dom på en aukt verkstad. Saker som faller under europlus måste hanteras av en aukt verkstad för att du skall slippa betala. Om du anlitar en aukt verkstad för några problem du funnit som bör gå under europlus så är det deeras sak att avgöra tror jag. Jag har servat på B&M och använt min europlus utan problem.
Asken
Kollade det idag med Malmö. Du kan serva var du vill men när det är garantigrejor som rör Europlus måste du lämna till typ BMW i Solna som ska fixa.

Qvarnis
I villkoren för Europlus står det (i mina papper iaf) att garantin slutar gälla om man inte servar enligt föreskrifter hos auktoriserad BMW-verkstad.

/Micke
micke:

Står det att man ska följa föreskrifterna elr att man ska följa föreskrifterna hos auktoriserad verkstad?

Qvarnis
Nu har jag rotat fram mitt garantibevis och bl a står följande att läsa i villkoren (med undantag för eventuella stavfel från min sida):

"Säljaren ansvarar inte för fel om denne kan göra sannolikt att felet beror på:

* att bilen inte skötts enligt föreskrifterna i servicehäftet eller liknande dokumentation, bl. a

* att oljebyten och service/inspektioner inte utförts vid rätt tid och körsträcka.

* att bilen har använts vid tävlingskörning eller överbelastats.

* att bilen varit utsatt för trafikolycka eller annan yttre åverkan, eller vanvårdats.

* att skadan uppstått vid stöld, försök till stöld eller p.g.a brand.

* att reparation, service/inspektion eller montering utförts av annan än av auktoriserad verkstad eller att annan än originaldel monterats, eller något liknande förhållande på köparens sida."

Sen är det väl upp till var och en att tolka detta.

Utifrån detta borde det egentligen vara ok att serva bilen hos en icke-aukt verkstad, fast är man lite lagom paranoid kan man ju gissa att den sista punkten kan användas för att ställa till problem om BMW vill trilskas.
Dock är min egen (ganska begränsade) erfarenhet av Europlus att det funkar klockrent utan knussel. Iof servade jag hos BMW då.

/Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tycker inte att det är några tveksamheter i den sista punkten! Garantin upphör om du servar bilen hos annan än auktoriserad BMW-verkstad.
Enligt punkt ett upphör den också om du inte servar bilen enligt föreskrifterna (i rätt tid och rätt omfattning).

Mvh
Johan:
Tja... när jag skrev mitt första inlägg tidigare idag så var jag precis inne på att det var så, men det står ju faktiskt så här:

"Säljaren ansvarar inte för fel om denne kan göra sannolikt att felet beror på:

[...]

* att reparation, service/inspektion eller montering utförts av annan än av auktoriserad verkstad eller att annan än originaldel monterats, eller något liknande förhållande på köparens sida."

Alltså, för att garantin skall sluta gälla skall säljaren/BMW "göra sannolikt" att felet beror på att du servat hos nån annan än auktoriserad verkstad.

Är man sen misstänksam och paranoid som jag så tror man att BMW kommer att göra sannolikt att allting som går sönder gör det enbart pga att man servat hos nån annan, men det kanske inte är fallet.

Den som tycker det är värt att ta chansen får kanske se. Det enklaste är ju dock helt klart att serva hos BMW medan man har garanti, och sedan, efter att garantin gått ut, nån annanstans om tror att det är bättre.

/Micke
Ska kolla detta med BMW. När jag snackade med dom idag sa de att de haft 70 Europlusfall 2002 och att alla blivit godkända. Men han menade kanske såna som servar på BMW? Men vem har råd med det??? Och inte blir det bättre heller tycker jag. Min åsikt alltså.

Qvarnis
Har snackat med BMW Sverige igen. De vill inte säga något förutom typ "köp bilen i Sverige"...:(

Snackade precis med Europlus i Tyskland. De säger att bilen inte behöver servas på aukt BMW verkstad men att den verkstad som servar bilen ska vara välkänd BMW verkstad och utföra service enligt BMWs anvisningar. Här finns alltså utrymme för olika tolkningar. Man bör därmed lämna bilen till någon som skruvar BMW proffesionellt, typ JWR i Stockholm elr typ Köhler neråt landet. Bäst är såklart aukt verkstad.

Det finns oxå på sista sidan i Europlusboken något som heter "Adressenänderung" där man kan fylla i nuvarande ägaren till bilen och få en ny Europlusförsäkring utfärdad. Försäkringen får alltså överlåtas till hur många nya ägare som helst och till vilka länder som helst. I princip.

Mer otrevligt bemött än jag blev på BMW idag var länge sedan. Synd de har så trevliga bilar annars skulle vi nog byta märke!:(:(!

Qvarnis

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Europlusgarantin är väl på ett år,är bilen nyservad när man köper den, så är det ju inte säkert att man behöver serva den alls inom denna period.Utan Europlusen blir enbart en garanti mot fel som kan uppstå.Och det är ju knappast aktuellt att serva mer än en gång på det året för de flesta i så fall.
Och då får man väl ta det om det blir nödvändigt
Jag frågade samma sak när jag köpte min bil av BMW i Skövde och fick till svar att det inte var nödvändigt med auktoriserad BMW verkstad.Men en av BMW välkänd etablerad verkstad verkade vara kravet som ställdes.
Och det finns ju utmärkta alternativ.

MVH
Hasso
Länk

Hasso:

Europlus är i vårt fall 24 månader from det att nybilsgarantin (1 år) gått ut. M5or (E39 i stort?) tillverkade efter 11/00 har två års nybilsgaranti enl BMW Sverige så jag antar att man i det sistnämnda fallet har fyra års garanti på det mesta. Isf är det inte dåligt!?!

Qvarnis
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Aha där ser man,nä det är inte dåligt, då förstår jag
resonemanget på ett annat sätt:))

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.