AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.534

Akut billarmsproblem ! ! ! !

dj
5
djtower
318iS Coupe -93
Jag har en ganska nyinskaffad BMW 318iS Coupe´ -93 med ett Touchgard TG-600 larm installerat, men så i förra veckan slutade larmet fungera. Jag tänkte att det kanske var fjärrkontrollen, men den lyser när man trycker på någon knapp.
Problemet är bara att jag inte fick någon bruksanvisning till larmet, utan bara installations papperet med vart larmcentralen sitter och när det var installerat.
Det jag tänkte kolla var om larmet fungerade så jag tänkte att om jag kopplar ur batteriet till bilen och sen kopplar in det igen ska ju larmet tjuta för eventuella tjuvar som är där och mixtrar. JAg gjorde det och då började larmet tjuta, vilket är ett tecken på att det fungerar som det ska, men då gick det inte att stänga av larmet så jag räknade ut att batteriet i fjärren var slut, fast det lyste när tryckte på någon knapp.
Jag bytte batteri i fjärren och testade igen men det gick ändå inte att stänga av tjutet! Fast när jag trycker på någon knapp på fjärrkontrollen så lyser lampan, jag har för mig att lampan inte lyste när jag tryckte på knapparna när jag hade köpt bilen för två veckor sedan.
Jag tänkte att jag skulle köra in bilen i garaget nu när larmet inte funkade, så jag kopplade ur sladdarna ur signalhornet för att slippa tutandet.
Men då startar den ju inte för larmet har väl troligen någon startspärr eller något.

Jag letade även upp reservavstängningslåset som skulle sitta under ratten, där drog jag ur två kontakter som såg ut att vara kopplade till larmet men det hände inget för de.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med grejerna, Jag har läst att för vissa så funkar inte fjärren efter byte av batterier i den, och att de då måste åka in till någon larm installatör för att koda om nyckeln så att larmet stängs av/sätts på.

Ledsen att det blev så långt men det är väldigt svårt att förklara mitt problem. Vore tacksam för svar så att jag kan starta bilen igen.

MVH Daniel

Nyinköpt: 318iS Coupe -93
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Nyare TG kan man tala om för larmet vilka nycklar som är godkända genom att slå på/av tändningen 5 ggr i jämn följd varpå larmindikatorn lyser med fast sken.

Sedan trycker man in aktuell knapp på fjärr/en/arna och slår därefter av tändningen igen.

Jag förutsätter förstås att du kan använda läge 2 på tändningsnyckeln, eftersom startspärrar vanligtvis blockerar startmotorn och/eller insprutet.
låter som att grizzly är på rätt spår..jag har ett Cargard 650S i min bil, där proceduren för att programmera nycklarna till larmet (har 2 st fjärrkontroller) är precis likadan som till din...min ena fjärrkontroll var sönder, och då kunde jag t.ex. programmera in den i larmcentralen, men jag kunde inte larma på/av.....testa att programmera in dom i enheten igen, spec. om du har haft av batterikabeln!

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På denna hemsida finns det lite installationsinfo.
Länk

Vill du ha en bruksanvisning av dem kostar de 75:-, finns info om hur du skall göra på sidan (under touchgard och tjänster).

Mvh
Hej jag har nästan samma problem som du har (BMWFREAK), en av mina nycklar(dosan) när jag starta och stänger av bilen 5 ¨gånger sen lyser de fast schen sen när jag trycker på knappen på ena nycken så ser man att den tas imot. Men när jag ska använda nyckeln så kan jag inte stänga av bilen eller sätta på den, har du några förslag vad man bör göra?
jag vill tilläga att jag har cardgard larm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.