AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
727

Parallellkoplade diskanter i E34. Tappar jag kraft!?!

Det finns ju bara 2 kabelpar ut från stereon som driver både mellanregister och diskanter i fram (borde rimligtvis vara 4 par till dessa 4 högtalare)
Det beror tydligen på att de är parallellkopplade på något sätt.
Har/håller på att sätta in nya prylar, men orkar inte byta kablar innan jag sätter in slutsteget. Så orginalkablarna får bli en mellanlösning eftersom jag är så ivrig.

Till frågan: kommer jag att tappa kräm till högtalarna eftersom orginalkablarna till diskanterna kommer att vara urkopplade och ersatta med andra som går genom nya filtret?

Hoppas ni fattar vad jag menar. Det kanske låter lite yrt.

//Jocke
Jag är nog inte riktigt med på hur du menar, men om man paralellkopplar ett par högtalare så får du ett mindre motstånd. 2st 4 Ohms element ser slutsteget som en 2 ohm's högtalare. Serie kopplar du ger samma element ett motstånd på 8 Ohm. Seriekopplingen ger mindre effekt men är skonsammare mot slutsteget.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Det är helt rätt att om man parallel kopplar 2 st 4ohm's högtalare (ex basar)så ser steget det som 2 ohm, men det är inte hela sanningen!
Har man ett 2- eller 3-vägs system så har man ju delningsfilter på varje högtalare. Slutsteget "ser" ex. 4 ohm bara i det register som filtret tillåter högtalaren att spela.
Ex.
Bas: upp till ca 300hz
mellaregister: 300-3500hz
diskant: 3500 hz och uppåt

Är alla högtalare 4 ohm så "ser" slutsteget detta som 4 ohm.

Joa: Om du tappar "kräm"? Nja, jag tror att det duger tills du hinner dra nya "tjockare" kablar. Om inte annat så kommer du märka skillnad till det bättre när du byter kablar.

Lycka till!!!

/Lennart Bovin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.