|
|
|
|---|---|
|
Hej, eftersom jag kan inget om hjul måste jag rådfråga er som kan: går dett att sätta på 235mm däck på samma fälg som 225mm satt som orginal 17" fälg? Jag måste köpa nya däck till sommaren och såg just ett intressant annons på just 235/40/17 | |
|
Sett till fälgen och däcket brukar det aldrig vara några problem att gå upp eller ner ett steg (10mm) i bredd. Sedan är ju frågan om däcket får plats i hjulhuset, hur trångt det var till skärmkanterna. Även fälgens inpressning spelar in eftersom den reglerar hur långt in/ut i hjulhuset hjulet hamnar. Du kommer att förändra rullningsomkretsen lite, men det är relativt marginellt. Om din bil är helbilsgodkänd FÅR du inte frångå de däckdimensioner som biltillverkaren har typat den med. Men bilprovningen brukar inte kolla det så länge du håller dig innom "rimliga" gränser. (Om det är en 99:a är den helbilsgodkänd!) Är det BMW-originalfälg? Mvh |
|
|
Japp, det är BMW orginal. Jag tror att den heter Diamantfälgen (finns bild på galleritet) Jag vet andra som har 235 fram och 255 bak på sina Z3 så jag antar att det är ok med plats... Hur blir det med slitaget om man har bredare än det som satt orginal? påverkas det negativt? |
|
|
Radial heter fälgen. Kommer ej ihåg vilket nummer det är efter. Det finns nämligen flera olika radial. Du har 7,5" fram så 235 är ingen fara. Det kommer gå fritt utan problem. |
|
|
Slitaget ökar inte med ökad däcksbredd, däremot kommer rullmotståndet att öka och bilen dricker mer bensin och toppfarten sjunker. Din rullomkrets ökar med 1.3% vilket inte kommer att märkas. Sen tycker ju jag inte det är så snyggt med för breda däck på en smal fälg, enligt min smak skall det inte på bredare däck än 195'or på en 7.5" fälg. Men den åsikten delar jag inte med så många. Våga vägra ballongdäck. =) Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
| 195mm? Det låter smalt...det satt ju 225 orginal på den fälgen...Hmmm, jag tycker inte att 225 ser ut som ballongdäck, en cm mer borde väl inte ändra det? Får man fråga vad det är på dimention på fälg respektive däck du har på bilden? | |
|
He he, som sagt inte många som håller med mig där. Jag har 10x18 fälg med 215/45 fram, skall byta till 225/40. Bak har jag 12x18 fälg med 255/35 däck. Nejdå, 1 cm hit eller dit gör ingen stor synlig skillnad, tycker du 225 ser bra, så kommer du säkert att tycka 235 ser minst lika bra ut. Jag hade 7.5x15" med 195/50 däck på min Honda Civic, däcksidorna blev då spikraka, räknar man på det så blir en 7.5" fälg mycket riktigt 19.05 cm bred. Det man vinner på att inte ha för breda däck på fälgarna är stabilitet i sidled. Jag tycker bilar med för breda däck för fälgen ålar sig fram på vägen, inget skoj. Sen är det ju bra med måtta, min fälg och däckkombination är ju extrem åt andra hållet och jag har problem med att bilen följer varenda skavank i vägbanan. Den är ganska nervös på vägen när vägen är i dåligt skick. Ny fin asfalt och hon går spikrakt, men hur många sådana vägar finns det i Sverige. Även breda däck på bra anpassad fälg kan få dessa tendenser jag körde en 5 serie med 17" hjul och 245'or runt om, helt underbar att se på men en mardröm att köra, den flög runt på vägen och följde varenda märke i vägen. Så testa med 235or du, det skall ju enligt uppgift få plats utan problem. Det var ju det som var frågan, inte min personliga uppfattning om däcksbredd. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Fredrik, Jag känner mig igen med det här att bilen kränger på våra av vägskatten finanserade vägar (där vår kära stat använder bara 60% av intäkten från vägskatten till just vägar- resten går åt att fylla i andra håll i statsbudjeten! Skulle hela pengen användas till ny asfalt så skulle vi säkert kunna köra på 250mm fram utan problem ;-) vad skulle fete görran göra utan bilister!) Hur som helst. Det ligger nånting i det du säger. Anledningen till min fråga var att jag såg 235 däck till väldigt bra pris och jag måste ändå byta däck till sommaren. Men om jag tänker på det du säger så kanske lite smalare däck inte är något problem heller...jag har ju spacers på 2cm fram så det kommer inte se mindre fet ut ändå...och så blir det ju utan tvekan mer ekonomiskt... Men då kan man ju kompensera där bak och gå up till 255 ;-) |
|
|
Jag har märkt att det inte gör så mycket synlig skillnad om man ändrar bredden 10 mm upp eller ned. Däremot kan det bli en enorm synlig skillnad om man byter däcksfabrikat men behåller samma dimension. Jag och en kompis mätte slitbanan på ett Michelin 195/50 och ett Technic 195/65 som han hade bak på sin VW bubbla. Michelin däcket hade väldigt raka kanter och var 200 mm brett på slitbanan. Medan technic däcket var 175 mm brett på slitbanan med väldigt runda kanter. Även när jag bytte från Hankook till Michelin på Hondan märkte jag samma sak. Trots samma dimensioner blev det en helt annan bil med Michelin däcken på, gick från lite halvfjantig till helfet. Någon som märkt samma sak och vet varför det kan skilja så mycket, man tycker att däcksbredden borde borga för en viss bredd på slitbanan. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
| Oh! Det var intressant. Man ska alltså be däckförsäljaren att informera om bredden på slitbanan innan man bestämmer sig för något... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.