AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
807

mont. av extraktor grenrör

De
35
Dennis
323 TI Compact -98
ska kanske köpa ett extraktor grenrör som är gjord för en M3:a, bilen som det ska sitta på är 323 TI Compact. grenröret ska nog passa uppe i motorn men man får antagligen svesta och skarva lite för att få det att passa i avg. röret eftersom M3:an har dubbla avg med dubbla katalystatorer och hela det köret. är det någon som har erfarenhet av att gjort något sånt här innan och går det att få bra??
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Passar det på din topp?

//Ticco

www.ticco.com
Vitsen med ett extraktorrör är ju inte bara att minska mottrycket utan att "hjälpa" insugssidan genom att skapa lämpliga gassvängningar så att insugsluften fyller cylindrarna bättre. Jag tycker att det låter väldigt tveksamt om din 323 skulle ha nytta av ett extraktorrör avpassat för en M3 (såvida det inte är "bonnsmide" men då är det ju knappast avpassat, möjligen passande). ;)
Som sagt, ur effektsynpunkt är det nog en tveksam operation...

Micke
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Signaturen Koni har erfarenhet på området vet jag.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Dock om man tittar på extraktor rör på diverse sidor (ex nfs.nu) så finns det endast ett alternativ av extraktor grenrör som ska passa samtliga 6cyl e36:or. Jag skulle tippa på att det går utmärkt att åka med m3 extraktor även på en 323, även sett ur effekt synpunkt.

//Johan

dreiachtzehnis

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jasså, kolla en gång till.
Det finns 2.
Ett för 323ti å ett för alla 6cyl.

//Ticco

www.ticco.com
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ticco: Jag vet, men det sitter ju m50 i compacten också. Det passar i alla fall mot toppen, det är jag nästan hundra på. Skillnaden är väl bockningen på rören för att få ut dem från motorrummet. Men det ska ju gå. De åker ju med s50 i compacterna i banracingbilarna, vet inte om de gör om sina grenrör drastiskt men det tror jag inte. Någon slags adapter för att få på grenröret ihop med avgassystemet med 1 kat måste ju ändå göras.

//Johan

dreiachtzehnis

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Oki...

//Ticco

www.ticco.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.