|
|
|
|---|---|
|
Mitt batteri har blivit kasst efter för många kallstarter och korta färder. Det ska enligt instruktionen finnas under baksätet men hur i hela friden får man bort det? Var köper man billigast batteri i norrköping/finspångstrakten? Vad ska det ha för Ah styrka? | |
|
Du ska ha ett batteri på minst 85Ah...Framsidan av själva sitt sättet ska du bara rycka upp, sen är det inga problem....hm tänkte på en sak "Bmwsoon"...det är inte så att ditt baksäte är nedfällbar så att du får större bagage?? för då måste du dra i sittsätte i bak kanten eller rätta sagt där ryggdelen och sittdelen går ihop... Lycka till... MvH Bmw 4-ever |
|
|
BMWsoon, innan du springer iväg och köper ett nytt batteri skall du nog testa med att ladda upp det du har! Troligen behövs bara en ordentlig laddning. Med tanke på vad ett nytt batteri kostar kan du med gott samvete investera i en batteriladdare för 500--1000kr. (kostar mindre än batteriet!) Misstänker du trots allt att batteriet är dåligt och inte vill ta laddning kan du be en verkstad eller välutrustad bensinstation (inget mini-ica!) kolla upp det åt dig innan du köper laddaren. Mvh |
|
|
Jag köpte nytt batteri till min gamla 530 och det kostade 1100:- så visst skiljer det mellan batteri till Volvo 240 och BMW, men sååå farligt var det inte tycker jag. Om batteriet har några år på nacken, så tror jag inte det hjälper med laddning. Kanske för lite batterivatten i också?? Baksätet tas bort på ovan beskrivna sätt. Inga probs!! /Kidde Hjärtat säger fortfarande BMW... |
|
|
Om du nu har ett dåligt batteri, (testa med batt. tester, det går inte att mäta spänning med en voltmeter!), så se till att om/när syran blir tillsatt, ladda det!! Det är så dumt att vissa tillverkare t.o.m. hävdar att batteriet är klart för användning efter det att batteriet är aktiverat! FEL!! Det ska alltid laddas med ca. 120% av kapaciteten första gången, annars går du miste om ca. 10-20% som du ALLDRIG återfår, hur mycket du än laddar i ett senare skede! Kolla när du köper om de "LADDAT" eller bara aktiverat!?? Om du bara kör korta sträckor, se till att ladda då o då, för bilen hinner inte det! Bäst är ju att ha DEFA's värmare kombinerat med laddaren, då laddas/underhållsladdas batteriet så fort du har kabeln i! Dyrt, men kanon! F.D. Batman!! |
|
|
Ang. Defa värmare kombinerat med laddare kan jag bara säga att jag ångrar mig inte en sekund, laddaren kostade 1000 och jag valde att kombinera med tidur som monteras i bilen så man kan välja när värmaren ska gå (man kan ju vilja ladda batteriet utan att motorvärmaren ska vara igång). Tiduret kostade 500. Alla mina problem med för dålig laddning försvann, skönt att veta att man alltid har nyladdat batteri på morgnarna. Rekommenderas! Patric |
|
|
Omega har en tillsats som man häller i batteriet..*Omega 908* tar bort beläggningen på blyplattorna och normaliserar elektrolyten och efter uppladdningen finns kapacitet igen..citerar från deras produktblad..men du måste först mäta batteriet och se att du har 12 volt..dvs även om batteriet är helt urladdat så skall du ha c.a 12 volt..det fungera nämligen inte om en cell är död..om en cell är död..så kan det gå att chocka batteriet med en kraftfull laddare och på så vis få cellen att vakna..därefter hälla i normaliseringsvätskan.. //Dogge |
|
|
Tackar för alla svar! En sak till: Finns det någon som har den sk etc eller nåt alltså reservdelskatalogen i elektronisk form? Skulle bra gärna vilja få tag på en sån, de brukar kunna ge rätt bra inblick i hur saker är uppbyggda ex vis det här med baksätet. |
|
|
Nu blev det dags för ett byte av batteri. Laddade på natten och sen på morgonen trots att bilen stod i garage gick den ej igång. Kolla på batteriet och idioten som ägt bilen innan mig hade satt dit ett 62Ah batteri.. Numera är det utbytt mot ett (svindyrt) 85Ah batteri. Startmotorn blev lite piggare.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.