AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
901

Kyllarvattnet minskade drastiskt!

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej hej,
Undrar en sak:
Har under ett års tid knappast behövt fylla på kylarvatten.
Fyllde dock upp för fyra veckor sen med en hel del glykol.
Men så i går så plingade cc´n till o det var vist dags att fylla på. Såg då att en hel del försvunnit, ungefär en liter.
Har detta med kyla o vinter att göra? Jag har ju tidigarer kört tex 500 mil utan att fylla på.

Ha det gött
/Svante
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
har haft liknande problem å man lär så länge man lever..:)..
det är troligtvis kylarlocket som inte håller trycket..eller så vattenpumpen;packningen..å vill det sig riktigt illa så är det toppen..varva motorn lite lätt..titta samtidigt ner i kylarbehållaren..bubblar det där så har nog topp-packningen gått..kolla även oljan så att den inte är grå..den blir det om vatten och olja mixar sig..finns säkert massvis med olika felkällor..men en bit på vägen iallafall..men bmw har som jag förstått det haft problem med kylarlocket..läs på följande sida där finns det tips
Länk

Ox
35
OxieJP
BMW 535d Touring M-Sport -05
Toyota Supra -89 (719hk)
hmm, mitt kylarvatten minskade också drastiskt ett tag.. sen såg jag att ovanför de tjocka slangen på "förarsidan" på kylaren e det en liten slang... den hade knäckts längst intill kylaren så jag var tvungen att använda mej av lite kemiskt stål å nån mirakelpackning... har hållt tätt sen dess iaf =)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kylarslangarna är ofta dåliga, mina byttes vid service. Det är så att det räcker med en osynlig spricka pga det höga trycket för att kylarvattnet skall kunna tränga ut och då det kommer ut förångas det av den varma motorn. Alltså eftersom det tränger ut liten volym/tidsenhet så hinner allt förångas utan att du märker det när du kör bilen...därför kan nivån sjunka trots att man inte ser någon läcka under bilen eller rök el liknande när man kör den.

Kan iofs vara toppen också, men man måste börja kolla
från botten så att säga, vore fördjävligt att riva toppen och det visar sig vara en skadad slang.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej,
Efter magsårs känning mm, kollade jag "bubblandet". Lättare på en 535a då då kylarbehållaren ju är placerad väldigt nära vindrutan så det gick att kolla själv samtidigt som jag gasade. Ingen speciel anmärkning där inte, dvs det sprutade inte ut ngt vatten alls. Så det var skönt. Kasnek är det så att jag skruvat dit locket för dåligt förra ggn eller har ngn lite läcka någonstans. Det gör inte så mycket, skönt bara att det inte var toppen. Hur mycket kylarvätska brukar det gå åt egentligen? Eller ska det inte gå åt ngn alls?
Och oljan verkar helt ok, alldeles ljusbrun o klar o fin.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Om vattnet forsätter att försvinna så kan det vara läckage på värmepacketet, då kommer det att läcka glykol under bilen och det upptäcker man inte så lätt.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
hade oxå liknande fenomen på min bil och orsaken var samma som för "OxieJP"...har du köpt bilen på senare tid? tänkte mest om du vet om det var glykol i den när du köpte den eller om det bara var vatten i den. Vet att en del av de där "läcktätarna" man kan slå i kylsystemet "löses upp" av glykol. Har man otur då och köper en bil där de slagit i sådan smörja och sedan slår i glykol så kan det börja läcka......
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Njae,har ägt bilen i snart ett år.
Men det ska nog lösa sig tror jag. Får väl se om det läcker ut mer.
/S
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
Är nog troligast kylarlocket..
eftersom vad jag har förstått är väldigt vanligt på bmw..

//Dogge

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.