AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.110

Besiktning med 3 tums blås

Sida 2 av 2
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
svetsa ett krys i slutet så kan inte dom göra ett dug eftersom ljudet bryts i olika delar
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Lätt räknat, så brukar man köra med 1"/100hkr när man ska plocka på ett avgassystem. Men om du orkar att åka med ljudet från 3" avgassystem så visst kör med det...men ibland så funderar jag på om det är värt det...fast å andra sidan har jag mitt stumt monterat i chassit." det är mer manligt"

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
så pass ändå...

Någon med ideer om förhållandet resonans/längd på slutrör eller om något annat som påverkar resonansen..

välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk
Det beror på våglängden också.
Den är naturligtvis beroende av frekvensen(varvtalet) och utbredningshastigheten (flödeshastigheten).
Längden på dämparen spelar också roll.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Pelle Persson: var personen som räknade 1" per 100 hk matematiskt obegåvad eller? flödet är ju sammankopplat med snittarean. 3 st 1" rör är inte lika med ett st 3"!
Ja
760
JanF
530i-93
1" / 100hk, nädu, det hade varit väldigt jobbigt för grabbarna på strippen att köra med 5" - 10" tums rör. Får nog sköta rördragningen över taket då.

Flödet ökar med kvadraten, alltså behöver diametern bara öka med roten ur effekten. D.v.s 4 ggr högre effekt = dubbla diametern.

Angående resonans. Detta försöker man alltid undvika på orginaldämpare för lägsta volym (ok det finns sportbilar som låter lite mer från original). Detta görs genom att ta bort förutsättningen för stående vågor. Vanligen genom att sätta in perforerade rör parallellt med utlopp i samma ände av dämparen, eller 3 rör och utlopp i vardera gaveln så att många strömningsvägar bildas, alla med olika länd. I absorbtionsdämpare som jag antar att du har kilen så har man prioriterat bort detta för att istället satsa på högt flöde. Man dämpar bara tryckstötarna genom att låta dessa spridas i dämparens ytterkanter, vågen finns då kvar om än i lägre intensitet, har du sedan ett rör efter dämparen som är avstämt för en viss frekvens, på samma sätt som röret i en ventilerad baslåda, uppstår fenomenet. Det funkar med att flytta dämaren framåt eller bakåt så att ändrörets resonansfrekvens hamnar utanför motorns.
Ja
760
JanF
530i-93
Lite tillägg:
Kortare rör = högrefrekvens, kanske det du önskar, det gör ju inget om det inträffar när man varvar högt, då ska det ju låta lite.

Eller

Längre rör: Flyttar ned resonansen till ett varvtal då det inte märks eftersom ljudvolymen är lägre i alla fall i och med att motorn inte jobbar så hårt vid detta varvtalet.
JanF::::::
Hoppas att du jobbar med bilar så att jag kan låta dig slutföra jobbet.....
Snacka om att veta vad man prtar om...
.

Jag har låtit montera rakarörspecial(www.rakaror.o.se) o allt är kanon men på låga varv i 40-80 km/h så blir det resonansljud i bilen. (helt omöjligt att leva med)
Tyvärr verkar de ointresserade att lösa problemet för att de monterade inte det gjorde a-alt avgas och tittar mest med o säger inte så mycket.
De skall testa med annat slutrör men är sååå låååångsamma....zzzzzzzz
Det sitter ett 4" slutrör vad skall de ändra?

Ja
760
JanF
530i-93
Sorry, jobbar inte med bilar, men har väl byggt ihop en del avgassystem i mina dagar ändå. Det är samma principer som i ett musikinstument eller baslådor, och det har jag stökat en hel del med.

Svårt att svara på utan att veta hur systemet ser ut. Men några ideer ändå.

-Har du bara en dämpare bak kan det vara ide att sätta in en liten dämpare till mellan motor och slutdämpare, vid den aktuella frekvensen som stör dig, kan en nod uppstå vid din dämpare du har idag, då gör den väldigt liten nytta, en liten dämpare hanmar då vid en buk på vågen och kan dämpa den.

-Ändra längden på slutröret, eftersom du använder absorbtionsdämpare ger ett lite längre slutrör inte bara annan frekvens utan också en större restriktion för vågutbredningen och merr av "oljudet" absorberas i dämparen, det är extra tydligt eftersom du har så stor diameter på ändröret.

Ett ändrör med liten sisats ger ungerfär samma effekt.

Ett ändrör som inte slutar parallellt med bilens bakdel minskar också risken att ljudvågen passerar in i kupen bakifrån, särskilt som du har en touring, Testa med ett slut rör som böjt nedåt tex.

Ri
2
Ricce
320ik 2,5 -88
fick ombesiktning på min 320 med 3 tums avgassytem pga buller nivå.
var iof en riktigt sur å petig besiktningsman

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.