|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har bara en liten fråga. Någon som besiktigat sin 325 E30 med 3 tums avgassystem. Vad sa isåfall kontrolanten. Går det igenom??? MVH | |
|
Bör gå genom utan problem, sålänge decibelnivån inte överstiger vad som är lagligt. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
ant |
det ska gå igenom. har en polare som har dubbla 2.5" tums från ferrita. där går inte spb´s mätutrustning på men dom fixade det ändå. dom la bara in mätinstrumentet i röret. så det ska inte vara några problem. ============================= Länk |
|
Hur blir det med effekten då ? Jag känner Christofer och vi har funderat lite på det. 2 st 2.5" rör går ihop tilll ett 3" rör efter kat ? KOmmer man tappa effekt eller blir den detsamma. Vi hade även tänkt ha en dämpare från simons som inte är av den större modellen ? Skulle det funka ? Länk |
|
|
Läs här: Länk Ni kommer nog att förstå att det egentligen är overkill att ha 2,5" avgasrör om ni inte trimmar motorn hårt i övrigt. Faktum är att ni kan tappa effekt och vrid genom att ha för överdimensionerade rör, det låter bara mer! Mvh |
|
|
Det finns inga krav på avgassystemets dimensioner, så att besikta ska inte innebära några problem. Jeppe |
|
| Exakt som föregående talare säger, du kan besiktiga din bil med trippla 10" om du känner för det(sålänge inte sikten skymms :-))..det är antal db som gäller....jag är väldigt osäker på vad som gäller, men i England tillåts strax över 100db..borde väl ligga där någonstans här också? | |
|
Jag funderade lite på vad som stod i artikeln som Johan B länkade till... Det som gör att man blåser ut fräsh luft/bränsleblandning i avgasröret är ju den sk overlap:en. När man sätter i trimkam så brukar ju vanligtvis overlappen öka, dvs mer fräsh luft/bränsleblandning åker ut. Men ändå ökar ju effekten... Grejen är den tror jag, att om man har för grovt avgasrör så får man lägre effekt pga att flödet är sämre(!) då än med ett lite klenare rör. Med optimal dimension så håller avgaserna en högre hastighet och kan på så sätt skapa ett undertryck i avgasröret eftersom avgaserna, när dom fått upp farten, vill fortsätta ut. På detta sätt evakuerar man effektivare förbränningsutrymmet och får mer effekt. Dragsters brukar ju oftast bara ha öppna headers, samtidigt som dom har stort overlap. Och dom går ju fint, eller hur? Dom kanske inte har så bra bränsleekonomi dock... |
|
|
Det är mest ljudet man vill ha. Men att tappa effekt var ju inte riktigt meningen heller... Länk |
|
|
om vi säger så här 2" + 2" är 4".... och om vi då sätter på ett tre.. Är det ju mindre!!! Då borde flödet blir högre... eller har jag fel ? Länk |
|
|
Knappast. 2"+2"= 2,82"!! Dubbelt 2" har samma area/flöde som ett rör med 2,82" |
|
|
så två + två är inte fyra mer ? hmm.. Länk |
|
|
Allt över 2.5 tum är ren imponatordiameter. 3.0 tum klarar 900-1100 hk utan problem och det kör ju inte så många med till vardags. Kom nyss hem från en resa i asien med besök i många storstäder, kul att se stylingen där, man kunde se småblilar men 800 cc motor och 3 tum. Hmmmmm,,,, |
|
|
Det ska låta härligt. 3 tums enkelrör EFTER kat... Vad har ni för förslag då ? Det ska låta. inga löjliga svar Länk |
|
|
Nej 2+2(diameter) är inte 4 när du räknar på area. När radien ökar så ökar arean med kvadraten. A=r^2*pi Enligt min rumskamrat så gäller följande förhållande: Desto grövre avgassystem desto mindre k*k. |
|
|
Jasså, antar att du har det minsta då. Länk |
|
|
Enkelt 3" låter mycket vackert på M20. Dubbelt 2,5" är inte sämre, men dyrare. Nyckeln till rätt ljud (enligt min smak, dvs dovt) är: Sista ljuddämparen så långt bak som möjligt. Slutrör inte längre än ca 15cm, gärna kortare. Så stora (volymmässigt) ljuddämpare som överhuvudtaget får plats. De dämpar ljudet mycket, därför går jag upp i dimension för att öka ljudet men hålla det dovt. Kiip Spiiding! |
|
|
Spiidfriik: Du gav mig ett mycket bra svar ;) Tackar för det !! Länk |
|
|
ChristianF: Det var inte meningen att förarga dig. Jag har själv 2,5 tums system;) |
|
|
Hehe, ni vet väl att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet... :-) /Micke |
|
|
ILoveToRide: Lugnt ;) Ngn i malmötrakten som vill visa hur mkt det låter ? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.