AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.196

Vilken färg ?

Fisken
JAg undrar en sak, angående färger. Vad är det för skillnad på färgen Carbonsvart, och safirsvart på M3:or E46. Vilken färg är det som har lite "blå eller lila" nyans i sig, och vilken är helsvart.
Jag var på Bmw i Solna idag, och däe står en svrat M3:a. Ngn som vet "vilken" färg det är. Den svarta färgen är riktigt fin.
Carbonsvart har lite blånyans i sig och kan också ha lilanyans ibland har jag märkt.
Fisken
Är jag helt fel ute då??
JAg trodde Safirsvart var mer blånyans eller lila.. ?
Vilken svart färg är helt svart???
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Carbonsvart har lite lila/blå nyans i sig. Medans safirsvart är mer helsvart.
Fisken
Ok , tack för alla svar. Då är dt Carbonsvart som är riktigt fin färg.
Men varför står det på Bytbil.com att den m3:an är safirsvart och , jag var där idag, coh den färgen var lite blå/lila nyans i.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dom kanske har skrivit fel :) Jag har färgprover framförmig och jag kan med all säkerhet säga att carbonsvart är lite lila/blå. Kolla under Johans bilar här på bmwpower. Hans M5a var carbonsvart och den skiftar lite i lila på vissa bilder.
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Lyft på huven och kolla vad färgen heter. Sitter väl en liten lapp på något av fjäderbenstornen :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BDrei: Ollonsblå? :)
Safirsvart finns inte i det vanliga färgprogrammet till M3an därför mer troligt att den är Carbonsvart.

MVH Stephan
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
acey: Jupp. Aldrig hört talas om den färgen? Klart udda historia som bara fanns på förseriebilarna av M3 E30. ;)

Det var bara det att "dickhead-blue" och "penis-kopf-blau" inte lät lika coolt som "ollonblå" så man bestämde sig för att kalla färgen för "daytona-violett" istället när man lanserade den på M5:orna.

Eller kanske inte... Det är helt enkelt så att min bil är omlackad '94 i daytona-violett och en av BMW-powers tidigare annonsörer kallade färgen för det. Och sedan dess så kallar även jag den för det. :D
bo
39
boot
m3 e46 01
har heller aldrig hört talas om safirsvart carbonsvart är som ni säger svart lila blå.eftersom ja har det själv.väldigt snygg färg särskilt när solen skiner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.