|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Brukandeförbud får man bara om det finns en obetald skatteskuld på den. Jeppe |
|
|
På ägarbytes papprena står det hur man får bruka bilen.. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Min M3 DAYTONA Länk --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Min M3 MUGGELOROT SÅLD--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
|
|
Tack för alla tips! Jag har nu med min avställda bil, med end. trafikförsäkring varit och kontrollbesiktigat. Så klart GK. utan anmäkning. Greger ! Klockrent tips att tillämpa i nödfall. Mvh.Patric |
|
|
>>>Jesperado...säker på att det är närmaste bilprovning som gäller? i så fall har de tydligen ändrat lite sedan jag gjorde min "utflykt" för ca 15 år sedan (kanske just p.g.a den som de ändrat? ;o)). Då hävdade iaf alla de inblandade jag pratade med att det var närmaste vägen till besiktningen som gällde. Sedan vilken bilprovning i landet man valde spelade ingen roll, huvudsaken att man inte gjorde några avstickare på vägen dit utan åkte kortaste vägen. Kan ju iof ha ändrat sig sedan den där dagen då jag satte mig på tåget mot norrland med en verktygslåda, en bensindunk och ett bilbatteri...på väg mot nya äventyr... |
|
|
Jag klistrar in lagtexten igen: Brukande av avställt fordon 17 § /Upphör att gälla U:2003-05-01/ Ett avställt fordon får inte brukas annat än 1. ... 2. ... 3. ... 4. om det har ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 2 § lagen (1994:2043) om vissa besiktningsorgan på fordonsområdet för besiktning, dock inte om brukandeförbud enligt 64 § fordonsskattelagen (1988:327), enligt 18 § bilskrotningslagen (1975:343) eller enligt 25 § lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon skulle ha gällt för fordonet om det hade varit skatte- eller avgiftspliktigt enligt nämnda lagar, samt Det står närmaste besiktningsorgan...? Jeppe |
|
Paap Reeder |
Hej "Greger och Jesperado"! Era inlägg påminner också mig om min bilägar- och besiktningssituation för sisådär 15-20 år sedan när jag "utnyttjade" bilprovningen i Mora samt Vinsta (Stkhlm)för att kunna veckopendla till Älvdalen. Pågick i alla fall under mer än en månad en sommar när jag "låg litet risigt" till med min BMW 3,0 -Autobahn. Man var tvungen att jobba där uppe för att kunna få ihop slantar till delar och repa kunde man bara på helgerna. En gång minns jag att jag blev stoppad av Sala- polisen varvid palaver utbröt om huruvida jag skulle få fortsätta till fots till Älvdalen eller få åka 3,0. Jag hävdade återbesiktningstid i Mora o s v. Jag bor i Bromma. Det slutade med att jag åter fick vrida igång starten och fortsätta att kryssa mellan älgarna på väg 70. Möjligt att samma lagtext gällde även då men...den gången gick det OK för min del. 3,0 SA var en underbar bil. Varje måndagmorgon vid pass 0400 sträckte hon ut sina 211 kmh på Sala- rakan. Klockades varja gång av mig på HKP- kryssen / 505 m. Hon gillade att rensa ur sotet i stiften. Ett annat minne: En senhöst kom snön medan jag körde hem på fredagskvällen. Vid pass 2100 på en raka strax N Enköping kom det sig att bakvagnen åkte ut åt hö. Blixtsnabbt till N (har alltid handen på spaken när det är knivigt, precis som stridspiloten) och styra mot. Fortfarande allt under kontroll i min fil - det gick inte över 80-90 pga snö och Michelin 205 MXV sommard.- men Hella heljus kom ett ögonblick att lysa ut på fälten tvärs vägen. Där ute, säkert 150 m från vägen satt en kanin och försökte hitta det havre skördetröskan missat när den "träffades" av 4 st HighBeam. Kaninen trodde att allt var tryggt där ute .. men shit. Jag minns fortfarande att jag hann se hur kaninöronen kastades rakt upp. Åt vilket håll kaninen sedan drog vet jag inte för 3,0:an rätade upp sig så fint och vi rullade på vidare hem. MVH /// Paap Reeder |
|
>>>Jesperado..verkar som att du har rätt där. Antingen så har de ändrat lagen, eller så visste de jag pratade med inte vad som gällde. Men jag hade iaf med mig (för säkerhets skull) ett intyg från stationschefen på bilprovningen att mitt "tilltag" var tillåtet.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.