|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det tillåtet att köra till besiktningen när bilen är avställd men ändå försäkrad ? Enl. Vägverkets sida skall man kunna köra till verkstad samt besiktning. Tycker det låter lite konstigt, så jag tänkte höra om någon har erfarenhet av det här först innan jag ringer. Lite onödigt att ställa på för 3h. Mvh.Patric | |
|
De där låter konstigt. Avställd men försäkrad? För något år sen hade jag liknande problem. Jag ringde den lokala polismyndiheten och frågade vad som gällde för avställda fordon. Svaret blev att man inte får köra bilen en meter, inte ens bogsera. Blir man påkommen räknas detta som olovlig körning. Om du skall göra detta lagligt finns det två saker, hyr/låna ett bilsläp eller ställ på. Är bilen påställd men har körförbud gäller reglerna som du beskrev. Lycka till! BMWCS [Syd] # 2358 HMS |
|
|
Det är inget konstigt med det. Min bil är avställd, men ändå försäkrad (endast trafik- och garageförsäkring). Man får åka till besiktningen med sin bil, men sladdar man av vägen och krockar bilen, ja, då får man själv stå för det. Om jag fattat det rätt så måste en registrerad bil alltid ha trafikförsäkring, rätta mig gärna om jag har fel. En oreggad bil får man däremot inte köra en meter på allmän väg. ________________________________________ Länk |
|
|
Så har jag också tolkat reglerna. För det finns som bekant en lag om att bilar måste ha försäkring för att framföras på allmän väg. Anledningen till att jag reagerade på din försäkring är att när jag har ställt av mina bilar har jag bara fått garagefösäkring utan trafikdelen. BMWCS [Syd] # 2358 HMS |
|
|
Man får aldrig köra med ett avställt fordon, inte ens till verkstad eller Bilprovning. Det är lätt att blanda ihop reglerna för avställda bilar respektive bilar med körförbud. Jeppe |
|
|
en obesiktigad bil får du köra till besiktning eller till/från verkstad. en bil utan trafikförsäkring får du inte köra en enda meter! dvs en garageförsäkring gäller bara, just i garaget, duger inte att köra med. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jo visst får man köra ett avställt fordon. Läs mer på Vägverkets sida: Länk Under "Övrigt" står det: Ett avställt fordon får du inte använda. Vissa undantag finns, bl a för att åka lämpligaste väg, till och från närmaste bilprovning för besiktning. Fordonet måste då vara trafikförsäkrat och det får inte finnas obetalda fordonsskatter eftersom detta innebär brukandeförbud. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras. roadZter |
|
|
Saxat från Vägverkets sida : "Ett avställt fordon får du inte använda. Vissa undantag finns, bl a för att åka lämpligaste väg, till och från närmaste bilprovning för besiktning. Fordonet måste då vara trafikförsäkrat och det får inte finnas obetalda fordonsskatter eftersom detta innebär brukandeförbud. Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras" De var just undantaget som gjorde mig förbryllad. T.ex. det där med obetalda fordonsskatter. En avställd bil är ju den överskjutande skatten återbetald på. Eller är det tidigare historik med ej betalda skatter som de menar ? Länk Mvh.Patric |
|
|
Attans du han före mig Danne ;) Lite mer att skriva för mig som du såg :) Mvh.Patric |
|
|
Vi verkar ha klubbat att en avställd bil får köras till och från besiktningen... VillaRosa: "dvs en garageförsäkring gäller bara, just i garaget, duger inte att köra med" Jag tror att "garagefösäkring" betyder olika saker beroende på vilket försäkringsbolag man har. Enligt min handläggare är bilen trafikförsäkrad när jag har garageförsäkring. Men å andra sidan har jag lärt mig att man tyvärr inte kan lite på allt som handläggarna säger, utan helst ska man snacka med deras chefsjurist om man ska få ett säkert besked. ________________________________________ Länk |
|
| Det är väl mycket bättre att köra obesiktigat till verkstaden/bilprovningen isåfall. Ställ på kärran. | |
|
Besiktigar ofta mina avställda bilar! Jag gör så här: 1) Ringer försäkringsbolaget (Länsförsäkringar men fungerar säkert för alla bolag) och talar om dag då jag skall åkat till besiktningen! Då noterar dom det och därmed är bilen trafikförsäkrad för denna färd! Kostar mig exakt 0 kr! 2) Åker till besiktningen och besiktigar! 3) Åker hem och ställer in bilen igen! Tänk vad fantastiskt obyråkratiskt Sverige kan vara ibland! Och tvärs om oftast! Per L |
|
|
wolv mfl, så här svarade if...: - - - - - En garageförsäkring innehåller stöld, brand, rättskydd och vagnskada. Med en garageförsäkring får du inte köra med bilen. Inte ens till verkstad. Skall du göra detta måste du ställa på den i bilregistret och ha minst trafikförsäkring på bilen. Vänliga hälsningar If - - - - - Borde ju betyda att köra försäkrad men avställd/obesiktigad till och från verkstad/besiktning är OK. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hej! Vägverket har fel. Eller kanske inte fel men det är ju inte riktigt korrekt ändå. I alla fall är deras skrift inte klarlagd. Då fordonet är avställt, betalar man ingen fordonsskatt. Man får alltså igen det överskjutande beloppet från den period som fordonet varit i bruk. Dessutom är fordonet inte trafikförsäkrat under denna period. Det är inte försäkrat alls om man inte tecknat en garageförsäkring. I detta ingår inte trafikförsäkring (Undantag verkar iofs finnas enligt inlägg om LF ovan, tecknande av trafikförsäkring mm.) Men generellt sett så... Ett fordon som inte är trafikförsäkrat får inte köras på väg. Ett oskattat fordon får inte köras på väg. Ett fordon som är avställt får inte föras på väg. I begreppet att fordonet är avställt ingår att det inte har trafikförsäkring och adekvat skatteinbetalning. OBS! Skillnaden på köra och föra Gärningen är "fört avställt fordon". Detta är INTE olovlig körning, men likheten ligger i att det är fängelse i straffskalan på fört avställt fordon(liksom vid grov olovlig körning). Fordonet får inte bogseras utan måste bärgas eller köras på släp. Vid körförbud får man göra tre färder: 1)köra till/från verkstad, 2)besiktningsstation och 3)provkörning i samband med reparation. Påföljden för att föra eget körförbudsbelagt fordon är böter. Observera att om föraren lånat fordonet och inte känner till att fordonsägaren inte besiktat fordonet kan han inte fällas till ansvar. Mvh |
|
|
Det förfarande som jag skrivit om några inlägg här ovan är det tillåtet eller ej? Dvs: - jag får köra avställd bil närmaste väg till och från besiktningen - att bilen är nödigt försäkrad tar jag för givet eftersom det är försäkringsbolaget själv som säger att det är OK att köra tor besiktningen! Per L |
|
|
Jag klippt ut lite från Lag 2001:558 om vägtrafikregister Länk Där står det så här: --------------------------- Brukande av avställt fordon 17 § /Upphör att gälla U:2003-05-01/ Ett avställt fordon får inte brukas annat än 1. ... 2. ... 3. ... 4. om det har ställts av på ägarens begäran, för färd kortaste lämpliga väg till eller från närmaste besiktningsorgan enligt 2 § lagen (1994:2043) om vissa besiktningsorgan på fordonsområdet för besiktning, dock inte om brukandeförbud enligt 64 § fordonsskattelagen (1988:327), enligt 18 § bilskrotningslagen (1975:343) eller enligt 25 § lagen (1997:1137) om vägavgift för vissa tunga fordon skulle ha gällt för fordonet om det hade varit skatte- eller avgiftspliktigt enligt nämnda lagar, samt ---------------------------------- Detta tolkar jag som att man får köra bilen till och från bilprovningen när bilen är avställd men trafikförsäkrad. Är det rätt tolkat? /Anders |
|
|
avn: Precis så jag tolkar det också. I mitt eget fall bör jag kolla upp med mitt FB om bilen verkligen är trafikförsäkrad i "garage-mode". ________________________________________ Länk |
|
|
Jag har kört med avställd bil till bes och blivit stoppad på vägen dit. Sa till konstapel ayna ska till bes då sa han inget. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Min M3 DAYTONA Länk --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Min M3 MUGGELOROT SÅLD--------------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
|
|
Du får köra en obesiktad till till bilprovningen, men du får bara köra kortaste vägen till bilprovningen (inga avstickare från färdvägen eller stopp). Det behöver inte vara den närmaste bilprovningen heller, utan du kan välja en bilprovning i vilken del av Sverige som helst bara du inte gör några "utflykter" på vägen dit. Jag använde mig av det knepet för att hämta hem en bil jag köpt, som stod 45 mil härifrån. (Bokade en besiktning på en bilprovning 5 mil söder ut från där jag bor, åkte 45 mil norrut och hämtade bilen, när jag passerade hemmet så stannade jag helt enkelt och ringde och avbokade besiktningstiden). Kontrollerade allt innan med Polis, vägverket, försäkringsbolaget och bilprovningen. Alla var överens om att bara bilen var trafikförsäkrad så fick jag köra den närmaste vägen till valfri bilprovning i hela Sverige... ..bilen måste dock vara trafikförsäkrad och för att göra det så måste du ju "ställa på" bilen under den tid du kör till bilprovningen........ |
|
|
Närmaste bilprovning är det som gäller. Detta borde alltså innebära att om man jobbar på Bilprovningen kan man köra en avställd bil till och från jobbet varje dag? Jeppe |
|
|
Hej avn! Eftersom det är brukandehinder i enlighet med FSL (precis som du skriver) så tror jag inte att det går. Detta eftersom fordonsskatten inte är betald. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.