|
|
|
|---|---|
BobaFett |
Har på den senare tiden märkt att det luktar lite brännt om bilen när man kört en lite längre sträcka. Det lukat nästan brännt gummi... Kan detta ha att göra med att det är blött ute nu (det ångar om avgas systemet) eller är det något som håller på att rasa? |
|
Försök att lätta på gasen lite, det sparar även bakdäck... ;) Micke |
|
|
Har samma problem. Det kan komma helt plötsligt och efter en stund så försvinner det. En kompis som åkte med igår tyckte att det lukta kabelbrand. Men det händer bara ibland. Det är ingenting som krånglar i bilen. Skumt tycker jag. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
En liten anmärkning bara... Diesel innehåller INTE mer energi än bensin. Tvärtom så innehåller den betydligt mindre! Anledningen till att en dieselmotor förbrukar mindre bränsle är den höga kompressionen. (kör både diesel och bensin själv) ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
| Vägsalt+katalysator kan framkalla denna doftupplevelse. Min börjar lukta bränt gummi när saltslasket gör sitt intåg. | |
|
Kompressionen-nej. Men kolla på en idikatorkurva på dieselmotor jämfört med bensinmotor så syns skillnaden. Diesel har en "konstant" förbränning, varar nästa halva kolvslaget medan bensin har en kort explosion just vid vändpunkten. Energiinehåll: Bensin 42,5-43,0 MJ/kg, Diesel 43,2 MJ/kg dvs i stort dett dött lopp. FP |
|
|
Jag ger mig Folke... har en polare som läst förbränningsmotorteknik på KTH och jag hade för mig att han sa att diesel innehöll "betydligt" mindre energi. Men så föredrar han 2-taktare också (på 2 hjul)... ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
BobaFett |
Zigge... Det är nog samma "problem" som du har... för det har kommit nu när det har varit snö o blask... Man blir bara lite orolig när det ryger från avgas systemet och luktar brännt när man parkerat..:) |
|
Okay. Då hade jag alltså lite rätt. He he he. Diesel innehåller lite mer energi än bensin =) Det riktiga hade nog varit att skriva att man uppnår en högre verkningsgrad med diesel. Men eftersom det var rätt så ändrar jag det inte. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Hej! Har tidigare läst denna tråd och upplevde samma fenomen idag. Slask ute, (saltat förmodligen under natten/morgonen), och plötsligt började det lukta, men bara en liten stund. Sedan försvann det och när jag anlände till målet några minuter senare nere i garage liktade det inte alls även om man sniffade litet varstans på bilen!?!? Mysko som f-n... Vill gärna ha en förklaring jag med! /Hasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.