|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Wald, "Alpinas" motor är ju BMW's 3,5-litersmotor i grunden. Jens |
|
|
Hejsan, Om lådan klarar 1000Hk synar jag bestämmt, inte i en lotus ialla fall för där blir vridet alltför stort. Skickar våran låda till USA för moddning för att klara våra hästar.... Annars så är motorn mycket stryktålig med kraftiga delar... Annars så är ju drivningen ordentligt tilltagen på Opeln... Mvh Ante Lotus No940 |
|
| B10Tobbe: Var har du kunnat entusiastförsäkra din BiTurbo? | |
|
MrMarsupilami >> Ja det är ju det jag menar, hur kan då vissa säga att den inte håller för trimning? sunken >> Jänkarna kör dubbelturbo på sina ZR1 Corvettar med denna låda, så den håller! Saxat från ett annat forum "den pallar för bra mycke mos. 89-93 så är ettan/tvåan rakskurna vilket gör den lite högljude men pallar för mera mos en den som kom 94. I USA kör dom twinturbo C4or med ca 1200hk med dessa lådor" Om det nu är samma ZF låda i Lotus Omegorna? men det antar jag... |
|
|
Verkar ju lustigt om den håller för den effekten när den knappt håller för en chippad Lotus men du kanske inte har koll på att dom mest troligt har gjort något med lådan när dom skall upp på dessa effekter 1000HK. Vore ju konstigt om det finns firmor som förstärker dessa men i själva verket gör den svagare.... Hmmm kanske men skall ta tillbaka sin låda då och spara en massa pengar.... kolla på www.whiteracingproducts.com dom har specialliserat sig på dessa lådor så där kan du få info om du vill... Standard låda håller för 400 ft-lbs Mvh Ante... |
|
|
Hoarder: Bilsport & MC |
|
alpinab84,6 |
Sunken: Enligt Evo magazine så har omegan 419 ft-lbs original. Från vad jag har hört så håller lådan för liknande effekter som Wald nämner, det är helt sant det han säger om jänkarna med trimmade corvetter kör gärna denna låda, men jag kan ha fel. Alla: Vilken bil tror ni är råast en m3 e-30 med 3,8ltr m5 motor eller en porsche 930 turbo(snabbast på landsväg och bana)? |
|
Det stämmer att dom kör denna låda men dock inte i original skick... Mvh Ante |
|
|
sunken >> Vad ska du har för effekt i din bil? Om jag vore du så skulle jag inte låta mig luras av vad som sägs hos nån firma som förstärker dessa lådor, dom vill ju tjäna pengar :-) Kan du nämna nån Lotus Omega där man kört sönder lådan med enbart chippning? Han som körde 11,7 med Omegan har väl original låda, och den hade väl runt 600hk då... Trimma först och låt den rasa...vilket den inte gör ;-) |
|
|
Flera av Lotus ägarna har problem med stocken som börjar låta, dock inga hela haverier men den håller inte i längden. Stefans bil hade ca 600 Hk och den lådan fick ta emot stryk det är sant men det vrid som kommer att sitta i denna bil med 900-1000Hk kommer att vara över 1000Nm och då håller ej lådan. Skall man då köra sönder den och sedan stå hela sommaren??? Mvh Ante |
|
|
Lotusbakaxlarna ska inte vara någon höjdre original. Många byter till s.k Holdenbakaxlar. Opel heter ju Holden i Australien....en koppling där. Angående mätarbilden så tror jag att den är fejkad eller så är det något fel på färddatorn. Visarnålen har ju inte ens gått i botten och bilden ser inte så "snabb" ut (vita sträcken), samt att det svänger en del. Jag hade nog inte varit misstänksam om det hade stått 290-300, men 322....nej. Fler teorier? |
|
|
Bakaxeln kommer från Holden... Mvh Ante |
|
|
sunken >> Du gör nog bäst i att förstärka din låda, den håller bara i vettarna ;-) 900-1000hk säger du... det låter kul, singel turbo va? |
|
|
Nej, skall man ha riktigt med pulver så är det två som gäller.. Fast flera påstår det andra men det är bara titta på alla rekorden som sätts.. Dubbelturbo.. Hästarna är inte värst det är vridmomentet som kommer att springa över 1000Nm. Mvh Ante |
|
|
Vi gör så här istället.. Länk Kolla på hemsidan där finns projektet liksom... Och på tal om lådan så finns det ju lite olika ZF1 lådor om man nu skall beställa saker till dessa... =) Mvh Ante |
|
|
sunken >> Vilka turbos ska ni använda då? |
|
|
Det är en jungel av turbos man kan välja men det är utrymmet som begränsar det mesta. Vi rymmer 2 stycken som skall kunna pumpa 500Hk st men det är inte spikat än men lutar nog mot kkk.. Allt är ju enklare med en singel, utrymme,pris och jobb... men skamm den som ger sig.. Hoppas den blir klar i tid. Mvh Ante Lotus No940 |
|
|
Sunken: Hur långt är din mätare graderad? Du har ju en relativt sen bil i produktionen, vet du om tidigare bilar hade andra mätarhus? Anledningen att jag frågar är att jag har kikat på en Lotus Omega som var graderad till 360 km/h. Den hade dock ett lågt nummer, något på 90.. typ 93, 96 eller 97. Stod på Motorbörsgaraget för ett par år sedan. Frågan är ju varför det ska vara så "farligt" att trimma BiTurbon? Vi vet ju alla att Jesper plockar ut saftiga effektiffror ur sin 3,5:a, helt i originalskick, men med 745:ans lågkompkolvar (tror jag). Skillnaden är väl kanske att Jesper vet vad han gör, vilket man knappast kan tro att de flesta chiptrimmare gör. Det känns smått otroligt att Alpina skulle ha monterat "sämre" delar än BMW's original? Det ska i alla fall bli kul att se hur det går med ert Omegaprojekt, det lär bli en saftig kärra om ni får allt på plats. Kul att ni dessutom verkar göra en seriös hemsida om projektet. alpinab84,6: Du ska ju LÄTT välja M3:an med 3.8:an i! Porschen är nog en grym bil, men vilken banan att köra. M3:an md 3.8 borde vara rolig i både stan och på landsväg... Porschen känns lite som det är risk att den är roligast på banan. Hur ofta kommer man dit? Inte är det varje kväll direkt... :D MrMarsupilami: Visst är det lät att välja va? Hehe... får jag ge ett annat tips? Jag själv är väldigt sugen på någon av BMW's äldre karosser, ex. E28:a med M5 motor eller som ovan, E30 med M% motor. Det tror jag kan vara fruktansvärt roliga bilar. Oss emellan, så är BiTurbon GRYM... men lite stel. Turbo är ju alltid turbo.. oavsett om installationen klassas som en av världens bästa.. så har man inte den där snärtigheten, som jag uppskatatr. Det är mer en glidare med monstruös accelerationsförmåga, än en snabb sportbil. Fast jag älskar den såklart ändå, min lilla pärla ;D Ta det som ett tips bara, om du funderar på att göra en investering i rolig bil. Ett sista tips, kör en DYR bil i FINAST TÄNKBARA skick. Det sparar dig massor av tusenlappar och huvudvärk.. gör inte misstaget att köpa en halvsur, odokumenterad BiTurbo... det kan bli din grav! |
|
|
Jasså till 360... Det har inte varit någo föändring under hela serien av hastighetsmätaren pga, att i början skulle bara Lotusen ha 360Hk på Geneve salongen men det slutade som sagt med 377Hk. Alla mätarna går till 300Km/h. alltså sista siffran som står sen går den ca 30Km/h till innan nålen stannar i botten... Kanske bara minns fel eller såg fel, det händer ju ganska enkelt... Vi kommer att få problem med våran mätare för den kommer att gå betydligt snabbare än 330Km/h Mvh Ante |
|
|
jesper W har bara portat toppen på 633 och satt i 745 låg kompkolvar sen är det skit snack att alpina motorn inte håller för mer det är bara kolvarna dom har bytt i den motorn så den hålelr för ca 5-600hk grund motornm men då måste ju man bytta spridar och annan ic och lite sånt A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night icq:137785585------------- - Team turbo addicts - på en stripp nära dig nästa år När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.