|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
*Fyrar av lite fyrverkerier för MrMarsupilami* Jag har sett bilden och jag har svårt att tro att bilen inte visar knappt nån felvisning i den hastigheten! //Stephan ______________________________ Länk |
|
|
Tackar =)) Ja, den måste väl visa lite fel i a f men över 300 i riktiga km/h borde vara möjligt med lite nerförsbacke och hemlängtan... säger jag som aldrig ens kört en B10 BT. Du har inte sålt bilen än ser jag, har du kanske kommit på bättre tankar? Om jag någon gång köper en liknande bil kommer jag inte släppa den i första taget, bara för nånting värre i så fall. Läste i din annons och försäkringen verkar ju extremt billig så den borde ju inte kosta så mycket att behålla. Fast den kostar väl en del i drift förstås. Jens |
|
|
Det här har jag också haft mina funderingar kring. Allt jag kan konstatera är att det är en helt annan bil när yttertemperaturen faller under minusstrecket. Det var ju några riktigt kalla och fina dagar i mitten av september då man kunde uppleva detta (innan snö, salt, regn och allt annat "#!½"#!"#" :). Ut med bilen ur garaget, motoroljan på 70*C, och iväg... woooooosch, vilket drag! :D MYCKET märkbar skillnad mot i sommras! Inte för att den var direkt slö då... men nu var ju bilen rapp som en barracuda. Så nu håller vi tummarna för en kall och regnfuktig (fast med snabbt upptorkande vägbanor) sommar 2003! ;D ;D |
|
|
Ja, just det, det kan ju faktiskt hända att bilderna är tagna nån riktigt kall och fuktig natt. Intressant att skillnaden är så märkbar! Blir grön av avund när du skriver så där, quixotic2!! Vill också uppleva "wooooooosch"-känslan =) Jens |
|
|
Båda är grymma bilar, måhända att Alpinan har mer effekt än angivet, men jag tycker inte den går därefter jämfört med Lotus Omegan i original skick! Vet inte vad det är, men båda bilarna väger ungefär lika mycket och jag har sett en trimmad Alpina som det skulle vara 500+hk i och en chippad Lotus Omega köra på strippen, lotusen gick betydligt råare trots liknande effekt om inte mindre. När får vi se den första riktigt snabba Alpina B10? Inte kan väl en ful Opel få vara snabbare ;-) |
|
|
En B10 Biturbo gör sig bäst i original-skick och är inte gjord för rattlås-racing! Det är en sak att överladda en 325:a för strippen. Men en Alpina, den rör man inte! Då kan man lika gärna köpa sig en "vanlig" 535:a och montera dubbla turbos på den. Inget illa menat om 535:an =) Jens |
|
| Är jäkligt sugen på någon av dessa bilar!! Kanske någon som vet bra bilar av dessa modeller som skall säljas? Maila mig gärna isåfall! :-))) | |
|
Wald: Tja, jo... det är nog sant att Omegan går hårdare på strippen. Det är väl inte så många BiTurbos som verkligen blivit trimmade på riktigt? Har hört om lite chip och sånt, men jag passar mig i alla fall för att skruva eller stoppa något sådant i min bil. Jag nöjer mig med att vara snabbare än 99% av alla andra bilar på motorvägen! Man ska inte glömma att det ALLTID finns någon som är snabbare än man själv. När man träffar på dem, är det bara att göra tummen upp och försöka se glad ut, man her ju trots allt fått se en jäkligt vass bil. :D MrMarsupilami: Jag håller med dig helt angående skruvning och rattlåsracing, tycker att bilen känns lite för sofistikerad för det. Om vi ses på någon träff eller någon annan tillställning, så kan vi ta en sväng i min bil. Ingen buskörning, men lite swoosch, kan jag nog i alla fall lova. :D Hoarder: Det finns några som har bilar till salu här på forumet. Kolla i bmwbörsen, bla. vet jag att en viss Stephan nog har en bil i bra skick som han funderar på att sälja. Satsa på Alpinan, det är mitt råd. Den är både billigare (!!) och känns betydligt solidare, med bättre kvalite och utförande, än Omegan. Sedan får du ju en anledning att hänga här och snacka goja med oss, det är inte en så dålig feature det heller. Dessutom, om du ser det hela som en investering och verkligen vårdar din bil, så kommer du aldrig att förlora pengarna. En fin, välservad och välvårdad Alpina B10 BiTurbo kommer aldrig att bli billigare än vad de är idag. Swoosch, swoosch.. nu är det bara 5-6 månader kvar tills man kan ta ut bilen på vägen igen! ;D |
|
|
Jasså 340 Km/h på mätaren i en Lotus???? Undra vad som var gjort åt det mätar huset för nålen tar liksom stopp före det... Är någon sugen på en Lotus Omega så finns en till salu. Maila för mera info.. Bmw vs Opel = Vad vet jag men nog busar jag hellre i en Lotus Omega... OBS!! I EVO tidningen gjorde Omegan 0-100 på 4.8 sek med 11 år gamla däck..... |
|
Perkka |
B10 biturbo måste vara bland d råaste som finns.. Vilken sleeper, en E34 som gör 0-100 km/h på 5.6 sek enligt fabrik.. Ouff drömbil lr vad? Lotus Omegan må vara snabb, men ack så fulare än B10-an.. Vad ligger en B10 biturbo på? 150-160 000kr lr? Lär va värd varenda krona iaf.. Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
*MrMarsupilami* Bilen är fortfarande till salu, men ju längre tiden går så ju mer motvillig blir jag. (kallas säkert sunt förnuft eller nåt:) Jag vet att det blir svårt att hitta en lika fin eller finare om man tar upp tråden om ett par år igen. Jag vet också att jag kommer ångra mig nåt fruktansvärt om/när den lämnar mig... Ang. driftskostnaderna så kostar en Inspection lika mycket som till en 535! Det som kostar är Tändstift, luftfilter och andra spec. Alpina-delar, men man kan komma undan det om man samspråkar med andra ägare, t.ex. B10 Tobbe. Då hittar man t.ex. BMW luftfilter som kostar 1/6 osv. Försäkringen ligger betydligt lägre än en M5 (jag betalar 4.900 helår helförs för B10:an) En Alpina som trimmas oberoende om det är nått "chip" eller seriös trimning så rasar den i värde ung. lika mycket som man kostar på den. Kontenta: man betalar trimmet 2 ggr! (en seriös trimning börjar på ca 50.000:-) Visst jag skulle kunna tänka mig att ta hem en skabbig B10 från tyskland om trimma för den bilen är ju redan "förstörd", men att sätta igång med sånt på en fin orginalare = usch. Skall medges att man både en och två gånger har tänkt tanken att sikta uppåt... *Quixotic2* Vet bara 2 st i Sverige som varit/är trimmade och jag har åkt med i en (vinröd skabbig med M5-fälgar). *Perkka* Priserna lägger där omkring + uppåt ber. på historik M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
|
quixotic2: Man tackar, jag antar erbjudandet direkt!! Ska bara skaffa en bil som jag kan åka med till träffen först... =)) STEPHAN: Det låter som att du börjar inse konsekvenserna av att sälja pärlan =) Tänk t ex om den skulle hamna i "fel" händer. Du skulle aldrig förlåta dig själv om du såg den toksänkt med 18-tummare och tonade rutor om några år!! Låter inte så hemskt kostsamt att äga en B10, försäkringen låter ju löjligt låg. Den skulle i och för sig bli betydligt högre för mig eftersom jag bara är 27 och bor i Stockholms innerstad. Vilket försäkringsbolag har du? Jens |
|
|
*MrMarsupilami* Det är det jag är rädd för! (måste vara rätt köpare) If var överlägset billigast, jag ringde till de andra stora bolagen och de låg på ca 12-15.000/år (helförs, 1.000 mil/år, garage) Kört skadefritt iof sedan 1994:) Alpinan är nog så billig p.g.a. att motor och dyl är numrerade med alpinas egna chassinr + de som äger dessa bilar kanske använder bilarna på ett annnat sätt än vad den "typiske" t.ex. M5 ägaren! Du kan maila/tjata på Tobias320-94, han tjyvhåller på lite "mörka" Alpina filmer som han kanske kan lägga upp!! :DDD M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
|
Innan ni köper en BiTurbo så kolla upp det där med försäkringen. Det billigaste jag hittade var LF med ca:19000 per år(hel/1000 mil/enskilt garage), vissa bolag skulle ha upp emot 35000 kr. Bor i Stockholms innerstad, och har kört skadefritt sedan jag fick kortet -91. Har nu entusiastföräkrat bilen och betalar 1500 kr/år. :) |
|
|
B10Tobbe, trodde nog att försäkringen skulle springa iväg när man bor inne i stan. Betalade själv 14 000/år för en 328 så jag antar att det inte blir billigare med en Alpina... Entusiastförsäkring är bra men kräver ju andrabil och enskilt garage vilket inte är så lätt att ordna inne i stan. STEPHAN, låter intressant med Alpina-filmer! Ska kolla med Tobias320-94. Du vet inte om de finns upplagda nånstans redan, på t ex zon.se el liknande? Jens |
|
T_J |
Det finns en annledning till att inte så många trimmade B10 Biturbos rullar omkring ute på strippen. Dom blir väldigt dyra att trimma p.g.a en mängd detaljer i motorn måste bytas för att driftsäkerheten ska bli acceptabel. Att jämför en B10 BiT mot en Lotus omega i trimsynvikel så är Omegan en klar vinnare, den är kraftigt överdimensionerad, överallt (nästan), det är inte en B10 BiT. Om en B10 BiT ska chipas ska man börja med att renovera motorn och sedan vara väldigt försiktigt med hur högt man vrider upp trycket, annars kan det bli rejält dyrt... |
| Jag kan säga att försäkringen på min bil i ett bolag skulle bli 103000 per/år helförsäkrad,,nej det e sant 103000kr skulle dom ha, ioförsig så har jag bara haft körkort i 5 år /skadefritt också, men det var helt sjukt högt. synd att man inte har jätte gott ställt så man kunde säga att man tar det lixom,,,=/... | |
| 103000 kr det var ju inte riktigt gratis det =) Vad tror dom du skall göra med den???? | |
|
T_J Du får gärna komma med lite exempel på vilka komponenter du anser vara så överdimensionerade på Lotusen, och på "den mängd detaljer" som måste bytas på BiTurbon vid ev. trimning. |
|
|
Motorn i Omegan klarar nog över 650hk utan att öppnas och vxl-lådan är en ZF från Corvette Zr1 och klarar över 1000hk ! Det jag undrar är varför just B10 Biturbo motorn ska vara så pass mycket svagare än alla andra BMW:s så otroligt starka grundmotorer ??? Stefans 633 är ju en 735i motor och har ju överlevt ca 700hk hittils... låter lustigt om Alpinans skulle vara av sämre sort! Kan ju vara som sagt att ingen provat riktigt, riktigt mumma mycket ännu....?... Red ut :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.