AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
24.409

Alpina B10 BiTurbo vs Lotus Omega

Sida 1 av 3
Någon som har acc-tider mot dessa bilar? Vilken är snabbast i originalskick förstås?
Lotusen är snabbast i acceleration men Alpinan har högre toppfart.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Japp, så är det. Till saken hör att Omegan har betydligt större felvisning på mätaren, vid riktiga ca. 290 km/h visar Omegan nära 340 km/h mätarfart (!!) Alpinan ligger då runt 315 km/h mätarfart (mer normalt).

Som BiTurboägare är man lite kluven om frågan Omega vs. Alpina BiTurbo. Klart är ju att Lotus gjorde ett jäkligt bra jobb, de förvandlade en riktigt torr "familjebil" från Opel, till ett skjutjärn av guds nåde. Alpina hade det ju lite enklare (även om de också gjorde ett hästjobb) då 535:an ju redan i grundutförande är en ganska vass bil.

Lotus provade ju att köra lite bana med Omegan, men det gick ju inget vidare. Man får väl sluta sig till att det inte går att göra vad som helst med en Omega.

Fast alla som sett filmsnutten där en Lotus Omega kör ifrån Svenska polisens SAAB 9-5... kan inte låta bli att bara älska bilen. Vilken kanonkula... :D :D :D

Finns att se här: Länk

I slutänden tror jag nog att Alpinan är rätt bil för mig, men smaken är som (!).
Alpina B10 är en bättre bil den har bättre vägghållnig bättre bromsar

snyggare
högre topp
tror den har mer hk men det har sämre acc0-100
men 200--- har den bättre acc

sen så är det bättre inredning på den
och sånt
men omegan är ju lite mer sälsynt i svergie

Men en Bmw är ju alltid en Bmw

A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night

Söker en E32 735
*såld*Bmw535 E34 Turbo
-The RavenRacing bmw turbo team -
på en stripp nära dig nästa år

När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!!
Är det 377 hk i Lotus Omegan?

//Sniffer
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Yes box!

M V H
Stephan

Alpina har för vana att hålla sina prestandasiffror något lägre än vad de egentligen är. Efter vad jag har hört så är B10 Biturbon inget undantag. Både acceleration och effekt är specade i underkant. Alpina anger 5.6 sek 0-100 men många ägare har mätt upp betydligt bättre siffror. Bilen har också visat sig ha mer än den angivna effekten (360 hk/520 Nm). Finns en artikel som jämför dessa bilar (+ e34 M5), ska försöka hitta en länk...

Jens
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det stämmer MrMarsupilami...:)
+ Att Alpina, iallafall, med BiTurbons effekt anges med en utomhustemp på 20*C och x bars lufttryck och det spekuleras om vad effekten är när det är fuktigt och lite svalare ute:DD
Den enda siffran som jag har sett 0-100 som angetts, är 5,2 och det är från den tyska Auto Motor & Sport när modellen introducerades i Moderlandet
Vore intressant och se vad för siffror och ev. länkar du refererar till!

M V H
Stephan

Här är några andra artiklar, bl a den du verkar referera till, STEPHAN:
Länk
Länk
Länk

Tycker 0-200 - tiderna för B10:an känns höga i dessa tester och toppfarten i SportAuto anges till 288km/h vilket också är lite dåligt. Det finns flera bilder tagna med toppfarter som är betydligt högre, bl a denna:
Länk

Har även sett en bild med 322km/h (enligt obc) och 1.8 bars laddtryck (inkl atmosfäriskt tryck) vilket är original.

Jens
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är SAMMA bil i alla 3 artiklarna!?
//Marin
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
..ändå så skiljer 0,4s 0-100?!
Marin, det kan vara så att vissa artiklar har hämtat prestanda-siffrorna direkt från Alpina och andra har testat själva. Det kan även förklara de "dåliga" 0-200 - tiderna.

Jens
...eller så skiljer det så mycket från exemplar till exemplar...

Jens
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Jag kan intyga att den går mätaren ut, 320 km/h, och då bör riktig fart vara 10% lägre för missvisning = 288 km/h! Häpp!

M V H
Stephan

STEPHAN, det låter som att 288 km/h skulle kunna komma av en sådan kalkyl, men visar mätare verkligen 10 % fel!?

Hoarder, se länken ovan från tyska AMS, på sista sidan i testet så finns det en acc-tabell!

Jens
"mätareN" ska det vara!

Jens
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kanske / Kanske inte,
men jag tar hellre i nederkant, precis som Alpina och BMW, än att basunera ut att jag legat i +320 km/h...
Man skulle nog framstå som mindre trovärdig isåfall.
(kan dra en parallell till de s.k. Chipstrimmarna)

M V H
Stephan

Innerst inne tror jag ändå att 10% är lite mycket. Har aldrig hört om någon mätare som visar så mycket fel. Dessutom så finns det ju som sagt en bild där en B10BT kör i 322 km/h enligt OBC (limit är satt till 322). På bilden ser man att laddtrycket är 1.8 bar men jag är lite tveksam till det, känns lite för bra.

*letar efter bild*

Här är den:
Länk

Jens
Kommentar: OBC'n ska väl vara hyfsat korrekt!? Har för mig att jag läst t ex "Gustav" skriva att han testat OBC'n mot GPS och funnit att den visar rätt.

Var ju tvungen att skriva ett till inlägg så man bräcker 200-gränsen =)

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.