|
|
|
|---|---|
| Hade nästan bestämt mig för en 530dT, men har nu börjat väga över mot en 330dT istället. Eftersom jag bor ute på landet=dåligt plogat på vintern lockar en ix. Har läst en del tester om 330ix och 330dx och det verkar inte som journalisterna är helt övertygade om att BMW's fyrhjulsdrift är helt lyckad. I testerna jämför de dock med andra märkens fyrhjulsdrivna bilar och eftersom jag vill ha en BMW är det ju inte det relvant. Jag är därför nyfiken att höra om det är någon som har testat e46 med och utan fyrhjulsdrift och som kan ge mig litet mer insikt. En kort provkörning i sommarväglag som jag gjort (i Skottland) säger mig inte så mycket om fördelarna med ix i Sverige... | |
Marfu |
Jag har kört min "Xi" sedan i Augusti år och har endast provat på riktigt halt väglag under ca 3-4 timmar på snöbelagt underlag. Bilen driver något i hästväg jämfört med "i" modellerna, med alla säkerhetssystem inkopplade går den som på räls inte minst pga den automatisk differentialbromsen (ADB-X) men kopplar man ur DSC:n så händer det grejers. Kör man med DSC:n urkopplad så märks det tydligt att den driver mest på bakhjulen (62% tror jag)eftersom den gärna driftar ut med bakvagnen och slpper man på gasen allt för abrupt snurrar man som på en femöring. Tyvärr försvinner känslan i ratten en aning jämfört med "i" modellerna tycker jag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.