|
|
|
|---|---|
|
nå´n som vet om det finns diffad bakaxel till 525 tds less på att få hjärtinfarkt i form av hjulspinn i varenda korsning.. //Dogge | |
|
ÄR väl ganska standard på dieselautomaterna?!?! Diesel-räsern |
|
|
kanske det..men jag verkar då inte ha diff på min?..om nu inte lamellerna är slut. //Dogge |
|
|
tyvärr så kan det ju vara så... =( Diesel-räsern |
|
|
jag tycker själva bakaxeln är i minsta laget för å vara diff..å brukar det inte finnas nå´n form av extern oljekylare.hmm..man får väll ta isär å inspektera den..fast jag läste nå´t om 25% diff och frågan är om inte ena hjulet spinner då fast man har diff så att säga..dessa eländiga bilar..alltid nå´t å lösa..*s* |
|
|
Nä jag har ingen extra kylare till diffen... Jag har oxå funderat på dom där 25%:en... vad är dom 25% av? motorkraft eller? Men i vilket fall så spinner ena hjulet hyffsat lätt med "25%" diffverkan. Hissa upp ett hjul och ha neutralen i så känner du lätt för hand om det finns bromsverkan... Diesel-räsern |
|
|
Jag frågade BMW om jag hade diffbroms på min när jag skulle välga olja till bakaxeln. Dom sa att det inte finns på TDSen. Men jag stod på mig efter som jag känt bromsverkan för hand med bilen upphissad. Men dom sa emot och gav mig specifikationerna på olja till obromsad axel. Nu hör jag ibland durande vibrationer från axeln vid svag sväng i låg fart. Förmodligen fel olja då? Att dom inte kan sina saker ens hos självaste BMW är milt sagt SVAGT. Någon mer kunnig som kan tala om för mig vad jag ska ha för olja till min axel. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Jag ska byta olja i min bakaxel snart och då tänker jag hälla i olja för diffbroms... En odiffad mår inte dåligt av "diffad olja", men en diffad mår sämre av "odiffad olja", om ni förstår vad jag menar. Alltså, är man osäker kan man lika gärna köra på diff-olja... Diesel-räsern |
|
|
Är nog säkrast att man pyttsar i diffolja.. ska vid tid och lust riva bakaxeln å se med egna ögon hur den är konstruerad..:) |
|
|
Det brukar knäppa vid kurvtagning om man hällt i fel olja i en lamellbroms. Det finns en tillsats som kallas "knäppolja" som gör att oljan får rätt egenskaper. Raceputtar brukar köra med vanlig olja och tillsätter sedan "knäppolja" tills rätt spärrverkan uppnås. Länk ______________________________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC Knutstorp 1.16:52 Kemora 1.27:86 Understeer is where you hit the wall with the front of the car and oversteer is where you hit it with the back |
|
|
Vad jag kan förstå av texten, så skulle man även kunna använd den oljan till automatlådor som har en tendens att vilja slira... 8% av den totala oljemängden till auto.lådor och 4% till diffar... Skulle tydligen reducera värmeutvecklingen vid växling i automatlådor om jag fattade rätt. Var kan köpa sån olja? Diesel-räsern |
|
|
jag tror mekonomen kan ta hem den? Dom har då redline oljor. Dogge |
|
| Knäppolja finns om inte annat hos Opel försäljarna jag har nämligen köpt där till min bil | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.