AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.733

Konstigt ljud från motorrummet i E39! PANIK!

Sida 1 av 2
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Har en 528i Touring. Idag helt plötsligt när jag stängt av bilen hör jag ett konstigt ljud från motorrummet. Öppnar huven och lokaliserar ljudet till en metalldosa som sitter alldeles framför påfyllning av spolarvätska. Hittar inte i instruktionsboken vad det är för något. Ser ut som någon pump eller något. Den låter mycket illa, fastän bilen inte är igång!! Den tystnar först när jag rycker ur kontakten till mojängen. Det konstiga är att ingenting i bilen påverkas! Inga varningslampor lyser och allt funkar som normalt även fastän kontakten inte sitter i! Vad är det för något!? Snälla hjälp mig någon!

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Måste väl vara ABS-Broms enheten du syftar på.Det enda som sitter framför påfyllningen.Har du provat att knacka till på klumpen?? försiktigt inte storsläggan

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du:Förmodligen så är det ABS enheten som jobbar trots att du stängt a bilen.Det kan bero på att ett relä tex hängt sig och direktmatar enheten, och hjulen står ju still, så det kan ju vara möjligt.Det är nog inte så jättemycket då kan göra själv,möjligtvis leta på säkringen för ABS och rycka bort den.Det finns ju en styrmodul till enheten och det kan vara den som får tokspel när den får matning utan tändning.Och gör så att enheten jobbar och tror att hjulen bromsat fast.
Säkring 30 25 ampere kan ev vara nått att plocka bort.
Säkring 31 10 ampere står det ABS/ASC, men även bränslepump så den kanske inte man ska plocka bort

MVH
Hasso
Länk

mi
525
mikren-6
Hasso!

Jag ska ut och titta. Som tillägg kan jag ju säga att ABS och ASC lampan började lysa precis samtidigt. Detta trodde jag bara var samma fenomen som drabbade mig förra vintern när en givare gick sönder. Trodde att jag hade extrem otur och plötsligt drabbades av två fel på samma gång. Vi får väl se. Du är en klippa Hasso!

Micke
mi
525
mikren-6
Hasso,

Det gick inte att "knacka" bort felet. Rycka kontakten till ABS-enhet eller ta bort säkring är det enda som gör att den tystnar. Det blir väl verkstad nästa... Tack ändå! Jag trodde att det var kompressorn till AC som var på väg att skära ihop. Såg framför mig en läskig räkning. Den kommer kanske ändå...

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det sitter ett halvt dussin solenoider i enheten som blixtsnabbt ska släppa bromsen om ett hjul låser sig.
Det är förmodligen en sådan som låter när den slår till o från av någon anledning.
Inte lätt att göra nått själv med sånt om man inte vet vad man hålls med, sedan behövs det en DIS uppkoppling för att läsa av och radera felminnet.

MVH
Hasso
Länk

mi
525
mikren-6
Det går ju ett flertal små rör från enheten, bromsvätska i dem då med andra ord? Ljudet är ett ett mycket snabbt knackande. Låter som om din teori att något "hängt sig" kan hålla riktigt bra. Det blir verkstad på måndag. Tack för hjälpen!

Micke
Det är ABS-enheten. Verkar som styrboxen till denna vill jobba även när bilen inte rullar tydligen, det låter HÖGT när ventilerna jobbar. Prova att lossa batteriets ena kabel en stund och se om styrningen resetar sig så du iaf kan köra till verkstaden för vidare kontroll.
Hör gärna av dig om hur problemet löstes, om styrningen måste bytas, STÅ PÅ DIG och säg att du vill ha den gamla.

FP
mi
525
mikren-6
folke,

Jag har låtit kontakten till ABS-enheten vara borttagen hela natten. Det hjälpte inte. Om inte minnet sitter någon annanstans borde det ju inte hjälpa att ta bort batterikabeln? Vad händer mer om man plockar bort batterikabeln? Härdsmälta!? Vågar man? Jag lovar att höra av mig så fort jag vet mer.

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag hade den funderingen med batterikabeln osså,jag hade garanterat provat och se om det funkar.Det blir ingen härdsmälta :)Kan ju vara så att styrmodulen fått syntax error, det är en separat enhet som sitter i databoxen . Då kan det ev hjälpa med att göra bilen
spänningslös.
Såg däremot en ABS härdsmälta härom veckan på en Fiat
husbil.

MVH
Hasso
Länk

Minnet sitter inte i själva ventilhuset utan i styrboxen. Prova med batteriet loss 5-10 min och se om det blir nån förändring.

FP
mi
525
mikren-6
Jag lossade batterikabeln och lät stå i 10 minuter. ABS-enheten måste ha ett bra minne för den hade då inte glömt hur det var innan jag lossade kabeln, tyvärr. Det blir verkstaden i morgon.

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyder på att nån reläkontakt svetsas ihop tycker jag?
Sak bli intressant att se vad de hittar för nått.
En styrenhet för ABS är ju inte billig runt 8k
till en E46 bla.

MVH
Hasso
Länk

mi
525
mikren-6
8000:- för styrenheten!!!?? OOOO NEEEEJ!!! Bilen är ju till salu också till råga på allt!! Kan inte vara sant... Buuhuuuhuhuu! Hoppas att det går att ordna utan byte. Efter kl. 12.30 vet jag.

Micke
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Lustigt att sånt aldrig händer på min Nissan.... ;)
Bara glödlampor som gått sönder efter 3,5 år och 6000 mil...
mi
525
mikren-6
Diagnos är gjord. Med lite tur är det bara ett relä som hängt sig. I morgon ska Novation i Uppsala byta relät och så hoppas jag på det bästa... Förresten så kunde jag låta bli att lägga märke till att det var ett gott utbud med läckra bilar på Novation. Förutom en M Roadster och M Coupé stod det en E46 M3 Cabriolet med hardtop, mycket snyggt, samt en 745 med 21" Alpina-fälgar, uj uj! Dessutom en Maserati 3200 GT, inte en direkt vanlig bil på svenska vägar, inte. Värt ett besök faktiskt!

Micke
mi
525
mikren-6
PUH!! Det var bara att byta relät!! Vilken lättnad! Relät kostade 60 kr, arbete kostade 500 kr... Inte illa för 1 minuts felsökning och 5 minuters arbete! Jag är supernöjd ändå, det hade kunnat bli värre. Stort tack till Folke och Hasso för hjälp och stöd!

Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kul!! Micke att det gick bra , det ante mig att det var ett reläfel, jobbet som felsökare på ellok med 10.000 tals reläkontakter ger ett visst väderkorn för sådana fel när man letat efter det i många år.
Sorry att jag skrämde upp dig med priset på elektronikenheten, men det var inte så länge sedan, det fick bytas ett sånt på en E46 på verkstan som jag lånar, så det var färskt i minnet.

MVH
Hasso
Länk

Viktigaste frågorna är nu: Vilket relä har dom bytt?? var sitter det??
Om/när mitt fatsnar vill man ju veta....
Till Relähasso: Du skulle kanske jobbat på (LM) Ericsson när seklet var ungt. De hade lite otur med ett "parti" reläer till sina första växelstationer runt om i världen. Efter ett par års drift blev kontakterna belagda av en hård isolerande hinna från nått hartsmaterial från koppartrådarnas isolering/impregnering. Det blev till att åka runt jorden och åtgärda/byta ut. Inte några tusen utan flera miljoner reläer, vart och ett med 5-10 kontaktgrupper eller så. Konkurrenterna t.ex Siemens och andra gnuggade såklart händerna, detta höll faktiskt på att sänka hela LM-koncernen som just hade blivit ett begrepp inom televärlden. Då hade man kanske sluppit förbanna Ericssonaktierna idag.....

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke .Det finns tillräckligt med Rc.lok så det räcker och blir över ca 360 st.Alla fall åt oss som ska fibbla och kolla alla reläer, skyddsfunktioner och frånslagskretsar:)väldigt mycket offtopic blev det nu.

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.