AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
568

Några frågor om Z3

Hejsan! Jag har funderingar på att köpa en Z3 1.8-2.0 men jag måste reda upp ett par frågetecken först. Kanske någon här har svar?

1. Hur är förarutrymmet i en Z3? Skulle jag som är 1.95 lång få problem?

2. Är det någon som har erfarenhet av Z3 roadster i kyla? (-25 och neråt) Håller den värmen i kupén eller måste jag köpa en isolerad hardtop eller nåt?

/Jörgen
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
1. Ja, eftersom du är relativt lång så kan det blir problem. Bilen lämpar sig mer till "normal" kroppslängd (m = runt 1.80).

2. Roadstern är ingen vinterbil men det lär fungera bättre med en vanlig hardtop (hur det är vid -25 grader celsius har jag dock ingen aning om).

Varför en roadster? Med dina förutsättningar låter en coupé som ett bättre val...

roadZter
Hmmm, det var det jag var rädd. Jag får nog försöka leta reda på en att provsitta. Det finns inte gott om dem här uppe i norrbotten.

Med all respekt för Z3 coupé-ägare men jag klarar inte av den designen. Om jag inte rymms i en roadster blir det nog ingen alls är jag rädd.

Apropå kyla så slår det mig att kupéutrymmet är mycket mindre än på vanliga bilar så det blir mindre volym att värma. Är det bara ett normalt värmepaket så borde det gå hyfsat i alla fall.
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
Hej,
jag var också intresserad av en Z3, men då man är 1,95 lång slår man knäna i ratten och får pannan ovanför vindrutan. Inte så bekvämt :(
Förhoppningsvis blir Z4an lite större, Z8an funkar ju fint :)
Nu börjar ju Z3or ligga på en överkomlig summa (96-97er iaf) så det är ju synd att man inte får plats!

/martin

Min kompis som är 1.95 har provkört min bil, och han fick ju plats, även om stolen fick åka tillbaka så långt det går. Sen hur bekvämt han satt vet jag ju inte riktigt. Sufletten var på vid testtillfället och han slog inte huvudet i taket. Så går gör det ju. Själv är jag endast 1.83 över havet och sitter kungligt. =)

Jag tror inte du får några problem med värmen, värmepaketet är grymt och kupe'n är som du säger inte så stort, men om du tänker använda bilen på vintern är det nog inte dumt med en hardtop, den sänker ljudnivån i bilen ganska radikalt oxå.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Tack för svaren! Det verkar inte vara helt kört ändå men jag måste nog provsitta en för att vara säker. Var fasen hittar man en Z3 i mina delar av landet? Jag är rätt van vid små bilar så får jag bara plats går det nog bra. Man är nog mer förlåtande mot en Z3 än mot en Opel Astra :o)

/Jörgen
Pierce Brosnan är 189 (6"2') och verkade inte haft problem att få plats i en Z3:a... Kan en Bond vika ihop sig så kan väl du med ;-)
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Z3c 4 ever!: 007 körde väl bara nercabbat? Då får de flesta plats... ;)

roadZter
Jag är 2.02m lång och har provat några Z3 roadsters, frisyren var väl inte den modernaste efteråt =)
Platsen.......ja, den får man "ta" sig.
Valet för mig var ändå ganska självklar, då coupen är roligare & köra.

/Manuel
DanneZeta: det regnar ju hela tiden i England så han måste väl cabba up nån gång ;-)

Du Ohman jag vet att Lindholms bil i Umeå har en Z3 2001:a med 2,2 liters motorn. Du kan säkert provsitta hos honom......
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Jag är 1,93 och får plats i min Z3 Roadster. Det kan dock vara svårt att se trafikljusen om man inte åker nedcabbat!
Innan jag köpte Z3:an provsatte jag SLK & MGF och där fick jag INTE plats. Även Boxster är för trång (för kort). Det är nog inte bara längden som avgör, även delmåtten (ben osv) har betydelse.
Halleluja! Jag åkte ner till Lindholms Bil i Umeå i dag (tack för tipset CFH) och provade deras roadster. 28 mil enkel väg. Vad gör man inte... Hur som helst så var det inga som helst problem att rymmas i den! Underbart att få det bekräftat. Han även med en provtur och värmen är inga problem, även om det inte var mindre än ca -10 i Umeå i dag. Tackar för alla svar. :o)

/Jörgen
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
ohman: Kul att höra! Visst är det en kul och snygg bil? Du får väl berätta om du skall köpa eller ej... =)

roadZter
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Blev det inget köp eller?
Nej det blev inget köp men det blir, bara jag hittar den rätta bilen. Det var inget fel alls på bilen i Umeå förutom att den är dyrare än vad jag hade tänkt mig (Z3 2.2 2001 ca 850 mil). Jag tänkte börja leta på allvar nu när jag vet att jag ryms.

Vilka årsmodeller finns i topasblå förresten?

/Jörgen
Om du kan tänka dig att importera, så hittade jag min bil här.
Länk
Finns en hel del svenska vagnar där oxå.
En snabb sökning gav en blå 140 hästare, vilken motor det nu är, i Trollhättan och 244 st i Tyskland, så utbudet där är ett helt annat.

Lycka till!

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.