|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt på efter lämplig tråd men ej funnigt nåt passande så jag frågar istället. 1. Min edc knapp är borttagen. Nån som har nån fundering varför? Jag har hittat styrboxen brevid bateriet. Min nivåregl. verkar funka och jag har inga felmeddelanden. 2. Vad skiljer mellan nivåreglering och edc. kan man ha bara edc eller bara nivåreglering eller hur funkar det? 3. Vad kosta nya dämpare runt om? Vad brukar med strula förutom dämparna? Har hört nåt om en luftkudde under bilen??? 4. Dämparna har som ett skydd för "ledstången" men dom främre har gått av i övre fästet och ligger ihopkrypna på dämparen så man ser "ledstången". Bak ser det helt och fint ut. Kan det bli en anmärkning på besiktningen? 5. Hur stor skillnad i körkänsla gör det när edc:n funkar? Duger edc/nivåreglerings dämparna till lättare bankörning. Typ träffar och dyl? // Hoppas på många svar // mvh Länk Länk (under uppbyggnad) ICQ: 57377285 -=$¤CimmenpoweR¤$=- | |
|
1) Alla 3,8 liters M5:or har EDC-stötdämpare som elektroniskt ställer in sig i tre olika hårdhetslägen. Knappen som du nämner har bara dom bilar som levererats med Nürburgringpaketet. I detta paket ingick också 9" breda bakfälgar, grövre krängningshämmare bak, mer direkt styrväxel samt möjligen något mer. 1995 fick alla M5:or detta paket som standard! 2) Jag tror att alla M5:or hade nivåreglering bak. Främst för att dom breda däcken bak annars vid tung belastning skulle bli överbelastade på insidan. Så står det också i min instruktionsbok (M5 -95) att man högst får köra 170 km/h om nivåregleringen är trasig. Undrar just vad polisen skulle säga om man hänvisade till detta? 3) För en komplett sats (4 dämpare) hos BMW (finns bara där än så länge) får du räkna med minst 25.000 kr. 4) Jag skulle vara väldigt noga med att detta skydd är helt för annars har smuts och sand fullt tillträde till kolvstången och den packning som ser till att dämpoljan inte rinner ut. Även om skydden är hela kan det löna sig ta lossa dom och göra rent vid kolvtätningen för där blir alltid smuts och sand liggande. 5) Vet ej! Per L |
|
|
Kompl. till min frågeställning: Jag har Nürburgringpaketet. Länk Länk (under uppbyggnad) ICQ: 57377285 -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
Min har bara 2st inställning lägen på EDC... Bilen är en 3.8L från 92b.. Bengan |
|
|
bengan: se fråga 5 Länk Länk (under uppbyggnad) ICQ: 57377285 -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
För mig fungerar EDC bra,det känns stor skillnad på min EDC,mellan komfort och sport Vet inte om det duger till bankörning,men jag tror inte det. Skulle stasa på Koni dämpare och K.A.W fjädrar istället. Vet en kille som fixar satser till M5,om du är intresserad. Performance sats med ställbara gula Koni Pris: 8920.00 kr Gewindefahrwerk (ställbart) med ställbaragula Koni Pris: 15866.00 kr Bengan |
|
|
Skall själv byta mina dämpare i vinter. Dets tår att båda är ställbara,vet inte vad det är för skillnad men tror att dom dyra är ställbara i höjd o hårdhet,och dom billigare bara i hårdhet. bengan |
|
|
Jag vill ha som man kan ställa om hårdheten även om jag byter dämpare... Man ska inte kunna se vad som döljer sig så att säga. Sen kan det vara skönt att kunna åka lite komfort till "banan" för att sen ställa om och åka utav bara... :) Finns det nåt som skulle kunna ersätta edc dämparna? Länk Länk (under uppbyggnad) ICQ: 57377285 -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
Då har du 2st altenativ här: Performance sats med ställbara gula Koni Pris: 8920.00 kr Gewindefahrwerk (ställbart) med ställbaragula Koni Pris: 15866.00 kr Bengan |
|
|
Bengan! 1) KONIs bakdämpare skulle jag tro passar direkt på en M5:a 3,8 om men man får gissningsvis inte nivåregleringen? EDC-framdämparna går ju inte att ta isär så jag skulle gissa att man för att få dit KONIs gula måste skaffa tex 3,6:ans fjäderben som det går att byta insatsdämpare i!? Vet du något om det? 2) Vad jag kan se på KONIs hemsida kan man ställa om framdämparna från motorrummet enkelt men bakdämparna måste man ta bort och trycka ihop helt och hållet för att kunna ställa om hårdheten på! Vat du något om det? 3) Vet du några artikelnummer på dom satser som du skriver om? Per L |
|
|
Bengan! Stötdämparna har tre lägen! Mjuk, mellan och hård! Knappen har två lägen! - Normal då datorn växlar mellan alla tre lägena - Sport då jag tror att datorn växlar mellan dom två hårdaste lägena samt går in med det hårdaste läget tidigare än i normalläget! Kolla även: Länk Länk Kanske måste du begära att få bli medlem innan du kommer åt dokumenten. Per L |
|
|
Har inga art nummer på dom,K.A.W bygger dom åt mig om jag är intresserad... Dom har byggt 5st satser till BMW M5. Här har du mailet: Ursäkta att det tog lite tid. Vi har nu i alla fall fått ett svar av K.A.W. Performance sats med ställbara gula Koni Pris: 8920.00 kr Gewindefahrwerk (ställbart) med ställbaragula Koni Pris: 15866.00 kr Hur man kopplar ur EDC:n visste de inte men de har byggt 5 likadana satser till andra kunder med M5 E34. Mvh Manuel Holenstein MH-GTR Sjöbogatan 14 S-553 33 Jönköping Sweden Tel. +46 36 377314 Fax. +46 36 712624 Mobile. +46 705 508770 Maila Manuel om ni är intresserade // Bengan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.