|
|
|
|---|---|
wolle |
hej! jag har en 525 tdi -92 och måste höja tomgången hur fan gör man?? tacksam om någon kan förklara!MVH wolle |
| Man höjer väl upp varvet på tomgångsmotorn!? | |
wolle |
Ok! problemet är väl att jag ej vet var den sitter? hur den ser ut? sitter det en justeringsskruv på motorn? |
| Inte så enkelt som det låter. Det är motor-datorn som bestämmer tomgångsvarv. Tomgångsmotorn styrs av datorn och reglerar till rätt varvtal. Vill du ändra varvet så måste du programmera om chippet. Är inte expert på BMW men så är det i princip på alla bilar med motorstyrningsdator. | |
wolle |
Ok! vid tomgång så vandrar den mellan 500-600 men gasar jag det minsta lilla så verkar det ok! så jag tror att den får förlite gas! var värre innan jag bytte slangar då tjuvluftade den nog! ibland när jag stänger av all sröm typ lysen fläkt osv så verkar det bli bra men det är bara i bland det!...*suck* |
| Om tomgången inte är rätt så beror det på att motorstyrningen inte kan göra sitt jobb. Den försöker hålla rätt vartal stabilt. Läckage, utsliten/läckande tomgångsmotor, dålig tändning, problem med inspruting etc gör att den inte lyckas i alla fall. | |
|
1. Det finns ingen tomgångsmotor på en diesel. 2. Svajig tomgång på TDS är tecken på att fördelarpumpen behöver renoveras/bytas ut. Förmodligen är det ställverket i pumpen som börjar bli lite oroligt. Om du har tur så kan det gå att justera detta på bmw / el & diesel eller liknande och få det att funka bra ett tag till. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
| Jaja, så är det när man inte är med på banan, det var ju en diesel det gällde, sorry... | |
wolle |
kan man spänna gasvajern på min bil på något enkelt vis??? hur??? |
|
Men varför inte fixa det ordenktlig... Spänner du gas vajern så tror jag inte att motorn kommer gå ner i varv särskilt snabbt efter att du släppt gasen.... ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Wolle: Din bil har ingen gasvajer. Gaspedalen är kopplad till en variabel resistor som ger order till styrboxen på elektronisk väg. Styrboxen känner av vilket läge gaspedalen är i och ger i sin tur order till fördelarpumpen hur mycket bränsle den ska skicka in. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så här jag har kommit fram till att det fungerar. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Men då borde man ju kunna "spänna" gaspedalen eller nå´t för att få upp tomgången lite.... |
|
|
he he... Jalles lite sent ute kanske :) Finns ingen gas vajer |
|
|
Inte vajjern men gas"pedalen"..msåte ju kunna få den att ta lite lite tidigare..... |
|
| Knyt ett litet snöre kring pedalen och fäst det på något lämpligt ställe. Då kan du justera så att du får perfekt tomgång ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.