|
|
|
|---|---|
EdgeCrusher |
Tjoo Har nyligen köpt mig en BMW 323i -84 . Bytte bort min 740 mot den. Det är lite problem. 1 : Den vandrar på tomgången när den är kall. Mellan 1000rpm och 1500rpm. Dem gör så ett tag. Fattar inte vad det kan vara Troligen en vakumslang för s vitt jag vet har dom ingen tomgångs motor. 2 : Det sitten en nyrenoverad topp på den. kammen har ställt sig nu så den tickar juh som en gammal scania lastbil. Den är itne så roligt. Fattar inte riktigt hur man ställer in ventilerna. Vore snällt om någon hygglig själ kunder berätta hur man gjort och hur mycket dom ska stå på. 3: Sen är det så jävla dålig värme i den. Ibland blir det bra varmt men stannar man så blir det snor kallt i den. Inte alls lika bra värme som i volvon ;-( Undrar om det kan vara termostaten. Vore jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta //EC |
EdgeCrusher |
Jo en sak till. jag håller på att jaga ett kjolpaket och spoiler till den. Vara kan man få tag i snygga kjolpaket till dom?? BMW 323i -84 //EC |
|
1: Vandrande tomgång är oftast tjuvluft. Eftersom den bara vandrar när den är kall skulle jag söka runt tomgångshöjaren (tror den sitter nere vid fördelaren). 2: Det är excenterjustering, mycket enkelt. Spelet skall vara 0.20mm mellan vippan och ventilen med kall motor. Ställ inte snålt! Du lossar muttern och snurrar på excentern tills du har rätt spel. 3: Lika bra värme som i Vobblon blir det nog inte är jag rädd, men nog ska det vara varmt även när man står still. Tror dock inte att det är termostaten, då borde den koka. Låter som att du har dålig cirkulation. Kan vara luft, prova att lufta systemet (sitter en luftskruv på termostathuset). BMWs egna kjolpaket (stora M paketet) är inte så pjåkigt. Kiip Spiiding! |
|
|
Sitter det inte en extra pump som cirkulerar vattnet genom värmepaketet? På min 318 satt det det i alla fall. Satt mot torpedväggen om jag inte minns fel. Slutar den att fungera så blir det kallt när man står stilla eller kör sakta. Mvh Rasmus |
|
|
ventilspelet ska väl vara 0.25mm. och det är bättre att ha för mycket spel än för lite, så ställ dem inte för tajt. www.moffa.nu |
|
| jag har samma problem med tomgången | |
| EdgeChrusher, :-) jag hoppas du inte bytte bort en BMW 740 bara. | |
| ok, jag var ouppmärksam..du nämnde visst volvo längre ner. | |
|
1 : Den vandrar på tomgången när den är kall. Mellan 1000rpm och 1500rpm. Dem gör så ett tag. Fattar inte vad det kan vara Troligen en vakumslang för s vitt jag vet har dom ingen tomgångs motor. Din årsmodel har inte vad du kallar tomgångs motor, men även din bil behöver extra luft då motorn är kall. Det sitter nämligen en termostat styrd ventil under indugsröret för endamålet. Om tomgången sjunker när ddu nyper åt luftslangen från den kan felet härledas dit. En ny kostar ca 1000kr. Är ett vanligt fel. |
|
Boki |
det med vandrande tomgång hade jag åxa på min 323 84. jag har fixat bort allt tjuvluft men ändå så gick han upp o ner i varv. Lösning nr1:kolla motor temp givare som ger info till styrbox är nänligen så att säger givaren till boxen att det är 70c fast det är inte det då vandrar varvet o dator bryter allt som överstiger 1500varv vid tomgång altså kolla värden på givaren när motor är kall resp, varm motor vid fel värde byt skiten.NR2:din pärla har tillsatsluftslid (tomgångsregulator) den funkar bara nä motor är kall, alltså den förhöjer motorns varv tills motor blir varm. Problemet med dem kan vara två. Ett är att den kärvar o är stängd o då finns det ingen varv när motor är kall.Två den kärvar i öpett läge o då får du förhöjd varv o då vill varven pendla. SÅ om det är inget fel på temp givaren så byt tillsatsluftslid. LYCKA TILL |
|
Ett tips e o kolla in Länk. Där hittar man många nyttiga tips.Ett som ja själv testat e o justera ventilspelet till 0,30/0,35, o banne mig så gick bilen jämnare me bättre drag känns det som.... |
|
EdgeCrusher |
tusen tack. Ska kolla på det så fort jag hinner. jag var ute idag och körde och såg tempmätaren dra upp en bra bit för att senare sjunka till normal nivå. Mysko tänkte jag och kollade under huven. Var lite dåligt med kylarvätska. när jag öppnade locket så fick jag en strid ström av skumm mot mig. Skruvade igen och stängde av. Då slutade det bubbla. Fylde sen på med glyckol och vatten så vi ska se om den skärper sig nu. Ska ficka tickandet. Seriöst ska den dra 2 liter milen. ok jag leker rätt mycket men jag tycker fan det är över styr. Kanske ska lämna in den och få allt fixat Tusen tack |
|
Jo, den kan lätt gå upp mot 2 liter milen när man busar. Kiip Spiiding! |
|
| Ojämn varvtal= Luftmassemätare=1500 begagnad på skrot! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.