AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
758

Byte kylarvätska och bromsolja

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Hejsan

Är det någon som gjort dessa ingrepp nångång? Bilen är en 525 tdsA -93. Nåt
jag bör tänka på?

När man ska byta kylarvätska, är det bara att tappa ur och hälla i? Det
måste väl vara självluftande system.. Eller?

När man byter bromsvätska, är det likadant som i alla andra bilar eller är
det nåt spec när man har ABS? Har för mig att jag läste nånstans att det
var komplicerat.

Förrsten, nån som vet nåt bra sätt att få bort sko-gnid från dörrsidorna??

Daniel
sko-gnid, om det är typ svärtat går det nog bra med bilvax...e det repor e det lite svårare!

-ridern-

525i 1990 24V
///M5T
Jag har använt lite lack-nafta på en trasa för att få bort "sko-gnid" från dörrsidorna (skinn-inredning). det funkar bra med "feta" rengöringsmedel.
Har du bytt kylarvattnet nu? Hur gjorde du? Skall nämligen göra det själv snart .....
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Varning! Du måste lufta kylsystemet ordentligt efter att du tappat ur vätskan och fyllt på ny. Ha mycket tålamod när du luftar, det kan ta väldigt länge innan du får ur all luft.

Länk
518i slow mobil
för att byta al bromsvätska ska man helst öppna abs"motorn"... annars så e iten all bytt... ligger en massa i den innanför all magneter och joks...

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas
Fick körkort 26/9 15.30 =)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag sög ur min Bromsvätska idag jag.. nöjer mig med det! Fy vad gammal den var syndes verkligen att det var vatten i den :/ Kan inte ha blivit bytt så ofta.. Service fusk.... gissar jag på!

TJo
-

Den gör sig bäst på natten!
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
BMW:s verkstäder luftar sällan bromsarna, men tar alltid betalt för detta vid service. Oftast suger mekanikern ur vätska ur behållaren och fyller ny. Det är mycket lättare än att lufta vid alla hjulen. Jag vet, ty mina sista 10 nya BMW:ägare som blivit kunder på min verkstad, hade bra bromsvätska i behållaren och vattenbemängd i bromsoken, och dom hade alla anlitat auktoriserade BMW:verkstäder i Stockholm.

Harry
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Harry:
Så att lufta ur Bromsarn nu om jag ändå ska hissa upp den är lika bra då?? För jag är rädd för att dom kommer må sämre eftersom kopplingen har fått strycket nu!

-

Älskar du inte BMW, kan du ju starta ett eget forum ;)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Fråga till:
Om man tappr ut bromsarna ner vid skivorna så borde väl även ABS:en tömmas eller??

-

Älskar du inte BMW, kan du ju starta ett eget forum ;)
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Tips vid luftning: Tag av hjul. Skaffa en bit genomskinlig plastslang som träs på luftskruven i ena änden. Sätt ner andra änden i en plastflaska, genomskinlig. Öppna luftskruven ett halvt till ett varv. Pumpa ur gammal bromsvätska genom att upprepade gånger trycka på bromspedalen. OBS! Tryck inte ner pedalen längre än till det läge den kommer när du bromsar hårt vid körning, ty packningarna på kolven i bromshuvudcylindern kan skadas annars. Det betyder att du kan få pumpa många gånger. Håll koll på nivån i bromsvätskebehållaren. När den närmar sig botten, fyll ny vätska från oöppnad förpackning. Pumpa INTE behållaren tom. Pumpa några tag till tills du ser ny ren bromsvätska i plastslangen. Stäng luftskruven. Gå vidare till nästa hjul. Anslut slang och öppna luftskruven. Pumpa några gånger. Kolla om vätskan försvinner där det finns ny bromsvätska i behållaren eller från den del där gammal vätska finns kvar(syns på färgen). Försvinner gamla vätskan, pumpa vidare till det bara är litet vätska kvar, efterfyll med ny
och pumpa till det kommer ny vätska i slangen. Stäng luftskruven. Nu har du ny vätska i hela vätskebehållaren, och behöver bara pumpa några gånger på de två återstående hjulen. Fyll till rätt nivå, sätt på locket på vätskebehållaren och gläd dig åt att BMW inte längre kan lura dig när det gäller luftning av bromsar.

Harry
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Harry: Ska jag iaf göra! Visst går det att göra på samma vis när det gäller kopplingen?

Tjo

Är du redan användare? Logga in i menyn.