|
|
|
|---|---|
joafr |
Vad finns det för olika alternativ till motorvärmare till E39:an? Är de lätta att montera själv? |
|
Jag rekommenderar Defa se nedan länk. Det finns säkert andra val. Lycka till Länk NoFear |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Sök inlägg funktionen är en bra grej.:)) Inte svårt att montera själv,värre att lufta kylsystemet då avtappningspluggen på blocket används som hållare för det keramiska värmeelement som ligger utanpå motorns högra sida. Materialkostnad med grenuttag ca 2500 kr.(Calix) MVH Hasso Länk |
| Med DEFA så slipper du att tappa kylsystemet den monteras med två bultar bak på motorn. Kostade i september 2200:- för allt. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då ska du absolut välja Defa i så fall. nls:Har du en dubbelvanos 9/98 M52TU så är det inte samma element eller montering som till M52/96 samma gäller Calix som har nått liknande till M52TU. MVH Hasso Länk |
|
Hasso har rätt.... På motorer med dubbelvanos är det ett annat element, som inte behöver sättas i avtappningspluggen.... Fick hem ett sånt element av misstag från Mekonomen... Så är det iallafall med Calix, förmodligen lika med Defa... Vet att Calix har sina monteringsanvisningar med bilder och allt, på sin hemsida... Det var inte så himla bökigt, när jag väl fått lite tips av Hasso om monteringen. Intaget av kabel i kupén var nog nästan det bökigaste... Drog det liksom Hasso, genom databoxen... Blev bra till slut... Värmar elementet sätts dit underifrån med mård-skydden bortplockade. Så en lyft är att rekomendera.... Sen är det ju luftningen... Jag var helt övertygat om att luften var borta, med det visade sig att jag kunde vicka i en halvliter vatten extra när jag fått ur luften som var kvar... Det trista nu är att min termostat måste ha gett upp, så jag blir tvungen att tömma ur skiten igen... *suck* Funderar nästan på en gammal hederlig skiva framför kylaren. *he, he* Lycka till med mv-montaget! // /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Jag har några bilder på Länk Och montaget är på M52 motorn(520 -98) tyvärr så är bilderna på värmaren inte så bra men hoppas att dom är till hjälp. |
|
Ser ju bra ut:)) Är nog enklare att montera en Defa på blocket.Övrigt montage med intagskabel såg ut som på min bil ungefär.Är det M52TU eller en enkelvanos du har??.eftersom det inte verkar vara hundra lika med elementmonteringen varken på Defa elle Calix. MVH Hasso Länk |
|
Det är M52 enkelvanos och det är DEFA Blockvämare 852 och det bör vara lika på 528 till -98 Länk eller ? MVH Nisse |
|
Det förekommer både enkel o dubbelvanos -98.)(09/98) Men enkelvanosen är ju samma som 528-96. (I min verkstadshandbok står det M52TU från 09/97 men den uppgiften tror jag inte om den stämmer.) MVH Hasso Länk |
|
Ett tips på kupevärmare montage.Satte min på undersidan hanskfacket det sitter en plastskiva på undersidan som är löstagbar.Tog bort denna borrade fast medföljande konsoll till kupevärmaren.Poppnitade denna. Trädde på brickor på niten innan jag drog den.Man slipper att ha den vid fötterna + nästan osynlig. MVH:Curigan |
|
|
Länk Länk Så kan det se ut. Nisse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.