AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.121

6 x 9 or i e34 sedan..

Någon som har försökt få dit sådana utan att kapa sönder hatthyllan. har en hatthylla där det sitter 2 5½ tummre standard.

-ridern-

525i 1990 24V
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>ridern.....har samma fundering...och om man måste kapa, var man ska kapa.....har hört att det tydligen går luftkanaler i hatthyllan..........får du reda på något utanför forumet så hör av dig....
Har funderat på att bygga en distans runt i mdf eller något så att man får upp högtalaren och magneten sitter inne i det befintliga hålet. Går att göra riktigt snyggt...

-ridern-

525i 1990 24V
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
....har hört nåt om att man måste ta hål för att få ut basen riktigt....vet själv inte mycket om billjud.....*tittar mig omkkring efter nåt ljudorakel*....
Går det inte att göra som på E36???
Till E36 finns det ju visserligen färdiga distanser att köpa men det borde gå att tillverka sådana själv.
Man monterar då 6*9 "under" hatthyllan så dom spelar igenom orginalhålen, man kan då även använda orginal gallren........ Helt fritt ifrån plåtarbeten i hatthyllan!! Funkar bra och det borde väll ändå gå på E34 också!?!?

Mvh
Patrik 325i -92
E34:an har bara pyttehål upp från hatthyllan så det går nog inte utan att klippa sönder plåten och det vill man ju inte göra. iaf inte så att 6*9 ryms, tror på en distans som jag förklarade tidigare + att ta upp hålet lite till så att man utnyttjar kofferten som baslåda...

-ridern-

525i 1990 24V
Står inför samma dilemma, nån som löst det på nåt smidigt sätt?
Jag sågade ur hål, blev riktigt bra faktiskt!
Man kommer ju inte åt så bra från ovansidan när man ska såga som ni kanske har märkt, så man får helt enkelt ta måtten och såga underifrån.
Kolla här ang. 6X9 kontra seriöst välljud: Länk

6x9 hör 80-talet till......

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Vågar inte ge mig på att såga, hade hoppats på nån form av distans.

6x9 är väl bästa valet om man bara vill ha en enkel montering utan kitsystem som måste fästas runt om i hela bilen, o delningsfilter o grejs?
Även jag vill försvara allas våra 80tals raggar 6x9"are..

I en bil där bagaget är väl avskiljt från kupén kan ett par rejäla 6x9tummare drivna av ett lämpligt steg ge ganska dugligt med bas. Ungefär som en 8"are i låda, fast kanske inte samma frekvensomfång och ljudkvalité.

En lagom knuff på enklaste sätt alltså..

Problemet är just att avskilja bagaget, i hatthyllan på tex E36 finns luftkanaler för att leda ut det som fläkten blåser in, tätar man inte komer basen att bli lidande, tätar man helt blir det dåligt drag i ventilationen. Hur man än gör så bör man lyfta på hatthyllan och tex limma fast alla kablar och annat som ligger löst därunder, sen bör själva hatthyllan förstärkas och dämpas.
Den kommer nämligen att vibrera en hel del och slänger man bara i ett par högtalare finns det risk att välljudet dränks i skrammel och rassel.

Men har man bara hört billiga 6x9or löst monterade och drivna av stereons inbyggda effekt, då kan jag förstå den skepiska inställningen. Men till ett par lättdrivna 6x9"are kan tillockmed effekten från en "higpower" huvudenhet som Pioneers mosfet räcka ganska långt, angivna 4x45W som igentligen är närmare 4x12Wrms är inte att leka med :)

Själv är jag lite sugen på att prova DLS AO 10" monterad på en skiva i skidluckan, sådär så man ser magneten när man öppnar bagaget. Kan det bli mer 80tal? Tar ingen platts, enkelt att ta ur..
Ett tillägg till tidigare inlägg> I E34:an har du uppifrån och ner, först själva hatthyllan sen ett ljudisolerande material ca 2cm tjockt sen en plåt undertill så någe skrammel blir det INTE!
Ett par kirurgist fina hål och du har en prefekt "låda"
Vill man snabbt enkelt och smidigt förbättre ljudet i sin bil är det lättast att byta ut orginal mot högtalare ( gärna 2/3 vägs kit system) i orginal hålen , välj en god kvalitet ( ca 2000:-/par)
Mata gärna med ett steg på 2/4x 50 watt an god kvalitet om detta ljud inte duger då kan man snickra sig en låda i skuffen

Varför min aversion mot 8"/6x9" i hatthyllan??
Jo hur ofta står du med ryggen mot mot scenen på en konsert??
Varför lägga energi och pengar på ljudet i hatthyllan när det är framifrån ( som om man stod vid en scen...) man vill ha ljudet !!
( möjligen Barry White i baksätet när det är dags för barnförbjudna nöjen i baksätet då...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.