AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.098

Revers och avtalsändring?

Don Stefano
Alexander,

du verkar insatt i försäkringsfrågor. Jag kör en BMW 323 Coupé från 1998, som står i min morsas namn och är försäkrad hos LF.

Som jag förstått det finns främst möjligheterna lånerevers och avtalsändring (obegränsat intresse) för att förbättra försäkringsskyddet och minska riksen för att bolaget vägrar ersätta stora skador.

Är det vanligt att man får igenom en avtalsändring? Det känns som att det kan bli svårt. Och hur bör en lånerevers utformas, vem skall egentligen låna av vem? Om jag lånar ut pengar till min mor med bilen som säkerhet ökar väl snarast mitt eget intresse i bilen, och inte morsans?

Tacksam för svar.

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
När det gäller avtalsändring så är det bara att kontakta försäkringsbolaget och fråga. Be din mor ringa
och ange gärna skälen att det finns oro (med hänsyn till den senaste tidens diskussioner) att Bolaget
vid en skada skulle göra gällande att försäkrat intresse saknas. Vill dom inte gå med på detta byt bolag. Vore kanske bättra om du och din mor avtalade
om att inneha bilen med samäganderätt (typ hälften var). Dock kan det bara finnas en registrerad ägare
hos bilregistret. Ange detta och begär därför hos bolaget att få det begräansade intresset borttaget.

Om din mor lånat pengar till att finansiera köpet med
bilen som säkerhet är det ju hon som har en skuld mot
långivaren. Tänk om bilen totalförstörs vid en olycka.
Långivaren har du rätt (vid så försämrad säkerhet)
säga upp lånet och begära att din mor betalar.
Detsamma gäller om det skulle vara fråga om återtag.
Hennes ansvar gentemot långivaren och risken att hon
får betala skulden -även om det är du som är den riktige ägaren - är direkt kopplat till bilens värde.
Så därigenom har hon ett ekonomiskt intresse att försäkra bilen.

Att skriva en lånerevers med dig som långivare i efterhand hjälper nog knappast. Du riskerar
fortfarande att det skulle kunna anses som en skentransaktion och därmed utan verkan. Man har
lagt bevisbördan på försäkringstagaren att visa att
man är ägare (eller visa försäkrat intresse). Bolaget
gör då gällande att det är DU som äger bilen. Skulle
det inte finnas någon annan tänkbar ägare så skulle
det vara bra mkt lättare att vinna mot bolaget. Skulle
bara bolaget blankt påstå att din mor inte äger bilen
skulle hennes bevisbörda lättas väsentligt. För det är
svårt för domstolen att inte anse din mor som ägare om
det inte finns någon annan tänkbar ägare.

Men alltid så påstår bolaget att det är typ sonen som äger den för annars så hade dom inte tagit upp den invändningen överhuvudtaget. Skulle du anses som ägare så anser man att du inte heller har lånat din mor några pengar heller och att du i vart fall med hänsyn därför inte skulle kunna kräva henne på några pengar.

Att skriva en revers i i efterhand med äganderättsförbehåll saknar dessutom sakrättslig verkan.

snakeplisken
Hej Alexander

Jag har ett litet exempel här som jag skulle vilja ha hjälp med.

Vi säger att bilen farsan ska köpa kostar 300000kr han har inga pengar på sitt konto så han vill låna utav mig, vi skriver på papper mellan oss två om att jag ska låna ut 220000kr till min far utan ränta och som säkerhet ska han visa bilen, han ska även ta ett lån från banken på 80000kr till sig själv.

Ska även tilläggas att vi bor på samma adress.

Farsan har nu 3 månader efter att jag har flyttat över pengar till hans konto äntligen hittat en bil.

Han köper den skriver sig själv som ägare och försäkrar den på sig själv.

Nu till frågan. Jag lånar bilen av farsan drar ut på en sväng och råkar kvadda bilen helt (skrot). Vad kommer att hända nu, kan försäkrings bolaget klämma dit en och inte ge ut någon ersättning eller har min farsa rätt att låna ut bilen till mig hur mycket han vill. Syns det någonstans att jag har ett intresse i bilen och försöker smita ifrån försäkrings kostnaderna.

Skulle hemskt gärna vilja ha svar på detta

Mvh
Snake
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Se vad jag skrivit ovan angående egen revers.

Mitt förslag är att ni köper bilen med samäganderätt
d v s ni äger hälften var. Ange till banken att lånet skall avse bilköp i ansökningshandlingarna eller låna
de pengarna hos finansbolag med bilen som säkerhet.
Använder ni er av det sistnämnda förslaget så är det enligt min mening tillräckligt men det finns inget rättsfall på detta. (icke vad jag vet iaf)

Besök säljaren gemensamt och se till att få båda
namnen på kvittot. När det gälller bilregistret så anmäls endast fadern eftersom 2 st ägare inte kan antecknas. Skriv ett avtal emellan er om hur mkt pengar
ni lagt var och att det är fadern som gentemot dig som ansvarar att hålla bilen försäkrad.

Detta är ingen garanti men jag har svårt att se att bolaget skulle kunna vägra utge ersättning eller bara
behöva utge halv ersättning. Hur skulle man då göra
med alla sambos och gifta som väldigt ofta köper en bil
tillsammans och äger hälften var men endast en utav dom
står som ägare och försäkringstagare ?

Att ni bor tillsammans är en fördel. Sen beror det på vilken bil man köper. Kanske inte är trovärdigt att man
köpt en trimmad M3 tillsammans med sin 75-årige far.

Alternativt pratar ni med bolaget efter det att ni fått
pris på försäkringen och anger att ni äger bilen tillsammans och att försäkringens även skall avse ditt intresse så tror jag att de godkänner detta. Se bara till att få det skriftligt.

När det gäller att låna ut bilen finns ingen begränsning i villkoren. Problemet har istället varit
om vem som egentligen har ägt den.

Dags att sova nu :-/ gonatt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.