AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.341

Bränsleförbrukning M5

Sida 1 av 2
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Såg modellguiden att M5-94 sedan drar 1,35 mot dom andra 3,8L motorerna som drar 1,39. Felskrivet eller skiljer sig den motorn nåt mot resterande?

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Min drar inte dessa småsiffror.
Min ligger på 2-2½ Liter/milen i stan..

Kan tänka mig att det är felskrivet,ingen skillnad på dessa motorer.

Bengan
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har 5 mil till jobbet (blandat 50, 70, 90 och 110 km/tim). Om jag med min M5 -95 kör väldigt försiktigt drar den då mellan två tankningar runt 1 lit/mil. Men det räcker att jag gör 2-4 fullgasomkörningar per resa för att snittet skall öka till minst 1.05.

Kör jag bara aningen fortare än alla andra och kör om alla jag kommer ikapp så blir snittet mellan 1,1 och 1,2 lit/mil.

Kör jag långkörningar mitt på dagen (=litet bilar ute och åker) och ställer in farthållaren på 100 (dvs runt 95 verklig fart) hamnar bränsleförbrukningen på 0,9-1,0 lit/mil

Bränsleförbrukningen är således väldigt mycket beroende på hur man kör, vart man kör, den allmänna trafiksituationen och till och med vädret (kallstarter tex). Dessutom naturligtvis vilket skick bilen är i, vilka däck du har och vilket kufttryck du har i dom och mycket mer. Jag skulle också tro att det skiljer mellan likadana bilar.

Alla uppgifter här ovan är verkliga riktiga siffror och inte tex förbrukningssiffror från färddatorn som oftast visar mycket fel om man inte kalibrerat den!

Per L
Mr Apex
Mina M5:a drar aldrig mindre än 3 liter per mil. Kan det vara något fel på motorn (dax för förgasarjustering?) eller kanske på min körteknik? Jag försöker alltid att komma iväg snabbast från rödljusen vilket jag lyckas med för det mesta.

Vid ett vägarbetsområde med långsam trafik drog motorn 1,8 liter per mil enligt datorn. Då blev jag glad men snart drog den 3 liter igen. Enda gången som bilen inte har dragit så mycket var när jag förlorade rätten att köra bil för några månader. Då drog den ingenting.

Min slutsats blir: Om du tvekar att köpa en M5:a på grund av osäkerhet om bensinförbrukningen är 1,35 eller 1,39 liter per mil så finns det BMW dieseldrivna bilar som alternativ. En annan faktor som påverkar ägarkostnaden är försäkringen som kostar
26 000 kr per år.

Med vänlig hälsning

(dax för förgasarjustering?)

???

min 3,6:a drar inte så farligt om man inte tror att man är juha kankunen i varenda kurva eller stoppljus...

MaxPower
Länk
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Mr Apex: Jag äger redan som synes en M5:a och bryr mig inte speciellt om bränsleförbrukningen utan var mest interreserad av om det fanns en annan motor till just den bilen som drog 1,35. Jag vill veta så mycket som möjligt om modellen ifråga! Och min försäkring kostar också 25 000:-/år/1000 mil. Så läs gärna på lite innan du drar dina slutsatser...

Bengan: Tack för svaret om att det inte var någon skillnad på dessa motorer!

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
gu
394
gurr
M5 -95
3 liter milen :)
Ji
17
Jimus
M5 -95
har en 3.8 ....bor mitt i göteborg dvs. mycket stats trafik....runt 1,4-,1,5 runt litern landsväg.
Föräkring 12000 kr /år.

mvh//jimus
Min M5 drog på ca 1,07/mil under semestertrippen ner till kontinenenten, en nätt liten tripp på sisådär 600mil..Ingen inspeirerrande körning dock men några toppfartstester/race på Autobahn blev de allt..
verkar som en del sakse över sitt insprut en aning... kan göra underverk både på prestanda och förbrukning

MaxPower
Länk
Våran M5 -90 drar närmare 2l/mil blandad körning men man får lite körglädje;))
Boki
Jag har en E30 med m30 3,5lit motor. Bilen är lättad med fulltank väger bilen 1050kg. motor är hårdtrimmad 270-280 hk en 635csi motor när jag kör jävligt lugnt på landsväg ca1,3 i stan 1,7-2,2 men när jag ska ut o rejsa då är det ca3,5.
Det är bara här jag ser liknelser med förbrukningen.
Jag kolla på 3serie sajten o 5serie sajten där dom har olika bilar typ m3 540 735 osv o där pratar dem om hur deras bilar drar som en 318 320 alltså under liter eller strax över liter. Tycker personlingen att dem snackar skit
Boki
bmw_m6...jag tror att det rör sig om förlängda modellen om du menar 3,8L jag vet att beteckningen "L" betyder lang på tyska alltså längre kärra som väger mera o drar lite mera
typ som 750i och 750iL ..
??? 3,8L är väl 3,8 litersmotor han menar, bara 7-serien finns i L-utförande.
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Boki: Jag menar naturligtvis M5:ans 3,8Liters motorn som man kan se om man kollar på rubriken.

Oskar: :)

Länk

Länk
(under uppbyggnad)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Håller med Boki angående förbrukningen . Att köra en M bil under 2 liter milen är ganska svårt och inte särskilt inspirerande . Strunta i vad bilen drar per mil . En mil eller 10 mil för den delen är för korta för att avgöra förbrukningen. Kör 100 mil eller mer och samla alla kvitto på bensin så får ni se vad era bilar drar ? Garanterat inte under 2 liter milen, speciellt nu under vinter med många kallstarter och långa köer !
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Den M5 -95 som jag talade om ovan har dragit 1399,01 liter under totalt 1316,3 mil som jag kollat noga. Detta ger drygt 1,06 lit/mil. Under dessa mil har den dragit som minst 0,98 och som mest 1,17 mellan två tankningar.

Då har jag naturligtvis kört rätt försiktigt och så kör jag den bara from april tom september. Resten av tiden är den avställd i varmgarage.

Planerar att köpa en E39 M5 så om någon är intresserad så jag kan tänka mig att sälja den! Har ägt den sedan sommaren -99, tillverkad 95-06-30, mycket fin, 15400 mil, bara sommarkörd, massor av utrustning, nya däck i somras (235 fram, 265 bak), bes. ua samt service 2 gjord för 65 mil sedan.

Per L

///M5T
Min tar ca 1,05 l/mil landsvägen och ca 1,6 - 1,7 när jag håller mig i stan.
Fan Per, din maskin borde vara igenkorkad av all gubbkörning....... (big smile) ett snitt på 1,06 på 1400 mil....oj oj, jag dubblar min förbrukning på samma sträcka!
Nästan omöjligt att få en M3 3,2 dra över 1,5 l/milen.

1,33 hamnar man ofta på med mkt stadstrafik.
Tanka är ju halva nöjet!!!

-Bensin på pump nummer två och en expressen tack.
-Det blir 846:-... Oj..! Måste vart helt tomt i den tanken! Men det är klart, kan du ju köra ett bra tag innan du behöver tanka igen!

Hahaha, samma visa igen efter tre dar..!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.