|
|
|
|---|---|
Fisken |
Lite nyfiken på skillnaderna mellan M3 E46 och M5 E39. Alltså inte utseendemässigt och så. Vilken ska man satsa på? VIlken är dyrast at äga (försäkring, reservdelskostnader m.m) Roligast att köra, hört att m3 an är mer sportig, och m5 mer brutal. Motorljudet är viktigt oxå, personligen tycker jag att m3:ans sexa är helt underbar. Hur "seg" blir bilarna fullastad , med 4 pers och lite packning. Är ljudet (seroeon) bra i bilarna?? Tack för svar, (helst om man har egna referenser) |
| Signaturen "Johann" här på forumet har haft båda samtidig och bör väl kunna svara på den frågan. | |
|
M3 snabbare i starten och när det svänger M5 snabbare i allt utom starten och svänger rätt bra den med. M3 klart sportigare och mer underhållande att köra i allt utom riktigt snabb Autobahnkörning då M5:an är klart snabbare och dessutom betyligt mer bekväm. Däremot är M3:an mer stabil i alla farter. Full last märks mindre i M5:an men båda går rätt bra även med bilen full av folk och plats. Motorn i M5:an är svårslagen och motorljudet är grymt, speciellt med Kelleners avgassystem, M3:an låter helt ok den också, klart mer rejsigt men inte lika vackert. Ljudet i stereon kan väl betraktas som OK men med en separat sub blir det rätt bra. Båda bilarna är kanon och vilken man skall välja beror lite på vad man vill få ut av den. |
|
pravda1 |
Håller med Johan om det mesta men jag tycker att M5.an känns lite stabilare än M3:an i alla farter,då troligtvis pga "vikten" den ligger som på räls med dom feta sulorna :-O |
|
pravda1, Undrar om inte du skall se över hjulvinklarna på din M3, min är hur stabil som helst även i 300+ på mätaren, i dessa farter känns M5:an verkligen lätt i baken. Och jag hade verkligen koll på hjulvinklarna på den. |
|
pravda1 |
haha :-D |
pravda1 |
i modifierat tillstånd då eller? vad har du för chassi? |
|
Tänkte iofs inte på det. :o M5:an hade sportchassi från Kelleners Sport och senare DFC från Ac Schnitzer. M3:an har sänkningsfjädrar. |
|
|
M5 skulle jag välja. Nothing beats cubic inches! Motorn i M5 håller troligtvis bättre i långa loppet. |
|
|
M5 motor i M3 skulle jag välja :) Länk |
|
pravda1 |
Vilka härliga bilar :-P.....Gustav, skulle inte M3:an bli lite framtung då :-D |
| Är ingen större skillnad i vikt på M3-motorn och M5-motorn och med tanke på att E46 M3:an är ngt baktung (49 fram 51 bak) så blir det nog bara underrbart! :) | |
| Jag vet att det blir sjukt underbart. Vrid vrid vrid! | |
pravda1 |
så byt då, så kör vi ett race sen johan :-D |
|
Jag var spekulant på m3an innan jag köpte m5an. Jag valde m5an pga av att jag hört att m3an har haft många motor/bakaxelras. Jag tycker m5an känns mer gedigen. Och så har jag mer användning av m5an. Större bil helt enkelt. Men om du ska köpa dig en ny bil med alla garantier och gillar att piska bana så ska du nog köpa en m3a. Helt underbar bil den med, M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
pravda1 |
M5:an är en NASCAR bil, helt BRUTAL råkraft!!! |
Fisken |
Jag saat i en M5:a ppå Bmw group i solna i helgen, den blåa. Växelspaken, var av "titan", mn det hade lossnat små "flisar" från den, det var utnött såg det ut som, INTE snyggt. Är det dålig kvalitet det handlar om?? Hur är resten av materialet inuti en M5:a. Jag pratar om E39 modellen, det var en -00 tror jag. |
|
ALU looken var inte riktigt lyckad (varken i vanliga 5 serie bilar eller m5or). Dom säljer inte eller alu knoppen untan den är nu mera utbytt till en dito i skinn. Utan att ha kört/åkt särskilt många m5 mil så tycker jag detaljkvaliten verkar gedigen och bra som övriga 5 serie bilar. Kanske ska man välja en bil med trälook istället? |
|
|
Usch o fy för trä. Köp bil med aluinredning o byt ut knopp och handbromshandtag till skinn! M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
Fisken |
Hur är försäkringsskillnaderna mellan dessa 2 bilar?? Bensinförbrukningen?? Tycker m5:an verkar mer användbar, men jag är ensam, har inga barn eller så. Så m3.an kanske är att föredra. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.