AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
87.087

bmw modellbilar

Sida 6 av 10
852
Sörpan
325xi -02
Finns även:

Laco models
Estremo

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

400 st (1:43+1:18)
#BMWCS 7112#
Estremo var ett nytt ställe för mig, tack!
Fiddes garage
finns också. Handlar med BMW-reservdelar också.

www.hillefors.com
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

#BMWCS 7112#
Det var ett tag sedan som det skrevs om modellbilar.
Min egen samling börjar på att bli komplett. Vad jag vet, saknar jag bara en modell och det är 3200cs. Annars har jag nu alla andra karossvarianter som BMW tillverkat (och som finns som modellbilar).
Samlingen är i skala 1:43, har några 1:18 också men har slutat köpa dem.

Någon som har en 3200cs i skala 1:43 till salu?

Skulle vara roligt om ni kunde länka till bilder på era samlingar. Eller maila bilder till mig. Eller lägga upp ngn bild på era modellbilar här på Autopower eller i Garaget.

Bästa sidan o hitta modellbilar idag tycker jag är:
Länk
Stort utbud och vettiga priser.

Min egen sida om bl.a BMW
Länk
Fotoalbum på mina BMW
Länk

Jag är mest nöjd med mina 3 BMW F1:or samlar bara i skala 1:18. Ska lägga upp bilder när jag hinner.
Visa användare
144
krihil
I3 REX 94 Ah -18
320d -14
E30 320i cab -89
E24 635csik -88

#BMWCS 7112#
Har äntligen lyckats få tag på en 3200cs (1:43). En av få handbyggda modeller av Mb-model. 1000:- på ebay.
Fick tag i en 1800 TISA också. Finns flera TISA till salu på Ebay, men de är slut när man väl försöker beställa dem. Väntar nu bara på postgången.
Såg nu att NEO släpper 3200cs den 20/1...
Tror mig nu ha alla släppta BMW orginalkarosser. Skala 1:43 alltså.
Fick i höstas tag på 326 från både Plumbies, Boyer och TinWizard:-)

Är det ngn som lyckats komma över en Vision?

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Då får man säga grattis till den kompletta samlingen.
Åker till den stora Klassiska bilmässan i Bremen om en knapp månad.
Hoppas att det blir några fynd där.

Har själv inga ambitioner om en komplett samling. Konsentrerar mig på 5- och 7-serie samt M-bilar.

/Morten
På midnattssolsrallyt i Västerås så säljer dom en 2002 tii i skala 1:18 i rallyutförande, halade fram plånboken direkt tills jag råkade se priset.. 1400 kr!
Hur och vem köper en modellbil i den prisklassen? Själv så får jag dåligt samvete när jag slantar upp 650 kr för modellbilarna jag köper hos BMW!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Den inbitne samlaren :-)

Tycker själv att gränsen går vid en tusenlapp ungefär. Men nu var det länge sen jag köpte en. Kanske beror det på att skåpen är fulla och jag inte får köpa fler skåp för frun...

Väntar på att BMW ska släppa 1M i 1:18, då hugger jag direkt oavsett om det finns plats eller inte :-D

Niklas

Fransosen
852
Sörpan
325xi -02
Det verkar som om BMW släpper nya modeller av sina modeller. Har luften gått ur marknaden? För några år sedan släppte man nya modeller varje månad, men numera är det nån enstaka då och då. Tänker först och främst på 1:18.

I övrigt känns det som om intresset har svalnat något, även hos mig själv. Framför allt är det priserna som avskräcker. Modellerna är på ungefär samma detaljnivå som för några år sedan, men priserna har ökat med 100% på vissa modeller...

852
Sörpan
325xi -02
Släpper FÄRRE nya modeller menar jag i första meningen...

Det jag har noterat med BMW är att det släpps färre äldre modeller. Och dom få som fanns har ju försvunnit som E21 323. Nu finns det ju bara Tisa kvar.
Annars finns ju F10 och F11. 1M är väl den enda som saknas i skala 1:18.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Kan ju vara så att priset avskräcker många.

Och betänk att de flesta som köper en ny BMW (fullskala alltså) är tjänstebilsköpare så intresset för märket kanske inte är så stort att man dessutom köper en eller flera "leksaker" för tusingen.

BMW gör som dom brukar numera, dom bryr sig mest om nybilskunden varför dom inte ids ta fram modeller av gamla godiingar. Jag försökte hitta en M5 e39 i 1:18 för några år sedan, utan framgång tyvärr. Till sist frågade jag BMW Tyskland och fick efter en tid ett svar från nån form av ansvarig person för dessa att "det finns inget intresse för gamla modeller utöver de som har ett visst historiskt intresse för BMW själva." Så var det med det.

Men det finns ju andra ställen att köpa som det finns många bra exempel på i tråden.

Om man kollar vad som säljs hos BMW så är det faktiskt bara en liten del av alla som finns att på nätet. Kyosho har fler varianter av bilarna än vad BMW har i sin katalog. Samma hos AautoArt skulle jag vilja påstå.

Niklas

Fransosen
Fransosen:
Är det bara nätet som gäller om man vill köpa Kyosho och Autoart?
Tycker att många tillverkare av modellbilar håller för dålig kvalitet.
Det är väl just bara dom två jag nämner som håller en så hög standard som man vill ha. Själv så söker jag efter E30 och E36 samt fler 02:or annat än turbon och den gråa 2002 som BMW hade tidigare.
Samtliga M-modeller borde det ju finnas ett intresse från BMW:s sida att tillhandahålla.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Ebay.de är ju ett bra ställe att leta på. Kostar iofs en slant att skicka från Tyskland, men köper man flera samtidigt, så sparar man snabbt in detta. Priserna ofta billigare än på BMW.
Auto Art har ju gjord flera olika standard 2002:or. Kunde köpas på ebay för ca. 250-300 kr. för nåt år sedan. När det gäller E36, så är det Pauls Model Art(Minichamps), som gäller. Dessa brukar kosta en slant om det är M3 du är ute efter.
M3 E30 finns att köpa, tillvärkare Minichamps.
När det gäller M5 E39, får vi vel hoppas att någon av tillvärkarna Kyosho,Auto Art,Minichamps eller Revell gör en sådan.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Clubsport,

Ja tyvärr verkar det här med modellbilar vara lite udda i Sverige. Jag har frågat generalagenten för Kyosho i Sverige var man kan köpa deras färdiga modellbilar. Det raka svaret var: för liten efterfrågan, vi tar inte in.

Så tyvärr verkar det vara nätet som gäller. Jag har köpt flera från automodelhaus.de som har stort utbud, snabba leveranser och humana priser på både bilen och frakten.

På deras sida kan man välja tillverkare, glöm inte att kika under rubriken "werbemodell" som ofta är antingen AutoArt eller Kyosho. Vet inte varför man gjort så.

De siter jag tittat på som har butik i Sverige har haft ett lite mindre utbud men kan kanske ta hem det dom inte har.

Min erfarenhet är den att Kyosho och AutoArt är riktiga samlarobjekt medan de andra är lite mer lav eksaker med mindre detaljrikedom. Som ett ex har jag en M-B S55 AMG med riktig skinnklädsel från AutoArt.

Ebay har jag inte testat. Tror att många butiker har en annons på ebay med.

Man kan ju tycka att BMW borde ha ett intresse i just M-bilar men av det svaret jag fick från BMW så lär inte en e39 m5 dyka upp i första taget. Tillverkarna måste nog inhämta någon form av tillstånd från BMW innan dom gör en modell så utan godkännande från BMW lär det tyvärr inte bli nåt. Skulle beställa en vips jag hittade en.

Niklas

Fransosen
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Tror inte det kommer att vara nåt problem för modelbilstillvärkarna att få BMWs godkännande att tillvärka en M5 E39 i 1/18.

Personligen tycker jag Revell också ryckt upp sig. Tyvärr så verkar de inte vara interesserade av att tillvärka några BMW-bilar.
Och Minichamps håller ju jämna steg med Kyosho och Auto Art sedan tidigare.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
M.A.

Gör Revell färdiga bilar i metall? Det var nytt för mig, minns märket från när man var liten parvel och klistrade ihop modellerna själv :-)

Även i det läget skulle jag förorda Kyosho faktiskt, om man vill bygga själv. Jag och bror min hade över 150 bilar som vi satt ihop och air-brushat en gång i tiden. Det var mest 1:24 men några 1:12 fanns det med. Och motorcyklar. Ja det var tider det, då man hade ett riktigt pojkrum :-)

Har några speciella ex kvar men annars har det fått gå på tippen.... Även i såna här modeller var det svårt att hitta BMW. 635:or fanns det men annars var utbudet skralt. Hasegawa har lite fler men deras modeller krävde ett enormt tålamod att sätta ihop, det var lite väl spinkigt i hjulupphängningar bl a vill jag minnas. Här var det tunt med BMW oxå. Hade några varianter på M5 e34, Alpina och kanske nån Schnitzer. Men inga vardagsbilar om man säger så.

Själv har jag slutat med byggsatser, har ingenstans att sitta och pilla med dom. Och tiden finns inte på samma sätt.

Kul det här!

Niklas

Fransosen
Jag har alla jag vill ha av det som släppts genom BMW dom senaste 15 åren men det är just E30 jag vill ha, får hoppas på att dom gör nått till 30 års jubileet snart.
Samt fler 02:or då...
Ska besöka midnattssolsrallyt idag igen och se om priset på 2002:an är prutbart..
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Revell har gjord 2 BMW-modeller i 1/18 på senare år. 530i E60 och M6 E63.
Har E60 båda från Kyosho och Revell. Kyosho är lite mer detaljrik. Man kan bl.a. även öppna bakdörrarna. Men den var också mer än dubbelt så dyr.

Revell har gjord en del Mercedes-modeller bl.a. W123 och W116. Sen har de ju gjord fina Amazon och P1800.

Kom på att även Norev gör fina 1/18 modeller. De har släppt Mercedes W140 samt en del Franska bilar.

Minichamps har ju släppt modeller på olika E30 i 1/43, så man kan ju hoppas att det även kommer i 1/18.

När det gäller M5 E39, så finns det ju ett par olika i 1/43. Schabak gjorde en riktigt fin, när bilen var ny. På senare tid har även Neo gjord en, men den senare är inte speciellt välgjord. Men Schabak-modellen dyker upp ibland på Ebay och även Tradera. Brukar inte kosta skjortan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.