AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
940

Vilka är problemen på en M5 E39?

emwmnjo
Jag går i tankarna att införskaffa en M5 -99, men frågan är vad man ska kolla upp. Det jag har hört så ska kopplingen lägga av och vanosen även så. Hur vet man då att vanosen är dålig på en M5? Är det konstiga ljud vid specilla varvtal eller liknande som kan avslöja en dålig vanos? Något annat som är viktigt att kolla upp? Ska man se upp med långmilarna? Ska man eftersträva M5:or med serviceböcker med långa service intervaller?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Största problemet med dom är att dom har alldeles för många hästkrafter... ;)
Har samma frågor som emwmnjo för jag funderar också på detta. Så jag är också tacksam för svar...

/Johan
pravda1
Skulle rekomendera att kolla upp allt noga, som med allt man köper. Ta ut den på en hård prov sväng så säger det det mesta om bilens motor, uppförande & skick, lyssna på vad du själv hör känner och funderar på efter genomgång och provkörning och hör sedan efter vad säljaren har att säga om dina eventuella upfunna fel och frågor.

Annars skulle jag rekomendera ett bra biltest hos dekra eller adac för nogrannare genomgång tex av sådant man ej själv kan se på plats.
Säger dom att det går bra, så har dom troligtvis ej så mycket att dölja, du kan även utföra en mätartest för att se om milen eventuellt har blivit vridna, men oftast så är det ganska ärliga mil på dessa bilar enligt mina erfarenheter.

Om koppling och vanos är dåliga bör du märka det vid provkörningen.

Lycka till
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Största problemet är att de äter pengar.

Jag är inte expert men jag är lite spekulant, åtminstone långsiktigt. Kopplingen är en svag punkt, men det lär mest bero på ovana förare som inte klarar av att hantera bilen. Vridmomentet är i klass med en finlandsfärja...(säkert en tekniskt omöjlig jämförelse men ändå).

Har inte hört om några stora vanosproblem, det lär vara vanligare på M3 E46.

Jag tror att M5 är som att köpa vilken bil som helst men mycket mer. Var oerhört kritisk, fall inte för första bästa eller billigaste bil och låt M eller aukt BMW-verkstad testa. Själv kommer jag glatt att lägga till lite pengar i inköpspris för att få en bil som jag vet är i 100% skicka.

Räkna också med att ställa undan lite pengar för service och reparationer. Det är ingen Toyota Avensis utan en superbil med 400 hkr.

Ni som äger M5 E39 får gärna dela med er av erfarenheter till oss som fortfarande dreglar utanför handlarnas fönster.

Lycka till!

My Bimmer is my mistress
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Glömde: om du har råd, satsa på en 00 eller 01 i stället för 99. Första årsmodellen brukar ha problem och den här är inget undantag.

My Bimmer is my mistress
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Har precis köpt en 00:a med 3900 mil.
Kollade upp den väldigt noga innan jag slog till.
Fanns många billigare 99:or. Valde 00:an pga skicket och få ägare.
Gjorde M-test + BMW-test. Dessa visade på annalkande kopplingsbyte, vilket säljaren fick stå för.
Som sagt tidiugare, kopplingen är en akilleshäl på M5 E39. Men det är ju kanske inte så konstigt med 500 Nm!

Vanosen är inte något egentligt problem om man kan leva med att bilen låter lite som en diesel emellanåt!! Skulle mot förmodan något katastrofalt hända verkar BMW ta det på goodwill.

Tänk på att ha en slant kvar på kontot för service och drift! BMW tar högre timpris på verkstaden för M5.

Räkna med 2 liter milen vid inspirerad blandad körning. Försäkring hamnar på allt mellan 9000.- till 40000:- per år.

För övrigt så är det en helt otroligt härlig och brutal bil.

Lycka till!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tycker cidair,

Sammanfattade det bra.

VANOS problem är mkt vanligare på E39 M5 än på E46 M3, men det senare kan ha allvarligare problem än VANOS.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Arrrgh, Var finns edit-funktionen!

Hoppas ni förstod trots minst sagt skum kommatering. :o
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att e39 m5orna är på väg mot samma öde som e34 m5orna. Så snart dom börjar komma ner i rimligt pris kommer dom bli ganska vanliga och strax efter det kommer det komma ett gott gäng sönderstylade, sönderkörda och dåligt servade m5or som kommer dra ner priset ännu mer på dom i bra skick.

Det är vad jag fruktar. Kanske lite O/T men det verkar om MÅNGA går i planer på att införskaffa e39 m5 nu.
Jag tror att M5orna har rasat färdigt. Se bara på fina M5or från 95, de kostar fortfarande runt 150000:-

Den nya m5an som e nära 5år nyare och som ofta rullat hälften av det 95 orna har rullat och som e en jäkligt mkt mer bil än e-34an.
JAg tycker att M5 e-39 är värd minst det dubbla mot e-34an.

Priset på m5orna tror jag har hamnat på en nivå som kommer hålla sig ett bra tag till.
Den nya m5an kommer troligtvis inte förrän sent 2004 om inte senare.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror inte stop priset kommer ligga på 300 tyvärr. Jag tycker 3.2 m3 är mer värd än 3.0 mene dom ligger nästan lika i pris nu. Och 3.0 m3orna är ju nere på e30 nivåer nästan. Räknar med att raset kommer att fortsätta ner mot 200k för e39 m5 (speciellt då -99orna). Sen hur snabbt är en annan fråga. Men dyra bilar faller extremt snabbt särskilt när det börjar vankas modellbyte.
pravda1
Svårt att spekulera om var/vad priserna kommer ligga på M5:an,den nya blir nog ingen "hitsäljare" med den designen som dom nu ska ha bestämmt sig för, se bara på nya 7 serien, den är en katasrof på all sätt och vis.Kommer nya serien gå lika bra som 7 serien så är jag glad att ha en gammal E39 :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker iof att nya femman på bilderna som finns ser bättre ut än 7an. Hur som helst så är det som sagt svårt att spekulera. Men oavsett så sjönk priserna på e38 ganska mycket när nya 7an kom. Sjunka kommer priserna göra frågan är hur mycket? Det kommer ju ingen ny m5a direkt så det kanske inte påverkar m5 lika mycket som vanliga e39. Det beror på hur många m5 ägare som köper biturbon.

Ja, du kan nog vara nöjd med e39an även när nya 5an kommer. Det är ju trots allt en utav världens även absolut bästa bilar och det kommer ju inte förändras direkt :)
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Om man kollar gamla annonser så får man en ganska bra bild av vad bilarna kommer att kosta efter en tid.1996 kom e39 karossen om man då kollar vad en 4 år gamal m5a kostade då 1996 ungefär där kommer priset ligga på en 99a m5 nu när nya kommer i vår.Hoppas att ni hängde med?
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Problemet med M5:an är ju att det finns ett så stort glapp runt 96-98.. då det inte tillverkades några överhuvudtaget (E39:an hade ju inte kommit ännu). Mao. det blir svårt att få en riktigt bra "följd" i priosraset, när inte modellen funnits hela tiden.

Men jag håller med många skribenter om att det måste finnas en gräns snart, fast å andra sidan... på många sätt tycker jag att en 95:ans E34 är en mer attraktiv bil än en 98/99 M5. Varför?

1. BMW's raka 6:a.
2. Färdigutvecklad, dvs. inga fåniga barnsjukdomar.
3. Mindre attraktiv årsmodell för bus och skitkörning.

No. 3 baserar jag på att bilen detta år förmodligen såldes till en mognare publik, som visste vad de var ute efter. Inte nyrika spolingar som behövde en leksak att köra skiten ur.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror inte riktigt man kan jämnföra bilarna. Dels för att 1996 var det inte så vanligt med import som det är idag, bilarna hade rent generellt ett mycket bättre andrahands värde. Det var inte så längesen e34 m5or kostade en bra bit över 200k.

Med dagens samhälle med snabbare modellbyten, facelifts och importbilar så sjunker bilarna i värde snabbare. Inga problem att hämta en bil i spaninen, tyskland eller belgien om man så vill. Inte heller köpa en bil i piteå om man bor i göteborg. Det var lite svårare förr utan internet och bytbil.com mobile.de och bmw.de etc.

Det gör att finns det bilar i 250k så drar det ner övriga bilar. Ett extremt bevis på detta är e36orna. Spelar ingen roll om det är superskick eller inte bilarna runt 40-60k gör att över 80 för en 325 är omöjligt att få idag i stort sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.