AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.163

Movit bromsar?

Hej

Jag har en BMW M5 E39 -99 och funderar på att byta bromsar. Har pratat med Per på Movit här i Sverige angånde ett 350x34 kit någon som har erfarenhet av Movit bromsar?

//Kalle
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag hade Movit på min M5 och enda nackdelen var priset och att man var tvungen att ha en spacer.

Bromsarna var helt suveräna.
Deliq
Finns massor om Movit om du provar funktionen "sök inlägg" här ovan

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
Tack!

Har inte sett att det går att söka innan mitt första inlägg :-)
Förresten, beror inte det på fälgen om spacer behövs eller inte?

Johan vad för kit hade du på din M5a?
Har kollat runt lite på APs bromskit fram till M5 E39 kostar ca 33000:- för 343 x 32 kit medans Movit ville ha 31000:- för ett 350 x 34 kit. Brembo kitet kostade en bra bit över både Movit och AP.

Visst går det säkert att fixa ihop billigare men fungerar det lika bra som ett komplett kit som säkerligen är testat och godkännda?

//Kalle
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kolla även på Länk verkar vara seriösa och ha bra sortiment.

//Erik//
Har pratat med Per på Pean också skoj att båda heter Per :-)

Pean Sweden säljer Movit också tyvärr så fanns det inte något liknande Red Dot kit.

//Kalle
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
E39bimmer,

Jag hade 322x32mm skivor och 4-kolvsok från Porsche 993 Biturbo.

johann

Om Movit köper sina ok ifrån Porsche men dom monterar adapterplatter på oken så att dom ska passa... Varför köper man inte bara plattorna? Är det någon som har testat det? För dom plussar ju på nästan 400% på allt det dom säljer... Och det är lite dyrt för en monteringssats och lite bromsrör eller?

MVH Patrik
pravda1
Hänger väl på att offsetet.. oken ska ju stämma med skivorna och alla har tyvärr olika ooset jämfört med bromsnavet. :-( grejen blir att modifiera själv en adapterplatta och använda orginalskivorna.
Enligt Per på Movit så är det Brembo ok i grund och botten fast Movit modifierar dom. Tycker att det är rätt vettiga priser om man räknar på vad bromsbelägg, skivor, hub, adapter, slangar osv kostar styck pris går säkert att komma ner några tusenlappar men sen är inte grejerna testade med varandra. Har hört skräck exempel där skivor har slåt i och att oken inte har passat skivan osv. Får lida pin för att bilen skall vara fin :-)

//Kalle
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Audi TT,

Movit säljer inte adaptrarna separat. :(

Dessutom glömmer du bort att det är en adapter för skivorna också.

Men visst är det dyrt.
Är verkligen bromsarna så dåliga så man behöver byta ut dem? Känns som att springa in i en vägg när man trampar fullt på bromsen. Iofs så kanske de mattas fort???
Jag kör hårt o har inte lyckats matta dem.

anders

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
pravda1
Det är katastrof att en sån dyr bil som M5:an inte har 4-kolsok som standard.Pressar man dessa bromsar under hård körning så räcker dom bara inte till :-( "1-kolvs glidok" är ju för fan kris att utrusta en sådan bil med.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
M5-bromsarna duger mkt väl för gatbruk, det är först på bana som de kan bli undermåliga. Och då av två anledningar:

1. Föraren är ovan vid bankörning och bromsar på tok för mkt, vilket kan döda alla bromsar.

2. Föraren kör bilen på gränsen och bromsarna räcker helt enkelt inte till.

Jag tillhörde den förra kategorin från början.

Jag reser hel del i mitt jobb bla ner i Europa.
Jag vet att det är ekomiskt självmord att använda M5:an men skoj som satan!

Har märkt att bromsarna mattas ut väldigt snabbt i alla fall vid kraftiga inbromsningar från 250 km/h till nästan noll.

Skulle även vara kul att ta ut bilen på banan känns som bilen trivs bäst där och jag anser att ett bromsbyte är ett måste!

Har hört mycket bra från Tyska kollegor just angående Movit bromsar ville bara kolla om någon här hade mer erfarenhet för just M5:an som Johann har.

//Kalle
pravda1
3 ggr så dyrt ... 3 ggr så njutbart :-D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.