|
|
|
|---|---|
emilo |
Läste nåt om spridarrenovering. Mina spridare låter för gräsligt, kan man rengöra/renovera dom på nåt sätt själv? Nån som har gjort det? Finns det renoveringskit? Det står ju BOSCH på dom så nya är ju inte att tänka på, 1300:-/st. |
|
Vet inte hur det är med moderna spridare. Men jag rengjode dom jag hade på saaben med en speciell grej som man kopplar till tryckluft och sen kör den diesel genom munstyckena så att dom rengörs, funkade kanon. Dagens bensin e inte snäll amit spridarna, blir avlagringar och det räcker inte med rengörare man köper på macken! -ridern- 525i 1990 24V |
|
| Jag lämnade en omgång spridare till till ts i åstorp för renovering...kostade 1000:- för 6st spridare | |
|
Man kan lämna in do för ultraljudstvätt alt. eller köpa fräscha på en skrot 200:-/st. Johan |
|
|
På min andra bil (en gammal Porsche) rengjorde jag spridarna på följande sätt: Inhandlade en flaska STP injector cleaner. Därefter lade jag spridarna i blöt över natten och sedan blåste jag rent dem med tryckluft från alla håll...först från "rätt" håll och sedan från motsatt. (Mina spridare var helt täta och igenärgade ifrån början) Nu fungerar de kanon. |
|
Andreas |
Jag har har endel problem med tickande motor, trodde bestämt att det var ventilerna... men det beter sig så konstigt. Normalt är det tyst med kall motor och tickande med varm. Jag var och tankade på statoil nyligen och köpte samtidigt en flaska STP injector trim och hälde i, brände runt lite i stan och nu när jag kom hem var motorn nästan helt tyst trots normaltemp. Konstigt. Började fundera på spridarna när jag läste det här... nä, jag mäste ut och testa lite till, det kanske bara är tillfälligt tyst... |
emilo |
Jo min är också jättetyst när den är kall och när man har åkt nån mil rasslar det ganska gott i en spridare vid 3000 varv. Har testat injection cleaner, han blev lite piggare man tickar fortfarande. |
|
Har kollat lite i olika städer, priset som jag har fått är 75:- till 150:- / styck, för en rengöring på spridarna, det är då om man kommer in med dem lösa. Räkna kallt med 500:- till 700:- / timme om du lämnar in bilen till ex. El&Diesel, Bosch. Det kan vara lite strul med att få bort dem, ev. måste hela insugningsröret bort, kan ta några timmar om man har rätt utrustning. Ett känt problem annars på just BMW, att spridarna kloggar igen, märks just med ojämn tomgång, och "misständer" när man belastar motorn på för hög växel.. Flyingalex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.