AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.077

Ventiljustering på M5?

Skulle vilja störa er andra M5 ägare med en fråga.

Ska M5 E34 3,6l motorns ventiler justeras in? Och isåfall hur ofta?

Hälsningar
A

Support Your Local Big Red Machine!
Japp de ska dom!!Ja tror de gör de vid varje Inspection2, dvs ca var 4000 mil...
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Görs med brickor..samma bricksats som till volvo har jag hört?
Har justeringen av ventilerna någon betydelse för effekten i motorn?

Snabbare ska det gå!
En viss effekt betydelse har det, eftersom större spel blir ju som att åka med sliten kam samt att öppettiderna bör bli ngt kortare med för stort spel.
Bmw tar 1995kr för justeringen.
Skall lämna in min m5 för det.

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Dags här också......det första som händer vid påställning, har kört ca 3000 mil sen sist-med flyttat varvstop 7900 rpm.

Snabbare ska det gå!
Tickar en M5 eller ska dom låta helt silkeslent, typ som en elmotor? =)

Hur mycket tick är ok?

Mvh
Patrik
Ett visst tickande har du alltid från spridarna , så helt tyst blir det alldrig. Sedan var gränsen går för just ventil slammer är nog svårt att beskriva, utan man måste helt enkelt låta en kille som har erfarenhet lyssna.
En frisk M5 motor "tickar" marginellt eller de låter snarare mer som ett fint "surr" kan de beskrivas som...Hade själv tidigare en M5 som Sääf i Karlstad fick kolla på för ja tyckte han "ticka" lite,efter att han lyssnat på motorn sa han att de va en av de "tystaste" 3,6:or han hört på länge!!Har lyssnat en hel del på hur M5:ors motorer låter o tycker nog att 3,8:or låter aningen mer,i vart fall har de låtit mer än min 3,6:a allihop...Man skall INTE jämföra en M5 motor me en "silkeslen" motor som M50 tex....
Okej, för M5an tickar ju mer än min förra 325iE36 , men det kanske är de hydraliskalyftarna på M50 motorn som gör saken?

Mvh
Patrik
Sandgren:Japp så e de...Jämfört me en frisk M50 motor så tickar M5 S38....Minns inte redigt men har för mig att de fanns nåt som kallades för "hydralelement" även i S38 men det skall trots de vara ett visst ventlispel(0,28-0,32)...Du kan ju alltid rin BMW Jour på 020210000 o "havsörna" lite...
Var förbi Verkstaden idag och de tyckte inte den tickade mer än någon annan M5. Frågade lite ang ventiljustering och de sa att de aldrig behövt justera ventilerna på någon M5, trots att de gjort flera stora motorrenoveringar. Lät rätt skönt......

Mvh
Patrik
Förresten så sa de att ventilspelet kunde ligga mellan 0,15 och 0,25 om jag minns det rätt, rätt stora toleranser.

Mvh
Patrik
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Jag har för mig att jag hört/läst nånstans att ventilspelet ska vara mellan 0,28 och 0,32mm, ganska små toleranser. Någon som vet med säkehet vad spelet ska vara.
Sandgren på s38 så e de större ventilspel o extra viktig att de ligger inom de angivna området...Bättre o ligga närmar 0,32 än kanske ner emot 0,25...Ventilerna SKA justeras ca var 4000:e mil eller i vart fall kontrolleras,eller som tysken säger "uberprüfen"...Sen om de ligger inom de tillåtna toleranserna så finns de ingen anledning o justera,men de ska kontrolleras!!
Ok, men verkstadschefen tyckte ändå det var onödigt.

Mvh
Patrik
Es
20
Espen H
E30 M3 1987
Jeg fikk justert ventilene på min M3 for 3 dager siden. 14 av 16 var utom spec, så der var det inte onödigt...har rullad 11.000mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.