AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.157

Trim innan -75

Jo
744
Jonhny
745 -85
Vad säger sbp om man kommer in med en turbokonverterad bil från tidigt 70-tal. Det är ju ganska uppenbart att den kan lämna mer effekt än tillåtet, även om man lyckas skruva ner laddtrycket så att den inte lämnar för mycket vid bromsning och besiktning. Bromspapper medtages givetvis.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Motorn är ändrad och bilen måste således genomgå en registreringsbesiktning.

Jeppe
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Kanske kan haka på den här tråden.
Har en 1602 som ska reggas med förhöjd motoreffekt.
Byter ut det som erfordras mot tii grejor, frågan är hur ska jag visa att sakerna är bytta? Är ju svårt att tex se dim på hjullager och ifall drivaxlarna är härdade.
MVH
Mikael
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vanligtvis sker det genom intyg, jag måste kolla upp det närmare så jag ber att få återkomma i frågan.
Men du har alltså fått uppgifter på att vissa delar måste bytas för att den ska godkännas med den nya motoreffekten?

Jeppe
Jo
744
Jonhny
745 -85
Men vad händer om man kommer in till reg. besiktning med en bil som kör nästan inget laddtryck och har bromspapper på att effekten är okej.
Tex om man kommer in med en 3 liters motor (200hk original) och har papper på 220hk och 10% extra vrid. (0,1bar laddtryck) Är det okej även om motorn lätt skulle lämna 200hk till med mer laddtryck (normalt laddtryck - 0,1bar e inte så normalt)
Kan besiktningsmannen säga: Nänä, det blir ju mer effekt med turbo på den motorn. Kan han underkänna reg. besiktningen eller är det bromspapper som gäller ?

Grejen är ju den att trimmade turbobilar kan köra med trim utan problem. Är det samma för turbokonverterade gamla bilar (inga avgaskrav) ?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Besiktningsmannen kan ju aldrig bevisa att du ska skruva upp ditt laddtryck. Har du bromspapper på bilen med 0,1 bar laddtryck så är det den effekten som gäller. Om du dock skruvar upp laddtrycket och orsakar en olycka, eller du behöver inte ens orsaka en olycka, du kan vara den drabbade och de upptäcker att du har mer effekt i motorn än vad som står i reg-beviset så kan det få ödesdigra konsekvenser för dig.
Men att bevisa att du kör med högre laddtryck efter besiktningen kan de ju aldrig göra. Det är ju samma sak som att inte godkänna en bil med standard sugmotor för att besiktningsmannen TROR att du ska åka hem och montera din turbo efter besiktningen.

//Johan

dreiachtzehnis
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Jeppe// Jobbar du som besiktningsman eller har du någon administrativ tjänst inom ASB. Kan tänka mig att du skulle passa finfint i nå´n form av extern eller intern "helpdesk". Du är påläst, ber alltid att få återkomma om det är något som är oklart och håller dessutom diskussioner på en bra nivå, seriös helt enkelt!
(Lite OT, men berömma folk måste man få göra!)

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tack Kristian, jag jobbar som tekniker och även en del kvalitets och utvecklingsarbete. Tycker själv att en del regler är luddiga, krångliga och ibland även felaktiga så därför gör jag vad jag kan för att hjälpa folk.

Bumse: Du behöver någon form av intyg på att delarna är bytta. Du kan t.ex. ha kvitto på att delarna är köpta, ett intyg från en verkstad att de är monterade på bilen, eller t.om. ett intyg där du själv intygar att det är gjort.
Ex: Härmed intygar jag XXX (namn)att på fordonet XXX(regnr.) XXX (chassinummer) induktionshärdade drivaxlar med artikelnummer: 33411102152 är monterade... osv.

Jonhny: Har du ett intyg på vilka delar som finns på motorn och att det ger en viss effekt, och dessutom ett intyg från tillverkare eller generalagent att detta är tillåtet i bilmodellen så är det inga problem.

Jeppe
Jo
744
Jonhny
745 -85
Jesperado:
Nej, givetvis har jag inga intyg, det är ju trimmat =)
Jag tänkte att 10% vrid och 20% effekt extra skulle vara godkänt i en regbesiktning(Tidig 70-talsbil). Men sen kom jag på att det ser ju ganska dumt ut att komma med en motor som lämnar 200hk och 300nm original och påstå att den lämnar 220hk och 330nm med turbo. Intyg går ju inte att få på någonting, förutom då bromspapper. Frågan är alltså: Vad händer i praktiken om jag rullar in med en sån motor och vill regbesikta till 220hk och 330nm ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den effektökning du nämner kräver ingen registreringsbesiktning, det gör det däremot om du turbokonverterar motorn, oavsett vilken effektökning det ger.
I fordonsdata står vilka effektökningar som är tillåtna på respektive modell, och vilka övriga modifikationer som krävs.

Jeppe
bu
88
bumse
1602 -75
635csi -85
540iat -94
Tack Jesperado. Har fått uppgifter från teknisk upplysn om vad som krävs. Det blir nog till att leta kvitton och skriva intyg då.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.