AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.225

Ett par frågor (e28)

Sida 1 av 2
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Har en 528iA -87 som jag har ett par funderingar kring.

1. Jag läste någonstans att '87 kom ABS som standard på 528 och 535. Men på min är det ingen kontrollampa för ABS:en. Men däremot tar bromsarna betydligt bättre än de borde, speciellt vintertid. Kan det vara så att jag har en utan ABS, eller är det något som slutat fungera? Hur kollar jag enklast?

2. Hur får man tag på info som berättar med vilken utrustning bilen såldes med när den var ny? Då menar jag min bil specifikt.

3. Vad var det för däckdimensioner orginal på de? Tittade i papprena på bilen, men det blev jag inte klokare av, då det stod "200/60R390" om jag inte missminner.

4. Vilken är det enklaste sättet för att få det att hända lite mer med just den motorn? I prissklassen ett par tusenlappar?

5. Tips att tänka på vid konverteringen till manuell? Klumpen vet jag att jag måste byta.

6. Vilka rattnav kan jag använda på denna bilen?

Tack på förhand!

Mvh Magnus

No fuck, no ride!
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
1. Förmodligen har ABS:en något fel och då har någon tidigare ägare kopplat ur systemet och/eller tagit bort lampan i instrumentpanelen för att klara besiktningen.
Det har jag gjort på min

3. Det satt troligen TRX-fälgar original, därav den skumma däckdimensionen. Vad har du för fälgar på nu?

6. Du kan använda rattar från e28 -86 och uppåt + e30 (Jag har en e30-ratt i min nu), tror även att ratt från e34 passar

---------------------------------------------------
Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jag tackar för dina svar.
Märket på min nuvarande fälgar vet jag inte.
Men de är till en Chevy Nova. Men ev
tar 16":arna ifrån 730. BBS-Split.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Paap Reeder
Hej!
Varför byta slutvxln.
Sannolikt har Du 3,64 alt 3,45. Med en manuell låda blir hon snabb.
MVH /// Paap Reeder
Paap Reeder
Hej!
Säkert vet Du detta redan .... men Du måste även ha en annan kardanaxel. Kan bli knepigt att finna på en glappfri.
MVH /// Paap R
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Hehe.. Kanske lite slö acceleration.
Ja, det blir turen som avgör det.

Tilläggsfråga:

7. Min temp-mätare och ekonomi-mätaren (minns inte namnet) fungerar ej. Iofs inte varvräknaren heller, men det beror på annat. Hastighetsmätare och tankmätare fungerar. Är detta SI-batterierna eller inte? Hur tar man reda på det? Och var sitter givaren till tempmätaren?

Tack på förhand!

Mvh Magnus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
2.) BMW kan ta fram en lista över vilken utrustning bilen hade vid tillverkningen genom chassinummer.

Kolla även under framstolarna eller baksätes-sittdynan. Där brukar det finnas en papperslapp inkilad från tillverkningen över extrautrustning i bilen (används vid monteringen så de monterar rätt saker).

Mvh
ze
18
zeemon
528 -87
Tjena!

Angående ABS:en
På min bil är det det naven som sitter på insidan av bakhjulslagret som har rostat sönder. Det sitter kuggar runt om på den som ABS givaren känner av. Det är kuggarna som har rostat bort. Naven kostar 500 :- styck.
Lycka till!!
sa
189
sadanber
520i Touring -95
3. TRX-fälgar som sagt... 390mm är ungefär 15,5 tum.

Mvh Daniel
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Finns det att få tag på däck i den storleken?
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Dr Stein: Det verkar inte lätt att få tag i däck. Jag surfade lite för ett tag sen och letade däck utan framgång. På Michelin fanns en länk för "klassiska/veteranbilar" eller nåt sånt. När jag tryckte på den hamnade jag på Michelin England. Där fanns TRX-däck men inte dimension 200/60 390.

Om någon känner till nåt mer i ämnet, hör gärna av er!

Mvh Daniel
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Tack för alla svar. Men
är det ingen som vet något ang fråga 4?

Tack på förhand!

Mvh Magnus

Ti
2.587
Ticco
420i -14
4. Konvertera till manuell låda så ska du se att den rör bättre på sig, kommer att kännas som en helt annan bil.
Jag vet.

//Ticco

www.ticco.com
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Okej. Men hur pass svårt
är det att konvertera den?
Är det som på en gammal 240,
bara att byta grejorna+klumpen
och sen reg.bes?

Mvh Magnus

Ti
2.587
Ticco
420i -14
Svar ja.
Varför ska du byta klump?
Jag bytte ej, behövs inte.
Sök här på forumet, jag har beskrivit tidigare vad som behövs.
Regbesiktning?
Jag har besiktigat min 2 gånger efter konverteringen å ingen som har sagt något om detta.
Det är bara å rulla in som vanligt på besiktningen.

//Ticco

www.ticco.com
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Okej.
Men vad jag läst tidigare i forumet är att man måste byta klumpen för annars blir det fel utväxling.
Så kan man också göra, fast de blir nog inte så glada om de upptäcker att det är en manuell när det står automat i papprena.

Mvh Magnus

Ti
2.587
Ticco
420i -14
I dina papper ja!
Inte i deras handdator :)

//Ticco

www.ticco.com
hej!!TRX däcken går att få tag i men det måste bestälas från frankrike men dom kostar 3000 st..så jag ongra mig när jag hörde det..men dom däcken är inge bra heller käns typ som om dom är gjorda av plast eller någe..//danne
Paap Reeder
Länk
Hej!
På denna länk tror jag du kan få tag på Avon / TRX.
MVH /// Paap Reeder
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jag behöver endast veta vilka dimensionerna är, så att
jag vet när jag ska köpa fälgar och däck så att hasighetsmätaren stämmer.

Mvh Magnus

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
195/65 15, 205/60 15
205/55 16, 225/50 16

---------------------------------------------------
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.