AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
883

Ang. Trim, kamaxel o luftfilter, e30

µ_bmw_µ
Hej!

Jag funderar på att byta kam på min bil och undrar om någon har erfarenheter att dela om detta...

Är intresserad av Dr Schrick 284graders, Cat cams dito eller Need for speeds(Nfs) variant av dessa...

Man bör väl byta ventilfjädrar och liknande när man byter till trimkam?
Har oxå vart inne på att byta till öppet luftfilter men är inte så säker på att det kommer att passa på min bil....

Rekommendationer önskas.

Mvh Erik

...
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Jag har motornords catcam i min 320i-86.
Lyckat resultat.
Hängde med polarens 325-90 upp till hundra utan passagerare. Med tre pers i varje hade han ca 1,5 bil längds försprång.
Vi testade inte bara en gång så det var ingen engångsföretelse.

Har hört att 323 kan bli piggare än 325 för effekten kommer mycket tidigare.

Min kam är en 272graders.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Med en 284 behöver du knappast hårdare fjädrar om du inte tänkt flytta upp varvstoppet.

Kiip Spiiding!
µ_bmw_µ
Det låter positivt =)
Vet någon förresten någonting om 110 kilowatts(original) 323:an?
Hörde att det skulle finnas en sådan.

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
Pu
33
Puppet
323iM
exclusive
110kw=143hk väl? det är det i min 86:a om jag inte är helt nollad, tror de "ökade" effekten 85.9...

Finns lite mer om våra 323:or i andra inlägg, sök på 323 e30. kolla där..
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Puppet: Inte riktigt rätt med hästkraftsantalet. 110kW x 1,36 = 149,6 hk. Vet det med säkerhet eftersom min bil har 100 kW och 136 hk. :)
µ_bmw_µ
Jo, det stämmer. 1,36 multiplicerat med antalet kilowatt är lika med hästkrafterna, det är dock inget exakt värde.
Det var någon som skrev att alla fyrdörrars 323i E30 har 110 kilowatt alltså 149,6 avrundat till 150 hk. Detta verkar dock inte stämma då det står 102 kw/139hk i papperna om min fyrdörrars 84.

Mvh Erik

An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Har Dr. Schrick 284 kam, varvar 7100 med hårdare fjädrar. Om fjädrarna behövs vet jag ej, med de blev inhandlade i samband med kamaxeln. Bättre att vara på den säkra sidan.
µ_bmw_µ
Dr. Schrick anser att det är av stor vikt att byta till hårdare doningar har jag hört. Antagligen ingen dum idé, dock nöjer jag mig med en renovering denna gång. Insåg att det skulle kosta sin beskärda del med Dr. Schrick- kam o fjädrar ovanpå en motorrenovering. Detta tilltag får i så fall dröja till efter sommaren, körkortet får jag ändå inte förrän tidigast i november. Jag tackar för uppmärksamheten av denna tråd och av tidigare inlägg att döma är det nog bättre att satsa på Dr. Schrick då deras anseende är pålitligt. Men en fråga kvarstår. Är det endast fyrdörrarsmodellerna tillverkade efter 1985 som innehar 150 hästkrafter? Kanske inte så viktigt för världsfreden men ändock intressant kuriosa.

Mvh Erik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.