AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
996

Låna ut bil för test, vad ska man tänka på?

Håller på att sälja en bil där köparen vill låna bilen för att testa den hos Motormännen. Det är OK med mig, jag undrar bara vad man kan göra för att vara säker på att köparen kommer tillbaka med bilen och inte "försvinner"?

/T
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Åk med!

Mvh
Åk och testa den själv! Med dagens elektroniska startspärrar har så kallade nyckelstölder blivit allt vanligare.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Läman in den själv. Skulle aldrig lämna min bil utan fullt betalt.
Asken
Knivig fråga: försök om möjligt att åka med till servicestationen då är du garanterad att bilen kommer tillbaks.

/Dominik
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej!
Låna aldrig ut bilen, åk med till motormännens testkontroll.
Om han smäller bilen så är det du som åker på bonus förlust eller så åker han iväg med bilen.
Det finns lustiga människor...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Åk med eller lämna in den själv. Försvinner bilen om du har lånat ut den frivillig tror jag inte att försäkringen täcker stölden.

Mvh Abbe
Länk
Åk med, åtminstone den gång jag var med på en M-beskitning så snackade beskiktningsmannen en hel del och allt kommer ju inte med i protokollet, nu pratar vi om positiva saker också. Om jag vore köpare skulle jag ju inte direkt börja ta fram precis alla bra saker utan kanske koncentrera mig på det som kan vara problemområden.

På en helt annat not och som inte har med detta att göra så hade jag en Kadett GSi -90:a för bra länge sedan, hade in den på service och de klåparna visade det sig senare lyckades pilla ur något relä till min fläkt. Det som sedan hände var att när de höll på att mäta på motorn så kollade M-klåparna inte på motortempen vilket gjorde att de lät bilen koka (sic!) detta gjorde att de förstörde bl.a. termostaten.

Gissa om det var kul att försöka få någon av dessa att ta på sig skulden för det inträffade. Jag fick dock verkstan att fixa allt + plåster på såren medan Motormännen blånekade, vi har inte gjort något fel som vi tänker ta ekonomiskt ansvar för.
M-beskitning = Freudiansk felskrivning, eller ;)
Beskiktningsman, tja undrar vilket skikt han tillbad.
Sedan vill jag inte höra något tjafs om GSi-ägare heller, bör ha sonat mitt brott nu va ;)
Ojoj, det låter som om man ska tänka om här. Det räcker inte om man tar killens körkort i beslag under lånetiden som vissa bilhandlare gör? Naturligtvis efter att ha kollat att det är rätt person på bilden :-)
Jag hade hoppats slippa åka med eftersom det kommer ta nästan en hel dag inkl. resor och den aktuella dagen har jag fullt upp ändå. Jag har pratat en del med killen innan och tror att det ska vara schysst, men som sagt, man vet ju aldrig.

/T

Som just nu är trött på fegisar som inte vågar lita på sitt eget omdöme utan hoppas att "Motormannen Arne" ska lova att motorn kommer hålla 30 tusen mil till. Alternativt skriva att däcken behöver bytas om 3000 mil, så att de vågar pruta... Suck!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Titan8// Ingen polare som kan hänga med?

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag har fått säljaren att testa bilen mot att jag betalar istället för att åka 50mil för att titta på en bil som är skrot. Då har jag fått behålla alla protokoll å fått en stund med besiktnings killen på telefon. Jag har betalat mot faktura å säljaren har inte fått någon kopia/info av testet om han inte stått för en del av kostnaden.
Åk med!!!

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Titan!
Det finns dom som är duktiga på att förfalska körkort oxå.
Säger som alla andra ÅK MED

MVH

Mr Skidmark

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes
Att behålla körkortet under tiden bilen lånas ut låter inte riktigt säkert. Det är ju lätt att ringa vägverket för att beställa ny grundhandling och säga att man tappat bort sitt körkort eller fått det stulet.
Nytt körkot kostar ju bara 130 kr. Antar din bil är värd mer än så
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Kan nån bedöma om detta förfarande kan fungera?

Skriv ett köpeavtal med förbehåll att köparen kan ångra sig efter besiktningen. Och se till att köparen tar ut en postväxel ställd till SIG SJÄLV på köpeskillingen och att du får den. Du kan inte få ut pengarna förrän köparen överlåter postväxeln på dig, vilken han gör då han fullföljer affären. Hoppar han av, ger du honom postväxeln som han löser in och får tillbaka sina pengar. Skulle han försvinna med bilen, har du avtalet och postväxeln kvar och han får problem med att få tillbaka sina pengar.

NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag tror att meddelandet har gått fram!

ÅK MED!

Mvh

/NP
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Juste värld vi lever i. Att behöva gå i försvarsställning och befara det värsta varje gång...

/Kristian BMWCS #5062

------------------------------
Länk 1600/2-renovering...
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Tyvärr kan man inte lita på nån nu för tiden. Tråkigt men sant...så ÅK MED! du vet inte om du får tillbaka
bilen t ex plockad eller utbytt på delar som kanske inte märks direkt m m.
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
ÅK MED Jag blev av med sonens cross,lite svårare att sitta bakpå iofs.
Ville bara meddela att hoppet om mänskligheten inte är helt ute än, bilen kom tillbaka som avtalat.
Tack för alla råd, det är ett mkt bra tips att alltid åka med.

/T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.