|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var på besök hos besiktningen förra vecka. Dom klagade på båda spindellederna fram. Blev lite irriterad då dom rullat 6 månader & ca 600 mil. Jag kan komma på två orsaker 1. Bilprovningen har fixat det hela med sin skak 2. Vid byte av däck några dagar innan satte dom lyften ganska mitt på dem, vinkel & tyngd skulle i så fall vara boven. Någon som har tips, kunskap & idéer? /Hjalmar Barnvagnsexpressen | |
|
Hej Hjalmar, 1)Om SBP orsakat med sin skak så var materialet/arbetet inte av någon högre kvalitet och skulle gått sönder inom en snar framtid iallafall! 2)Det verkar som du lämnat bytet till en verkstad (dom), mitt tips isåfall är att kontakta de som utfört arbetet och ifrågasätta detta! 3)Du har väl använt BMW Orginal grejer?! Om inte, så rekommenderar jag dig att byta till detta. 4)Tar inte bl.a. spindelleder stryk om man kör fort över en vass trottoarkant eller i ett s.k. potthål? M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
jocker18@home.se |
hata sbp... :D dom klagade på mina oxå, har beställt nya... nu undrar jag bara hur man byter dom själv. Vad kostade det att lämna in? WmB SoundZ |
|
Skakplattan för framvagnen förstör inga spindelleder, det är bara att glömma. Det är också ganska svårt att förstöra dem genom att hissa bilen fel. Det mest troliga är att lederna helt enkelt var dåliga från början, tyvärr inte alls ovanligt. Hata "jocker18@home.se"... :D ?? Jeppe |
|
| Visst kan dom vara riktigt kinkiga på SBP men eftersom det är en stor, tung bil kan det gå fort om man handlar på tex biltema! | |
jocker18@home.se |
va nu... jag vill ha svar bara... WmB SoundZ |
|
Fick du inte det då "jocker"? Vet inte om ordet "kinkiga" är rätt, konstaterar man att det är glapp i en spindelled så ska det ju naturligtvis anmärkas på. Har mycket svårt att tro att en tekniker skulle anmärka på en bra spindelled. Tyvärr är många spindelleder av mycket dålig kvalité nu för tiden. Det är inte helt ovanligt att en bil som fått anmärkt på dåliga spindelleder och kommer tillbaka för en efterkontroll får en ny anmärkning på att även de nya är dåliga. Min egen teori om varför de är dåliga redan som nya eller väldigt fort blir det är att det vid tillverkningen slarvas med tätningen, eller att leden är väldigt dåligt smord. Ät tätningen inte bra släpper den in fukt, ledkulan rostar och glappet är ett faktum på väldigt kort tid. Likadant om den inte är riktigt fylld med fett, det blir plats för kondens innanför tätningen, även detta med rostskador på ledkulan som följd. Ni som fått anmärkt på relativt nya leder kan väl dela den dåliga leden efter ni bytt ut den och se hur det ser ut? Berätta gärna, jag är nyfiken! Jeppe |
|
| Jo SBP är hårdare (med all rätt!) än verkstadsmekaniker. En vän fick "godkänt" på verkstaden men inte hos SBP, styrleden såg helt ok ut och det kändes inget i ratten men......... | |
|
Bilprovningens bedömningsgrunder gällande glapp i framvagnsleder är ganska glasklar, så där är det inte mycket att ta fel på. Sen hör det nog till saken att Bilprovningens tekniker i 99% av fallen har bättre utrustning än verkstaden för att kontrollera framvagnen, och dessutom tror jag i min enfald att Bilprovningens tekniker i många fall har bättre kompetens i denna typen av frågor. Jeppe |
|
| Har inte däck/hjulutrustningen på bilen stor betydelse vid SBPs kontroller? Jag menar att exempelvis 195/65-15 däck tar upp betydligt mer skak än ex. ett betydligt styvare 235/45-17 däck. | |
|
Kraften i skakplattan är ställbar, så det har ingen större betydelse... Jeppe |
|
| Så det är upp till besiktningsmannen/kvinnan att ställa kraften rätt? Har de tabell att gå efter eller får man gå på känsla? | |
|
Normalt sett kör man alltid på full kraft, man ställer bara ner om man har en väldigt liten bil eller en bil med speciell framvagn. Att däcken fjädrar spelar inte så stor roll i sammanhanget, slaget i plattan är långt nog för att "fjädra ut" däcket och ändå ha kraft att visa ett ev. glapp. Att använda framvagnsplattan är en hel vetenskap i sig. Plattan har två huvudrörelser, en rörelse rakt i sidled för att i första hand upptäcka glappa spindelleder, och en vridande rörelse för att i första hand upptäcka glappa styrleder. Dessutom kan man använda halvt eller helt slag på båda rörelserna. Hur man använder framvagnsplattan är olika beroende på bilens storlek och framvagnens uppbyggnad. Inget man lär sig på en förmiddag precis! Jeppe |
|
| Lederna har definitivt skiftande kvalitet, jag bytte ena länkarmen på min bil till en av märket Tridon. Efter ca 300 mil vart bilen mycket ostadig på gränsen till farlig att köra. Trodde knappt det var sant när den nästan nya leden var mer slut efter 300 mil än den jag bytte från början. Slutsats; köp orginalleder. | |
|
Lederna är bytta av förre ägaren, vet tyvärr inte vad det är för märke. Lovar att plocka isär dem när de nya är på plats, hoppas det kan säga vad som hänt. Oavsett orsaken lär jag få byta dem. Har på något ställe sett "racing" satser med i princip alla bussningar och leder i framvagnen. Någon som testat och har bra erfarenheter? /Hjalmar Barnvagnsexpressen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.