AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
839

Inkörning av motor, hur långt ?

Tim_318i
Hej.

Hur lång ska man köra för att ha kört in en bil motor?

//

Tim
hmm...vet inte riktigt..men kan ju nämna att M3 E46 har en inkörningsperiod på 1200 MILES, ca 1800 km..under vilken man inte skall varva för högt, och inte köra på höga varvtal konstant..men man skall köra med varierande varvtal och växlar...dock inget jag är säker på, så vem som helst får rätta mig!

i min manual till min bil så finns det ngt som heter "gratis -nånting-kontroll" som görs efter 2000km,..

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Tim_318i
Tack så mycket för ditt svar.

//

Tim
Har läst nånstans att man skall låta motorn motorbromsa från typ 80 km/h -50 km/h ett par gånger. Detta påstås göra att kolvringarna sätter sig i cylinderloppen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tim , det beror lite på vad du menar med inkörning.

Man brukar väl säga generellt att de första 500-1000milen skall man undvika att belasta motorn hårt (segdra) och man bör även variera varvtalet så mycket man kan (undvika att ligga och långköra på samma varvtal).

Vissa bilar har längre inkörningsperioder än andra. Vissa VAG-dieslar (TDI) lossnar inte effektmässigt förrän efter 3-4000mil! Även bränsleförbrukningen blir oftast lägre efter de körsträckorna på de motorerna.

Min nuvarande bil drog lite olja under de första 1000milen, efter det har jag inte märkt någon oljeförbrukning mellan servicetillfällena! Den blev även lite piggare efter ca 1000mil.

Vissa bilar har en sämre olja från fabriken än specifikationerna anger i instruktionsboken bara för att motorn skall slita in sig snabbare.

Mvh
ni
52
niklas_h
318i -88 (Röd)
323i -86 (svart)
Hej
Jag har kört en del folkrace med volvo B20 motorer. när dessa ibland varit nyrenoverade har det tagit ett par tävlingar innnan de de har "lossnat". Dvs de har varit lite sega i början. Så att motorn går bättre efeter inkörning är en teori som jag kan skriva under på.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Jag har blivit tillsagd att om man vill ha effekt kör som fan i början, då kommer motorn att slamra men ge effekt. Kör som en käring i början å motorn går tyst men blir inte lika pigg. Olje byte med ny motor brukar ligga vid 150-200mil. Men verkstäder har sagt att det går å göra redan vid 75mil om det kniper.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.