AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
529

BMW V5 - MPV från BMW?

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Läst i "Vi Bilägare"(med risk för att bli hängd för att jag läser denna dyngblaska):

"BMW Gör sportig flexbil

BMW skissar på rymligare varianter av kommande 3-och 5-serie. Genom en fällbar extra sätesrad längst bak blir bilarna sex- eller sjusitsiga, delvis på bekostnad av bagageutrymmet. Ledorden för den nya V-serien är familj, aktivitet och variation.
Den större V5 bygger på 5-serien och kommer 2005. Hjulbasen förlängs för att rymma tre stolsrader. Som i Opel Zafira kan de stolar som inte används, fällas ned i golvet för att få en plan lastyta. V5 får luftfjädring, multilänkbakaxel och ett stort glastak liknande det i Peugeot 307SW blir standard.
Samma tema i mindre format kommer år 2006 då V3 ska vara färdig för lansering.
Nya fyr- och sexcylindriga motorer ska introduceras i V-serien. Effekten kommer inte att skilja sig nämnvärt mot dagens varianter. BMW satsar istället på sänkt bensinförbrukning och lägre utsläpp med samma effektuttag som idag."

Nog för att Vi Bilägare är ett patetiskt försök till Biltidning, men denna nyhet är de mig veterligen först i Sverige med, och inte är det Första April idag heller..... Jag är mållös....men det ska bli intressant att följa projektet :-) Detta kan väl ses som ett direkt svar på den konceptbil med ungefär samma tema som MB/Chrysler presenterat nyligen och som snart ska gå i produktion (heter den GS/X?)

Synpunkter? Tankar? Åsikter?

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Perkka
En flexbil? V5 & V3, nee huvva... Låter inge bra alls.. Låter iaf inte som en BMW..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det står precis tvärt om i nya AMS. Där står det att BMW aldrig? kommer att bygga en buss.
//Marin
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
hahaha :) Ytterst märkligt... jag litar nog mer på AMS än på ViB....men det återstår att se vem som har rätt....
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Vad brukar man säga? Ingen rök utan eld???

Hoppas att det bara pyr någon stans, och att det aldrig tar eld...

Min skrothög: Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Gunneriusson: Vore det fel med en MPV från BMW då? Varför?

(tar upp den här gamla tråden igen)

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
nofx16: Ryktena säger att du blev slagen i huvudet med något hårt, var det detta som uppfanns i minnesfabriken efter denna tragiska händelse?:)
Asken
An
291
Antiloop
E38 728iA
nofx16: Jag hoppas du har rätt, då slipper man köpa Seat Alhambra nästa gång man handlar minibuss...

BMWCS #04759
BMWCS Syd
KAK
Antiloop: häda inte. Seat är ett ord som inte borde besudla detta forum!!!
Jag ser en klar kopling mellan denna tråd en en tråd som heter "vad får er att inte köpa BMW mer".
Ska BMW börja producera picknik bussar så köper inte jag någon mer beemer i alla fall...
Det ända som kan vara värre det är att dem skulle höja taket som på en Megane...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Z3c:
Du säger delvis emot dig själv där! Först tycker du att det är en hädelse att nämna Seat. Sedan tycker du att det är en lika stor hädelse att BMW ska bygga en MPV.

Det finns människor med BEHOV för en bil med fler än 5 sitplatser+stort bagageutrymme. Varför skulle inte dessa människor ha rätt att köra BMW istället för tvingas välja en bil av ett annat märke: exempelvis Seat? Hur ska du själv göra när du eventuellt skaffar familj/barn? Inte lär ni få plats i en Z3 iallafall :)

Jag ser absolut inget fel i att BMW försöker bredda sitt utbud: det behövs i dagens situation! Se bara på X5. Vem hade trott för 15 år sedan att BMW skulle bygga en stor fyrhjulsdriven och delvis terränggående kombi? Idag tror jag att ytterst få BMW-entusiaster skulle tacka nej till en X5 om de haft möjlighet att äga en, och dessutom har bilen blivit en succé även hos icke-märkestrogna.

Mvh
Kalle
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Tillhör dem som har behov av lite större bil när hela familjen inkl. hund ska med tillsammans med semesterbagaget. Då BMW inte har något lämpligt så åker vi följaktligen annat märke då. Eftersom vi dessutom bor så till att 4WD är användbart ibland har vi just en Seat Alhambra (kunde lika gärna ha varit en VW Sharan men ingen beg. sådan av modell -01 kom i min väg). Modellen heter TT4 och är begåvad med 204 hk. Faktiskt en rätt skön långresebil, bra prestanda och faktiskt riktigt hygglig känsla i inredningen (gäller från modell -01 och uppåt)med tanke på priset. Dock är det ju ingen BMW direkt men vad gör man?

Mats E
BMWCS 3050
nofx16: tycker inte alls jag motsäger mig. MPV suger och Seat suger. Var är motsägelsen där?
Men vad jag menar är att BMW ska inte bygga fula bilar. Och du håller väl med att MPV kan omöjligen vara snygga?

_________
Länk
Dani
Z3 c: vem har sagt att BMW skulle bygga en FUL mpv??
Dessutom så finns det många många personer som nofx16 nämnde...så behöver en MPV, och kanske är nöjda med BMW, och nu vill ha en MPV av BMW-kvalitet. Ingen har ju tvingat dig att köpa en sådan..och ha det som ett skäl till att sluta köpa BMW är ju barnsligt.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Z3c: Nej jag håller inte mer, utan anser att en MPV visst kan bli snygg. Exempelvis tycker jag inte att det är något större fel på denna:

Länk

Motsägelsen är att du verkar tycka att det är fel att ha en annan bil än BMW, men samtidigt så tycker du inte att BMW ska bygga bilar som passar alla. Det är uppfattningen jag får iallafall. Om BMW således inte har en bil som passar ens behov och man inte vill ha något annat märke...vad ska man göra då?

Jag tycker inte heller att BMW ska bygga fula bilar, och hoppas därför att man lyckas designa en snygg MPV om det nu blir någon. Men vad som är snyggt och fult går inte att diskutera..smaken är nämligen, som bekant, delad :)

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
acey
GT3 RS
M3 Touring
Angående minibuss:

AMS: Kommer vi få se en minibuss från BMW?

Burkhard Göschel, utvecklingschef hos BMW:
Vi diskuterar ingen BMW-Buss, men vi studerar olika utrymmeskoncept i alla storleksklasserna. Men vi har ännu inte beslutat något i den vägen.

Tror inte det blir någon inom en snar framtid. Förhoppningsvis OM det nu skulle bli en så skulle det bli ett helt nytt koncept och ingen safira kopia.
Nofx15 och Dani: Jag förstår mycket väl att det finns behov och marknad föv MPV. Annars skulle dem inte sälja så bra som dem gör. Men jag tycker att BMW riskerar att vattna ut prestigestatus genom att tillverka MPV. Men kanske något med stil med Mini concept där man använder annat varunamn vore nåt?

_________
Länk
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Såg lite datorbilder på Länk
angående minibuss. Ser inte värst trevligt ut :(
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Hade BMW haft en MPV (är ju inte samma som minibuss) så hade man ju kanske sluppit ett av fordonen nedan.

---------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
---------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Nämen såg ni Z7 conceptbil på den sidan? ojojoj! Det ser ut som om BMW är redo att utmana i Grand Tourismo classen!

_________
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.