|
|
|
|---|---|
| Jag har hört talas om att Länsförsäkringar har en importförsäkring som kan tecknas före avresan till Tyskland. Kostar 3000:- och räcker i en månad. Någon som vet mer om detta? | |
| Låter som ett absurt högt pris. Det finns en övergångsförsäkring för icke-svenskreggade bilar hos LF men jag har för mig att den är långt billigare än så. | |
|
Kollade med LF idag. De vill inte kännas vid någon övergångsförsäkring. Däremot kunde de erbjuda mig som helkund just tidigare nämnda importförsäkring. Den gäller vid olycka från det att bilen köps i Tyskland och tre månader. Självrisken är 5.000:- och gäller även om jag är vållande. Egentligen innehåller den också en trafikförsäkring i tre månader. Hela produkten verkar vara helt vrickad. Vem har nytta av en trafikförsäkring då man redan har en i och med de tyska exportskyltarna? Vem vill köra med sin nyimporterade BMW i tre månader endast trafikförsäkrad?? Vidare fanns det faktiskt en delkaskodel i försäkringen... Kanon tyckte jag, då vågar jag alltså övernatta på en hotell under hemresan, utan att behöva oroa mig för att bilen står oförsäkrad på hotellparkeringen i Tyskland?! Nej, du måste få bilen besiktigad hos Svensk Bilprovning eller hos Länförsäkringar drive-in först... -Någon som vet om det finns en filial för SBP eller LF nere i Tyskland? -Nehej, trodde väl det... |
|
|
Det är en rätt ok produkt som bara tillhandahålles helkunder som sagt har nyttjat den själv. Bilen är trafikförs från köp i tyskland. När du besiktigat den hos LF i sverige gäller den som helförsäkring och du får avdrag med (1500kr)? på nästkommande helförsäkringsperiod. Dom har haft problem med bedrägerier därav besiktningskrav från dem. En bil kan inte lagligen vara försäkrad i sverige innan den har svenska plåtar.... Denna prod är den mest heltäckande jag kunde finna för import. Asken |
|
|
OK, får man dra av en slant är det ju en annan sak. Jag såg det som en ganska dryg utgift. -Jag menar, resan från Tyskland till Stockholm tar ca 1,5 dagar. Så fort jag kommer hem till Stockholm ställer jag bilen i garaget, i avvaktan på att jag fått registreringsnummret och kan helförsäkra bilen. Mao jag betalar 3000:- för en produkt som jag använder under 1,5 dagar... Asken, du menar allså att priset egentligen blir 1500:-? |
|
|
Så funkade det iaf 2000 när jag tog hem 540n du får fråga LF kundtjänst exakt jag kan inte deras villkor. Du betalar för en produkt de har till salu. Om du vill bruka den en dag, en månad eller inte alls det är ju din business som konsument. Jag fann inget bättre täckande skydd när jag tog hem min bil iaf. Kostnad för försäkring får alltid vägas mot bilens värde, risken för att man skall smälla etc etc etc. Hela den här tråden skulle du egentligen fråga LFs kundtjänst som också sitter inne med korrekt kunskap. Asken |
|
| Visst, dock intressant att höra folks åsikter om denna försäkring. Faktum är att man på LF inte har 100% koll på sin produkt. Jag har ringt ett par samtal och det som verkar gälla är att man ej längre erbjuder rabatt på den följande försäkringen. Således blir det 3000:-. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.