|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej funderar på hur det skulle vara att byta i en 325i e36 -91. Har funderat på en M3 eller M5 motor. Det enklaste borde väl vara att försöka få tag på en M3 3.0 e36 motor. Vad måste jag göra i form av elbyte drivlina osv. Om jag istället tar en 3,2 hur mycket mer jobb blir det då? Den motorn kom väl 96 vilket betyder att den har startspärr. Hur mycket probs innebär det? När kom startspärren var det 94? Bägge M3 motorerna är utrustade med vanos vad jag har förstått, det är ju inte en 325i -91. Det kan väl orska en hel del elproblem kan jag tänka? Om man nu skulle ta en M5 3,6 el 3,8 motor vad för problem kan uppstå då? Vad kan jag räkna med att få betala för de olika motorer jag nämnt ovan? MVH Mr Lundin | |
Sammy Lundin |
vad du än välger så var inte dumsnål. köp det värsta från början annars ångrar man sig bara sen, då kostar det onödigt mycket i slutet. ps. du råkar inte heta tobias och ha en röd e36:a? MAX power |
adde |
hej jag bygde om eller rättare sagt bmw byggde om min 325 91:a med 3,2 m motorn och allt vad det nu innebar med drivlina bromsar inredning ja rubbet för 20000 kr i arbes kostnad + alla delar som gick på ca 16400 kr (motor drivlina inredning ja allt) kom från en krokad m3 97;a som var svensk såld och gåt 3100 mil och var ful servad av samma verkstad snacka om flyt! men men det jag ville säga var att be bmw göra jobbet för då har du som jag alla garantier på att det funkar som det skall och dcedt är ju inte fel för det är ju ganska dyrt godis *ler* |
|
JÄVLAR!!! det var ju inte så farligt ca37000 i totalkostnad!! jävlar mycket billigare än jag tänkt mig!! om man ska montera turbo tex. GIK kostar fan det 40000:- å då får du bara ca 50hk till! Då har du ca 315hk i din bil nudå? bytte dom låda oxå eller? |
|
adde |
om det är mig du menar så ja det var inte så dytr men jag hade tur att hitta en M3 97:a så biligt där allt var helt och dessutom alla papper fans! men ja det var biligt ..i 97:ans M3 är det 321 hk orginal så det bör jag ju ha till att börja med *ler* och ja dom butte allt det enda som inte är från M3.an är karosen .. annars är allt m.. |
warbus |
Tjena Adde!! Har själv tänk lite på hur det skulle vara att sätta i en 3,2 M3 spis i min 325 och har lite funderingar kring registrerings besiktning! Vem reg. bes din bil?? fick du några papper från BMW på motor effekt m.m Vilken bmw verstad gjorde detta?? Jag kan få fram en komplett drivlina till en BMW M3 96 till et hyfsat pris och av den anledningen undrar jag i vem som monterade ihop din bil!! Tacksam för svar!! Lars H |
warbus |
En fåga som jag glömde!! Är din bil reggad som 91 eller 97 med tanke på att du skriver M3 -97 ??? Lars H |
|
Lundin, GIK har ju även denna sats som byggsats då får svetsa "lite" själv...betydligt billigare än 45000:- tror den satsen ligger runt 15000:- |
|
| tretjufemman, jo jag vet. men min poäng var att det blir jävligt mycket billigare i förhållande till hk å pris. | |
| självklart, lundin helt rätt! e lite sugen på satsen till min kärra coolt med turbomatad cab...ännu coolare skulle det ju va med //M3 motorn i med turbo...men plånboken sätter stop, de blir nog bara turbon. | |
| jo tretjufemman det skulle vara grymt coolt! men den laddar ju bara 0,4 bar orginal det är lite klent tycker jag får nog inte så mkt till turbo knäck. om man kunde pilla upp trycket till ca 1,1 så skulle det var klart värt pengarna. men då måste säkert tillägg insprut sys låg komp kolvar å skit köpas oxå. då blir det snuskigt dyrt!! Men fan va kaxigt! | |
|
Är det en turbosats dom har för 15000:- eller är det kompressor?? Skulle hellst vilja ha kompressor i min om plånboken tillät..... Mvh Patrik 325i -92 |
|
| Det är en turbo sats, men den kräver en hel del mätande och svetsande. | |
|
Lundin,hur vet du att man bara kan ladda 0,4 kanske kan höja "lite" och kompsänka med en extra topp packning?? är det nån som vet vad som ingår i satsen för 14000:- nu börjar jag bli j-ligt sugen... |
|
| Jo det går säkert att höja lite med en tjockare topp packning. Men jag ringde å hörde med GIK för ett tag sen å då sa dom att man kan inte komma upp i några roliga laddtryck (tex. 1,1bar) utan att fixa bränsle tillägg å annan topp. men lite går säkert! | |
|
Byggsatsen till lilla sexan från gik kostar 13500:- ink moms i katalogen.Den innehåller turbon, wastgate,grenrör, monteringsats och dvs slangar och rör. Ang tjockare topp packning eller dubbla, så har jag hört mig för hos andra som har byggt, och det har funkat för dom, men risken för att blåsa den finns ju alltid ändå. Som jag har nämt här på forumet innan så håller jag på att bygga en överladdad m-30 motor, och velar mellan turbo eller kompressor.(Håller på med underdelen just nu) Sandgren du var sugen på kompressor...bara kompressorn kostar 15000:- och sen behövs lite andra delar. |
|
| lundin,kan tänka mig att inte GIK tycker att det är nå roligt under 1,0 bar....men man får väl börja nånstans och sen komplettera lite efterhand...tycker att satsen verkar prisvärd även om det e lite meck, men man bör väl ändå komlettera den med en schyst intercooler? | |
warbus |
OjoJOJ!! Allt snack om trimning ja det gör mig oxå väldigt sugen!! Jag har några frågor ang. turbi satsen för 15000:-. Vad är det som man själv behöver tillverka?? svetsa?? några större väsentliga delar eller bara fästanordningar m.m ?? Passar den satsen en 325 -93 ?? Lars H |
|
Hade mest tänkt på kompressor därför att det borde vara lite lättare att plocka bort vid besiktning etc....... Men en turbo sats för 15kkr är inte fel....... Fast då skulle man behöva nån turboguru för att montera den säkert.... Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Hur många ponnysar och vrid för man vid 0,4bar ??? 230-240hk ??? Mvh Patrik 325i -92 |
|
| Jag tror det var 250hk och 360nm om jag inte minns helt fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.