|
|
|
|---|---|
| Hej har nyligen gått och köpt en 535a och har ett litet problem med bromsarna, det är så att varningslampan för bromssystemet lyser från och till... (den stora röda lampan med ett i på) Har fyllt på bromsvätska... Hur mycket olja skall det vara i servo-olje behållaren? Har fått en uppfattning om att servo och bromsystemet tillhör "samma" hydraliksystem, läste något om det i instruktionsboken... Mvh Jonas Söderberg | |
|
Det vanligaste felet om lampan blinkar till precis då du trycker på bromsen, är en dålig bromskraft accumulator, (brukar kallas för "bomben" p.g.a. sin form). Andra tecken på en dålig bomb är att pedalen är helt stum om du panikbromsar. bromskraften kommer först efter någon sekund. (fullständigt livsfarligt alltså). En ny bomb kostar runt 1000:- och är ganska lätt att byta. Funktionen är så här: Servopumpen förser både styrning och bromsservo med hydraultryck. Vid snabba inbromsningar hänger den dock inte med i tryckfallet. För att kompensera detta finns tryck-accumulatorn, "bomben", en stålkula med ett membran i mitten. volymen på utsidan av membranet är fylld med kvävgas på andra sidan verkar hydraultrycket som vill komprimera gasen. På en defekt bomb har membranet spruckit eller gasen pyst ut. |
|
| Jätte stort tack... | |
Paap Reeder |
Hej! Innan Du byter bomb måste Du testa den. Efter att Du stängt av motorn skall Du kunna pumpa >10 ggr med bromspedalen innan pedalen blir stum. Klarar den detta är det enligt min mening inte fel på bomben. Mina givare har jag fått byta 2 ggr. MVH /// Paap Reeder |
|
--->Powerboy. Upplever inte bromsarna så... Utan har en tendens till att vilja låsa... Så går ABS in och börjar hacka... Det surrar i ABS boxen.... Och det är bara i låga farter när man kryper fram.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.