|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Skulle hämta frugan inne i stan idag (ca 1mil) och åkte dit utan problem. När vi skulle hemåt började lådan leva eget liv, håller kvar länge på växel, växlar upp för att växla ner igen även om jag håller jämn gas. Tilläggas skall också att när jag startade bilen varvade den upp till ca 2000rpm och höll sig där i ca 3-5sek. Bilen var varm när vi åkte hemåt så det kan inte vara "kallkörningsprogrammet". Har servat bilen med allt utom växellåda, skall boka tid i morgon (nå´n som vet en bra verkstad i GBG omr. med vettiga priser?). Kombiinstrumentet indikerar inte att något är fel. Nå´n som varit med om liknande fel, eller har nå´t tips? Tack på förhand Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes | |
|
Fick tag på en kille på Wölkes bil här i GBG som trodde att det kan ha att göra med om man pratar i mobiltelefon utan yttre antenn kan det störa elektroniken i bilen. Skall prova att ta av minuspolen några timmar idag och sen testa om det blir bättre. Dom skulle föresten ha 12-1300:- för att byta olja och filter i steptronicen. Ingen annan som varit med om detta??? Vore skönt om det löste sig. Mr Skidmark "Nu endast i monolog" ;-) SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
MR Skidmark.Skulle Mobiltelefonen påverka växelådsprogrammet så skulle tex Askens 540 vid detta laget bara gå baklänges:)) Bra pris på oljebytet tror jag att du fick. Idén att hänga av batterikabeln är nog inte så tokig. MVH Hasso Länk |
|
Hehe....Askens bil ;-) Hasso! Anledningen till att jag faktiskt tror på mobiltelefon som möjlig förklaring är att på mitt förra jobb i Örebro hade vi 2 st MB Actros lastbilar som faktiskt gav många konstiga felkoder när man lade mobilen på instrumentbrädan. Det visade sig att detta problem inte var helt ovanligt, bara det att dom inte fått reda på detta på Wadköping Bil. Hur länge behöver man ha borta minuspolen för att den ska nolla sig? Hasso! Har du elektrisk motorv. på din bil? Isf vilken väg går strömkabeln in till kupén? Jag drog min som dom rekommenderar på defa, enda skillnaden, jag borrade inte hål i plåten utan plasten istället. Ha dé Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
Rekommenderar att lyfta av batterikabeln... då raderas växellådans "minne" ifall den fått för sig nåt konstigt. Annars skall dom kunna radera minnet på BMW verkstaden samtidigt som dom kollar upp ev felkoder på lådan. Oljebyte i Steptronicen rekommenderas, gjorde det i min (se "gamla bettan" länken, 2400kr på BMW verkstad) och det gjorde STOR skillnad. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Magnus! Hur länge ska kabeln vara av för att minnet ska raderas? MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
tror det har pratats om en kvart i tidigare trådar, ta en halvtimma och testa, blir det inte bättre så ta en hel timme i stället:-) |
|
|
Min låda vaddå?:) Skidmark, in på bmwverkstad och gör oljebyte plus filter det löser dina problem. Asken |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mr Skidmark: Jag drog min kabel in genom Databoxen och genom det befintliga genomgångar som fanns lediga till kupén i torpeden under handsfacket. Man kan vid olje byte i lådan endast byta ca 3,3 liter itaget totalt ca 7,8 liter, Så man får byta i omgångar 3,3 litet itaget.det ska vara Esso longlifeolja och det finns nog bara på BMW ?? MVH Hasso Länk |
| Det låter som ett mjukvarufel - är ni kunniga grabbar säkra på att det räcker med oljebyte? | |
Om lådan växlar vid fel hastighet eller växlingskvaliten är dålig, så kan tex vara fel på den temperatursensor som sitter för "kallkörningsprogrammet" som egentligen på vissa lådor är det samma som sportläget. MVH Hasso Länk |
|
Hasso! Jag var lite fundersam om kupékabeln kunde ha nå´t med det hela att göra, jag har dragit min samma väg nämligen. Var ute och testade bilen efter att haft minuskabeln bortkopplad hela dagen, bilen växlade bra det första, kom ut på motorvägen, den växlade ner två växlar utan kickdown, växlade upp igen för att sedan gå kalasbra igen. Åkte fram och tillbaka ett par gånger på motorvägen, drog på lite, åkte lite lugnt, allt funkade som det skulle. har nu ställt bilen, ska prova mer helgen men har i alla fall bokat tid på Wölkers på Torsd nästa vecka. Wölkers skruvar bara BMW och skall tydligen vara mycket duktiga, nå´n som har erfarenhet av dom här i GBG. Har själv bara bott här i snart två år, flyttade hit från Örebro eftersom frugan flyttat hit och börjat plugga. Bodde jag kvar i Örebro skulle jag definitivt serva min bil på Mobima och inte på Carlsson Bil (har dålig erfarenhet av dom).Hade inne min 528 på BMW här i GBG för att koda om nycklar, släcka airbaglampa, sänka bak, kolla mätarställning (stämde faktiskt;-))kolla felkoder, byta språk i OBC:n, 3095:- inkl moms. Kanske lite dyrt för bara mjukvarugrejor, tycker jag i alla fall. Räknat med ca 1500-2000:-. Men men, nu är det fixat. Tycker att BMW tar lite för mycket betalt för vissa saker och är väldigt billiga på andra. Tack för alla tips, detta forum är bättre än vilken aukt. BMW verkstad som helst. MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
Tror inte att den ska ha nån inverkan på detta. Nu har ju jag knappt använt min motorvärmare,så jag kan inte referera till det, men det låter otroligt om du inte har lindat motorvärmarkablaget flera varv runt styrboxen:))så du får ett magnetfält eller nått sådant. Mobima HHHMMM! importerat krockade tyskbilar repade dåligt och lurade på folk, började redan för 15-20 år sedan ca.Men duktiga på att serva bilar främst amerikanskt Cheva o Ford enligt kollegor som servat där. Och ryktet har väl förbättrats något genom åren. Har aldrig lämnat nån bil på verkstad så jag har inga sånna referenser på Carlssonbil MVH Hasso Länk |
sebbe_bmw |
Mr Skidmark: Kolla mailen! |
|
Ja Hasso du har faktiskt helt rätt när det gäller Mobima med krockebilar, men dom har faktiskt blivit bättre sedan sonen tog över, servicen tycker jag faktiskt funkat bra när jag lämnat dit, även om jag allt som oftast servar själv, billigare och det faktum att man vet att allt verkligen blir gjort. Nej, hehe jag har inte lindat flera varv men eftersom den faktiskt går genom där många styrboxar finns så är ju kanske detta inte helt uteslutet. MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
Sebbe: Har inte fått nå´t :-( SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
Nu så :-) SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.