AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
702

Dör vid 3500 varv

Hejsan

Har upptäckt en skum grej. Motorn slutar dra vid ganska precis 3500 rpm. Om man har friläge i kan man man varva förbi 3500 utan problem, men med växel i känns det som om den börjar misstända eller något. Bilen är en 525i -88 och går hur fint somhelst i övrigt.
Förslag ?
Är jag den enda i världen med detta problem ??
Jag vet att detta är lite offtopic men vi hade exakt samma symptom på våran 5.2 liters small block V8 351W.
I neutral gick de att varva som vanligt men i växel så sluta den varva. det visade sig vara tändnings relaterat och inte bränsle relaterat. Vi bytte alla tändelar dvs rotor, fördelarlock, stift och tändkablage samt tändspole. Detta hjälpte fin fint.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara stiften som är bocen i dramat.
Kan även vara katalysatorn som har havererat och täpper igen avgassystemet.

Börja med att kolla hur stiften ser ut och om de inte har bytts på ett tag kan det vara läge att investera i nya stift även om de inte ser slitna ut! Ibland kan man inte se på stiften att de är slut.

Mvh
Misstänker starkt att min -88 inte har någon katalysator, ska alltså ge mig på stiften. Men hur kan bilen gå så rent och fint i övrigt, utom just vid 3500 rpm ?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Alla E34:or har väl katalysator!?
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Jo det bör stämma eftersom kravet kom -87. Men -87 är det tillåtet att ta av kat:en om bilen håller sig inom gränsvärdena när man besiktigar. Men -88 är det tvång.

Mvh Magnus

No fuck, no ride!
Ok, lite off topic men jag trodde det var i och med -89 som man var tvungen att ha en fungerande katalysator. Man lär sig något varje dag, problemet kvarstår dock :)
Jag tror på Johan B.Katalysatorn.Hade detta problem med en Golf Wr6.Allt som fanns kvar i den va en "tennisboll" som täppte till när det blev lite tryck från motorn. Inte alltid dock.Om de nu e katten så kolla med Klintberg&Way.. 1100+ moms för en universal.

("Your Toyota is not fantastic")
Lagkravet på katalysator gäller från 1989, är i alla fall vad jag kommer ihåg och vad en sökning på webben ger vid handen...

Mvh
Rasmus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.