AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.608

ASC knappen- går det att koppla ur samt ska den vara

Sida 1 av 2
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
upplyst? Såg att alla knappar var upplysta när det var mörkt men inte ASC knappen? Frågan gäller en 528iA 98. Är det ASC eller ASC+T ? Hur kan jag kolla det? Försökte även att koppla ur funktionen men det gick inte tror jag?! Symbolen tändes ej i alla fall men den fungerar när jag försökte gasa på! Då blinka det till!

Tack.

MVH/Andre
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den är som natten, svart. Blinkar det i panelen funkar den. Be att få låna bilens instruktionsbok och läsa, lovar dig en kväll med mycket kul:)
asken
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
När du kopplar ur den så skall ASC lampan lysa.
En 98:a E39 har ASC+T har för mig att alla fick det 96.
Finns en kul pryl som man kan koppla in som gör att normalläge blir att ASC är avstängd istället för på då du startar bilen.

------------------------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
------------------------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Ok, Asken då har vi klargjort det att knappen är ej "underlyst" eller hur vi ska uttrycka det. Vid häftig gaspådrag så aktiveras ASC-T i instrumentpanelen så den fungerar, däremot händer inget när jag trycker på ASC knappen!? Går ej att koppla ur funktionen? Det måste ju vara fel eller och i så fall vad?! Tack.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Magnus M. Vad då för kul pryl syftar du på?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vad är det som inte händer när du trycker på knappen???
Trycker du in knappen så kopplar du ur funktionen , då tänds ASC indikeringslampan i panelen. DÅ är systemt urkopplat.Dvs samma lampa som blinkar när systemet jobbar.

MVH
Hasso
Länk

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Har kollat i instroktionsboken och det är ASC-T på bilen och det står även att funktionen ska kunna kopplas ur om man trycker på ASC knappen. Inte i mitt fall dock? Kan det vara någon säkring? I så fall vilken? Glapp i knappen? Går det att plocka ur den?

MVH/Andre
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Just det Hasso, är med på det men det tänds ingen ASC indikator i panelen när jag trycker på ASC knappen!?

MVH/Andre
EMW
Läs instruktionsboken så har du svar på allt, eller
har du tysk instruktionbok?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Den är tysk men det är mindre problem. Där står inget om mitt "problem" eller undran! Så åter till min fråga: det tänds ingen ASC indikator i panelen när jag trycker på ASC knappen? Är det fel och i så fall vad kan vara orsaken till det? tack.
EMW
När asc indikatorn varken går släcka eller tända då
är det fel på abs givaren, men tag en sväng med bilen
och känn på den om asc fungerar.
Det kanske bara är så att lampan har slutat och fungerar.:-))
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
André!
Skulle tro att kabeln lossnat på baksidan eftersom knappen varken fungerar eller är upplyst.

GL

MVH

Mr Skidmark

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
EMW: det vet jag men jag försökte att koppla ur funktionen men det går ej?! ASC symbolen tändes ej i alla fall i panelen men den fungerar när jag försökte gasa på! Då blinkar ASC indikatorn till!

EMW
Hej Andre!
Då kanske kabeln har lossnat som Mr Skidmark har noterat.
Det är säkert inget komplicerat men ack så retligt:-(
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Knappen ska inte lysa. Finns någon här som har en knapp som gör det eller??
Som André beskrev så fungerar systemet eftersom den blinkar till vid inkoppling.
Går det inte att ta bort knappen och se om alla tåtar sitter som dom ska då? Prova att pilla bort den..

Mvh

Anders S.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ok: du har fel på knappen eller anslutningen till den.
Fast just nu är det ju inte läge att köra utan ASC.
Så var glad att den funkar istället :))
Jag har aldrig kopplat ur min aldrig funnit nån anledning till det.Jag har kommit i den åldern är man slutat leka med alla knappar,där erfarenheten sägar att
det bara stökar till det för bilens elektronik vilken inte är nån högprestandagrej.=ju mindre pillande ju mindre problem.47 knappar på DVD fjärren och 35 på videon kan ju få vilken människa som helst att bli trött tror jag.När man bara behöver 4-5 st för att få de funktioner man vill.

MVH
Hasso
Länk

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
EMW- just det, där har du ordet "retligt"! :-)
Jag är pedant när det gäller sånt och tro mig att en sådan grej gör att jag inte kan sova på natten!! ;-)
Ska kolla upp det med knappen. Kan det då inte vara någon säkring till just ASC-n? Finns det en sådan? Någon som vet?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Hasso, du har rätt men nu är inte frågan om det utan jag vet att det ska gå att koppla ur ASC+T funktionen men det händer inget när jag vill göra det! Det måste åtgärdas enligt mig.
Andre: precis som Hasso med andra konstaterat ovan, din knapp framför växelspaken til ascn eller anslutningen till den är trasig. På min E36:a fick ja oxå knappen utbytt, den hade helt enkelt pajat. ta loss knappen mät den med en multimeter.
Tror den gick på ca en hundralapp.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Nåväl BMW älskare! Nu har jag varit på LO-s i Västerås och pratat med Bengt. Enligt honom så är det väldigt sällan att en sådan knapp går sönder. Jag gick då ut till bilen, lyfte ut ASC knappen och blev mäktigt förvånad. Kontakten hade dragits ur och någon måste ha gjort det med flit. Någon försökte väl rädda fruns liv så att hon inte kunde stänga av ASC+T funktionen av misstag tänkte jag. ;-)
Det var bara att stoppa in kontakten i knappen och testa på nytt. OBS att knappen ska lysa som alla andra knappar under färd när det är mörkt. Nu fungerar det att stänga av ASC funktionen. Bra!
Dagen är räddad. ;-D
Andre: Om du har en lysande ASC knapp så är du nog väldigt ensamt om det.
Att den vita texten som säger ASC framför växelspaken lyser konstant är däremot rätt.
En lysnade knapp är tex varnings blinkers knappen.
Petigt att påpeka kanske men de är lätt att missförstå varran om man inte är noggrann.
Så precis som den Kloka Hasso och så även ja påpeka så var de kontakten eller kontakten till den som felade.
Bra att de redde ut sig utan kostnad iaf.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.